שנת המס 2022 ממש לפני סיומה, אולם מניסיון העבר כ־20%-10% מהפעולות שהישראלים מבצעים – עצמאים ושכירים גם יחד – כדי ליהנות מהטבות שנת המס, מתרחשים ממש בשלושת הימים האחרונים של השנה. ההזדמנות האחרונה לכן היא ממש עכשיו, וכדאי להזדרז, כי מדובר באלפי שקלים.
2022, שמגיעה אחרי שתי שנות קורונה, מתאפיינת למעשה באווירת חזרה לשגרה של הפעילות העסקית לאחר הקיפאון בשל המגפה, מאות האלפים שהיו נתונים בבידוד, והקשיים של בתי העסק והאזרחים להתמודד עם המצב הכלכלי הסבוך. זאת לצד אתגרים כלכליים חדשים, הכוללים עלייה בשיעור הריבית, עליות מחירים גבוהות וירידות משמעותיות בשערי שוק ההון ובשוק הקריפטו.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בתוך השגרה השואבת לרוב של בעלי העסקים, חשוב לעצור בנקודה זו של השנה, שבה יש הזדמנויות רבות, ולבחון כיצד ניתן לחסוך במיסים, להגדיל את רווחי העסק וכמובן, לבצע פעולות חובה בסוף שנת מס.
ריכזנו עבורכם המלצות וטיפים, שיסייעו לכם להיערך באופן נכון ולשפר את מצבכם. זאת בסיועה של רו"ח רעיה קידר, סגנית נשיא לשכת רואי החשבון.

שכירים

שכירים רבים אינם מודעים להטבות שהם זכאים להן, וגם להם הזדמנות לנצלן לקראת תום שנת מס.
הורים לילדים בני 12-6
במהלך שנת 2022 התווספה נקודת זיכוי להורים לילדים בני 12-6, המעניקה חיסכון במס בסכום של עד 2,676 שקל לכל הורה (5,352 שקל להורה יחידני). מומלץ למהר ולבדוק מול מחלקת השכר, שההטבה נוצלה.
ניתן לדרוש החזר זה באופן רטרואקטיבי כבר בתלוש דצמבר. לאחר מכן קבלת ההטבה תתאפשר רק באמצעות הגשת דוח החזר מס.
הפקדות לקופות גמל, השתלמות, פנסיה, אובדן כושר, ביטוח חיים
שכירים יכולים להפקיד באופן עצמאי לקופות עבור חלק השכר שבגינו המעביד לא ביצע הפרשות, כגון: בונוס, שעות נוספות וכיוב'. סכום ההפקדה מוגבל בתקרה שנתית. יש לשים לב כי בעלי משכנתה, הנדרשים בביטוחי חיים יכולים ליהנות מהטבות מס גם בגין הפקדות אלו.
תרומות
לשכירים האפשרות לתרום לגופים, אשר להם אישור תרומות לפי סעיף 46, ולקבל החזרי מס בגין הפקדות אלו, סכום החיסכון מותנה בגובה ההכנסות לפי תקרה שנתית.
שוק ההון ומטבעות דיגיטליים (קריפטו)
יש לשים לב, שכדי לנצל הפסדים מועברים משנים קודמות משוק ההון או מקריפטו, או לחילופין הפסדים באותה שנת המס, הנובעים מחשבון בנק אחד אל מול רווחים בחשבון בנק אחר, או רווח הון ממקור אחר (כגון נדל"ן) - יש חובה להגיש דוחות מס להחזר, בו יבוצעו הקיזוזים.
החזרי מס
שכירים זכאים במקרים רבים להחזרי מס, כאשר הם יכולים לדרוש אותם באמצעות הגשת דוחות החזרי מס במשך שש שנים אחורנית. המשמעות היא שניתן להגיש החזר מס עבור שנת 2016 רק עד סוף שנת 2022. ולכן יש להזדרז ולבדוק האם ניתן לקבל החזר מס עבור שנה זו.
החזרי מס לשכירים מגיעים במקרים רבים, בהם החלפת מקום עבודה, עבודה בחלק מהשנה בלבד, עבודה ביותר ממקום עבודה אחד בעיקר אם לא בוצע תיאום מס, סיום תואר, קבלת דמי לידה, לידה בשנת המס, אבטלה, ילד בחינוך מיוחד, ניצול הפסדים בשוק ההון, פריסת שבח ממכירת דירה ועוד. מומלץ לערוך סימולציה האם מגיע החזר או קיים חוב בטרם הגשת הדוח. את הסימולציה תוכלו לעשות בקלות באתר רשות המיסים.
