בשיתוף נתיבי איילון
בחיים עומדות בפנינו, באופן עקרוני, שתי אפשרויות: להגיב לאירועים המשפיעים עלינו או ליזום פעולות כדי למנוע תרחישים ידועים מראש. הפקקים בכבישי המדינה הם דוגמה מצוינת לכך. כשאנחנו יוצאים לדרך ברכב הפרטי שלנו, אנחנו יודעים שבשלב מסוים נעמוד בפקק וכל מה שנראה לפנינו יהיו אורות הבלמים האדומים של המכוניות שלפנינו. מצד שני, כשאנחנו בוחרים מראש בפעולה של ויתור על הנהיגה ברכב ועל הפקקים, כביכול, ומחליטים לנסוע באוטובוס, אנחנו עדיין מוצאים את עצמנו עומדים וממתינים, בין אם בתחנת האוטובוס משום שזה מאחר בשל הפקקים ובין אם באוטובוס עצמו, שנתקע בפקקים.
5 צפייה בגלריה
עומס תנועה
עומס תנועה
נראה לכם מוכר?
(צילום: shutterstock)

להסתכל על התמונה הרחבה - ביחד

אז מה עושים? ובכן, המספרים מראים שעיקר תושבי ארצנו מצטופפים באזור המרכז, אבל זו לא תופעה ייחודית ובוודאי לא כזו שמתקרבת במספרים למטרופולינים הגדולים במערב. מה שכן מיוחד לנו היא העובדה שהמדינה, באמצעות משרד התחבורה, אחראית כמעט בלעדית על תכנון וניהול התחבורה הציבורית על כלל מרכיביה: קביעת קווים ותדירות הפעילות של אוטובוסים ורכבות, רישוי מוניות ושליטה ברזולוציה גבוהה גם ברמת התשתיות.
לעומת זאת, המעורבות של השלטון המקומי בתהליך כמעט ולא קיימת, למרות שבשטחו עוברת רוב פעילות התחבורה הציבורית. כך קורה לא פעם, ששיקולים מקומיים (פוליטיים או אחרים) גורמים לרשות להסתכל באופן צר על צרכי התחבורה הפנימיים שלה מבלי לקחת בחשבון את התמונה הגדולה מסביב. התנגשות האינטרסים הזו גורמת לעיתים לבזבוז תקציבים, דחיית פרויקטים ובעיקר האטת התנועה ויצירת צווארי בקבוק שכולנו כל כך אוהבים לשנוא – כמו, למשל, כשהאוטובוס מקבל גל ירוק ברשות אחת, ומשום שאין סנכרון, נתקע בגל אדום ברשות הצמודה לה, שהיא חלק ממסלול הנסיעה של קו זה.
5 צפייה בגלריה
פקק תנועה
פקק תנועה
פקק תנועה
(צילום: shutterstock)

לבחור באפשרות למנוע תרחישים ידועים מראש

אחד הפתרונות מגיע בדמות מרכז ניהול התנועה החדש של חברת נתיבי איילון (מנת"ם), והוא בדיוק הדוגמה כיצד מעבר מניהול פאסיבי ומגיב לאקטיבי ויוזם, עושה את ההבדל בין ברדק תחבורתי לתנועה זורמת ורציפה ככל הניתן. צפו בביקור הבלעדי במתנ"ם בווידיאו שבראש העמוד.
"המטרה העיקרית היא למצוא דרכים שימנעו הפרעות לתחבורה הציבורית במסלול של כל אחד ואחת מאיתנו", מסביר ניר אייל, מהנדס תנועה ראשי בחברת נתיבי איילון.
לא מדובר כאן רק בכמה מסכי מחשב שמחוברים למצלמות בכבישים, אלא בתמונה רחבה יותר, רשות תחבורה מטרופולינית המשרתת את כלל התושבים, המועסקים והמבקרים במטרופולין, ומטרתה, בין היתר, צמצום השימוש ברכב פרטי והחזרת האמון של הנוסעים בתחבורה הציבורית. כיצד עושים את זה? אייל מסביר כי הרעיון הוא "לאפשר תנועה מהירה, בטוחה ונוחה בכל מרחב המטרופולין באמצעות חלופות יעילות שינוהלו באמצעות טכנולוגיות מתקדמות או במילים אחרות – נטרול ההפרעות לתחבורה הציבורית. החל מתכנון נתיבים וסלילת נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ), הצבה מדויקת של תחנות אוטובוס, דרך ניטור של תנועת האוטובוסים ותיעדוף שלהם ברמזורים ועד לשחרור עומסים צפויים מראש באמצעות גל ירוק חוצה רשויות ברמזור. לצד זה, שמירה על קשר רציף עם כל הגורמים: התחבורתיים, המוניציפליים והביטחוניים, בשגרה ובחירום כאחד.
הדרך למצב המושלם עוד ארוכה, אבל אנחנו בדרך הנכונה.
בשיתוף נתיבי איילון