2 צפייה בגלריה
רעיה קידר, סגנית נשיא לשכת רואי החשבון
רעיה קידר, סגנית נשיא לשכת רואי החשבון
רעיה קידר, סגנית נשיא לשכת רואי החשבון
(צילום: יוסי זמיר)
החל משנת 2019 שכירים יכולים להגיש דרישות להחזרי מס באמצעות מערכת דיגיטלית שפתחה רשות המיסים, ולשנים לפני כן ניתן להגישן באמצעות דוח מקוצר (טופס 135).
שכירים החייבים בהגשת דוחות מס
ישנם שכירים החייבים בהגשת דוחות מס, ופעמים רבות אינם מודעים לכך. כך למשל: שכירים בעלי הכנסות שכר הגבוהות מ־665 אלף שקל, שכירים עם הכנסות משכר דירה בסכום העולה על 345 אלף שקל בשנה ומשלמים לפי מס בשיעור של 10%, בעלי תיק ניירות ערך, אשר מחזור המכירות בשנת המס עלה על 2,582,000 שקל.
מענק עבודה (מס הכנסה שלילי)
שכירים ועצמאים בעלי הכנסות נמוכות זכאים, בכפוף לעמידה בתנאים, למענק עבודה בגובה של אלפי שקלים לשנה. בקשה לקבלת מענק עבודה לשנת 2020 יש להגיש עד סוף שנת 2022 בלבד, ולכן יש להזדרז מאוד ולטפל בכך. ניתן לבדוק תנאים ועמידה בזכאות באמצעות סימולטור פשוט באתר רשות המיסים.
גם המועסקים במשק בית, אשר המעביד אינו מוציא עבורם תלוש שכר, אך מדווח ומשלם בגינם ביטוח לאומי, זכאים למענק.
הגשת הבקשה נעשית בהליך מקוון פשוט, ללא צורך בסיוע של איש מקצוע.
פנסיונרים
פנסיונרים יכולים ליהנות מחיסכון במס של אלפי שקלים בשנה, ובמיוחד להם זה חשוב ומועיל. החיסכון נעשה באמצעות תהליך של קיבוע זכויות, הכולל פנייה לרשות המיסים ודיווח מהו מסלול הטבות המס שבו בוחר הפנסיונר. רבים אינם מודעים לזכות זו ומשלמים מיסים מיותרים. מומלץ להיוועץ בעניין זה ביועץ מס או ברואה חשבון. הרווח צפוי לרוב להיות גדול בהרבה מעלות הייעוץ.
עוד מומלץ לבדוק בתלוש הפנסיה, האם ניתנת הטבת המס, ואם התשובה שלילית, להקדים ולעשות תהליך זה באופן רטרואקטיבי. ניתן לקבל החזרים עד שש שנים בלבד משנת הפרישה.

עסקים

בניית תקציב
כבכל שנה, ובמיוחד לאחר שנה של עליות מחירים משמעותיות, חשוב לבנות תקציב מתאים לשנה העוקבת, כך שמעבר להתנהלות פיננסית נכונה ומעקב אחר ביצועים, זה יאפשר לבחון את הרווחיות הצפויה לפי העלויות החדשות. באמצעות התקציב ניתן לזהות תחומי פעילות או מוצרים לא רווחיים, ולבחון שינויים הנדרשים לאור הממצאים.
תמחור שירותים ומוצרים
לאור השינויים במשק, הריבית ועליית מחירים, זה הזמן לבדוק שהמוצרים והשירותים של העסק מתומחרים באופן נכון ומתאים למצב השוק העדכני. מומלץ לעשות זאת על ידי בדיקת רווחיות ועלויות העסק לפי תעריפי ספקים ואשראי מעודכנים, השוואת שוק ומצב המתחרים.
הפסדי הון מני"ע ומטבעות דיגיטליים
לאור הפסדים משמעותיים בשוק ההון ומטבעות דיגיטליים (קריפטו), כדאי לשקול לקבע הפסדי הון על ידי מכירת ניירות ערך ומטבעות דיגיטליים, שבהם גלומים הפסדים.
הפסד בגין ירידת הערך מוכר כהפסד למס רק בעת מכירה בפועל. הפסד זה נחשב כהפסד הון, וניתן לנצלו כנגד רווחי הון בשנה זו ובשנים הבאות מכל מקור, כולל מקרקעין, ללא הגבלה ושנות ניצול.
הפסדי הון מניירות ערך ניתן לקזז באותה שנת מס, גם כנגד ריבית ודיבידנד מניירות ערך.
קיזוז הפסדים עסקיים
הפסדים עסקיים שוטפים מתקזזים כנגד כל מקור הכנסה באותה שנת מס. יש לבדוק ביצוע קיזוז באופן מיטבי. מאחר שהשנים 2020 ו־2021 התאפיינו בהפסדים עסקיים, יש לשים לב במקרים הרלוונטיים שהפסדים אלו, אם טרם נוצלו, יתקזזו כנגד רווחים בשנת 2022, בהתאם לכללי הקיזוז ובאופן המיטבי.
בחינת הלוואות, פיקדונות וחסכונות בבנקים לאור עליית שיעור הריבית
לאור העלייה המשמעותית במדד ובשיעור הריבית בשנה החולפת, התייקרו מחירי ההלוואות. יש לבדוק שלעסק יכולת החזר ובמידת הצורך לבצע מיחזור, כגון הארכת תקופת ההחזר תוך הקטנת התשלום החודשי.
לעסק עם עודף מזומנים בתקופה זו כדאי לבחון מחדש את אפיקי ההשקעה וניצול הריבית הגבוהה על מנת להגדיל תשואה.
הפקדות לפנסיה, קרן השתלמות
עצמאי בעל עסק יכול להפקיד לקופות הכוללות: קרן פנסיה, קרן השתלמות, קופת גמל, ביטוח חיים ואובדן כושר עבודה, ולצד היתרונות בצבירת חיסכון וביטוחים, יוכל ליהנות מהטבות של חיסכון במס, עד התקרות המותרות, הקשורות גם לגובה רווחי העסק.
הטבות במס על הפקדות ניתנות גם לשכירים, לרבות בעלי שליטה, על החלקים שבגינם לא בוצעה הפרשה.
יש לשים לב לחוק פנסיית חובה לעצמאים, המחייבת הפקדה מינימלית לפנסיה לעסקים רווחיים הפועלים מעל חצי שנה.
הקדמת הוצאות
לעסק עצמאי, אשר לרוב מדווח על בסיס מזומן, כדאי לבחון הקדמת תשלום לספקים, רכישה ותשלום של הוצאות שוטפות לעסק לפני תום שנת המס, ובכך להקטין את המיסים בשנה זו.
יש לשים לב, כי במקרה של רכישת רכוש קבוע המשמש למספר שנים, כגון מחשב או ריהוט, אין משמעות כמעט להקדמת ההוצאה. אם עצמאי צופה, כי ב־2023 תגדל הרווחיות, כך שיחויב במדרגת מס גבוהה יותר, עדיף לרוב שלא יקדים את ההוצאה, וינצלה כנגד שיעורי מס גבוהים יותר.
תרומות
לעצמאים ולחברות קיימת אפשרות לתרום לגופים, להם אישור תרומות לפי סעיף 46, ולקבל החזרי מס בגין הפקדות אלו, מותנה בגובה ההכנסות.
מתנות ללקוחות ולספקים
אלה מוכרות כהוצאה לצורכי מס עד לתקרה של 220 שקל לשנת המס 2022.כדאי לבחון אם יש לקוחות/ספקים שהעסק מעוניין להעמיק את קשריו עימם ולתת להם מתנה, תוך ניצול ההטבה לפני תום השנה.
תשלום הפרשי מס הכנסה
חוב למס הכנסה צובר ריבית בשיעור של הצמדה למדד בתוספת ריבית של 4%.
בתקופה שבה המדד גבוה, מדובר בהפרשים משמעותיים, שאותם אתם עלולים לשלם רק לאחר הגשת דוחות המס, ואשר לרוב מוגדר בתקופה של כחצי שנה עד שנה מתום שנת המס.
מומלץ לבצע כעת הערכה של תשלום המס שתידרשו לשלם, ולהקדים לשלמו ללא ריבית והצמדה ורצוי עוד ביום האחרון של שנת המס הנוכחית.
תשלום הפרשי ביטוח לאומי - עצמאים
תשלומי עצמאים לביטוח לאומי מוכרים בחלקם כהוצאה לשנת המס שבה שולמו. לעצמאים בעלי חובות לביטוח לאומי מומלץ לשלם החוב לפני תום שנת המס, כך שההוצאה תוכר השנה.
בהזדמנות זו כדאי לבחון האם תשלומי ביטוח לאומי ב־2022 תואמים את הרווח בפועל בעסק. עד סוף השנה ניתן לעדכן גובה הכנסה ולקבל החזר או הגדלת התשלום המוכר כהוצאה באופן מיידי, ולהיות מבוטח באופן נכון, באם חלילה יתרחש אירוע ביטוחי. זאת משום שאחרת, התחשיב עבור שנת 2022 והתשלום יתבצעו רק לאחרת הגשת הדוח השנתי.

עוסקים פטורים

יש לבחון אם מחזור ההכנסות (ללא הוצאות) של העסק נמוך מהתקרה לשנת 2022, שהינה 102,292 שקל. אם עבר את התקרה, יש לפנות למשרדי מע"מ ולשנות את סיווג העסק ל"עוסק מורשה".
בנוסף, במהלך חודש ינואר יש לדווח למע"מ על גובה ההכנסות. אי דיווח עלול לגרור חיובי קנסות.
הלוואות בעלי שליטה לחברה
יש לבחון את תנאי ההלוואות שנתן בעל שליטה לחברה, ומבחינת המיסוי מומלץ שהלוואות אלו יהיו צמודות למדד המחירים לצרכן.
הוצאת הריבית הנובעת מסכום ההצמדה למדד, מוכרת כהוצאה בחברה, בעוד הכנסה אצל בעל המניות פטורה ממס.
במקרה של חברה שקופה, כגון חברה משפחתית, באם ישנם רווחים צבורים שניתן לחלקם כדיבידנד ללא מס, מומלץ לחלקם בסוף שנת המס. לאחר החלוקה בעל המניות יוכל להחזיר את הסכום לחברה כהלוואה צמודה למדד, וליהנות מהפטור ממס.
מלבד פטור ממס, סכומים אלו, הנמצאים בעסק, יוכרו כהוצאה מוכרת למס, באם ישמשו לתשלום הוצאות העסק.
משיכות בעלי שליטה בחברת מעטים
מומלץ לבעלי שליטה בחברת מעטים להחזיר משיכות בעלים והלוואות שלקחו מהחברה במהלך שנת 2021 (השנה הקודמת), עוד לפני תום השנה, כדי להימנע מחיוב במס של משיכת הבעלים כחלוקת דיבידנד או שכר.
יש לשים לב, שגם שימוש בכרטיס האשראי של החברה לתשלום הוצאות פרטיות נחשב כמשיכת בעלים, ולכן יש להחזיר גם סכומים אלו.
אם סכום הלוואות ומשיכות במצטבר נמוך מ־100 אלף שקל לאורך כל השנה, לא יהיה חיוב במס.
חברות ארנק
חברת ארנק, חברה שלרוב יש בה עובד אחד שהוא הבעלים, חייבת במס לפי שיעור המס של יחידים, ובתשלום דמי ביטוח לאומי.
חברה נחשבת לחברת ארנק, כשמתקיימים תנאים שונים, שהעיקרי הוא כי 70 אחוז מהכנסות החברה הן מפעילות הבעלים עבור חברה אחרת.
כדאי לבחון עמידה בתנאים, ואם החברה נחשבת כחברת ארנק ולשקול לשנות את דרך פעילותה כגון להגדיל תמהיל לקוחות, או לחילופין לפעול כעסק עצמאי - עוסק מורשה, בשנת המס הבאה.
פעולות שחובה לבצע בסוף שנת המס
ישנן פעולות שעסק, חברה וגם עצמאי, חייבים לבצע ולתעד בסוף שנת מס, בין היתר: ספירת מלאי, רישום מד ק"מ של הרכבים בעסק לתאריך 31 בדצמבר 2022, ספירת קופת מזומנים ותיעוד הספירה, תיעוד רשימת חייבים, תיעוד רשימת המחאות הנמצאות בעסק וטרם הופקדו עד היום האחרון של השנה.
נא לא להתעצל. נכון, נותרו ממש שלושה ימים לסיום השנה, אך ביצוע הפעולות הדרושות במהירות על ידי שכירים ועצמאים כאחד יוכלו להביא להטבות באלפי שקלים ואולי אף בעשרות ומאות אלפי שקלים. בהצלחה.