בשביל התיקון הבסיסי הזה לא חייבים לקנות ארגז כלים מקצועי ואוסף של חומרי בניין. מדובר בתיקון שיעלה לכם פחות מכמה עשרות שקלים, וייקח מספר דקות. אז אם יש לכם זמן פנוי ורצון להתנסות בתיקונים ביתיים בעצמכם, כך תעשו זאת.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אפשרות אחת: עם דבק צנמטי – העבודה תצא מדויקת יותר
אם פאנל אחד או שניים נפלו, וכל שנדרש הוא להדביק אותם בחזרה, תוכלו לבחור באחת משתי אפשרויות: האחת, להדביק אותם עם "דבק צמנטי" (על בסיס בטון), המיועד להדבקה של אריחים בעובי של 4-10 מ"מ. זהו חומר שנמכר בשקים קטנים, בעלות של כ-30 שקל, וזו תערובת מוכנה לשימוש בתוספת מים בלבד. הוא מתאים ליישום על קירות פנימיים וחיצוניים (כך שגם אם נפל פאנל במרפסת, תערובת זו תתאים).
לרוב, חומר זה מומלץ אם חשוב לכם שהאריח יהיה בקו אחיד עם יתר האריחים, יש לכם זמן וסבלנות להכין את התערובת, ואתם מעוניינים ברמת גימור גבוהה. חומר זה יוכל גם לשמש אתכם למילוי המרווח שבין הפאנלים (פוגה), כך שלא תצטרכו להכין בנוסף תערובת של רובה.
בשביל חומר זה תצטרכו לעשות שימוש במרית לריצוף (או במרית ישנה מהמטבח, אם תרצו להיות יצירתיים). כמובן שתוכלו לאלתר עם כלי מטבח אחרים (סכין ישנה, למשל), אך לא בטוח שהתוצאה תהיה לשביעות רצונכם.
שימו לב, שיש צורך למרוח שכבה נדיבה של דבק צמנטי על גב האריח, ולהניח אותו על הרצפה כשהחלק ה"חד" של האריח כלפי מעלה. זאת, כדי שהמפגש בין האריח לרצפה יהיה כמה שיותר מדויק, ועם פחות מרווחים שדרכם יכולים לחדור מים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בחלק העליון של הפאנל, ממילא תבוא שכבת דבק שתסגור את המרווח (אך בחלקו התחתון, החיתוך חייב להיות חד ומדויק).
לאחר שמרחתם את שכבת הדבק הצמנטי, הצמידו אותה לקיר והפעילו מעט לחץ (לא יותר מדי). זה בסדר אם חלק מהדבק יגלוש כלפי מעלה ולצדדים.
חשוב שהפאנל יהיה בקו אחיד עם יתר הפאנלים. את שאריות הדבק תוכלו לנגב ולהחליק בעזרת המרית. אם נותרו שאריות מלט על האריח, נגבו אותם מיד בעדינות עם נייר.

אפשרות שנייה: עם דבק פולימרי

האפשרות השנייה, היא להדביק את האריח באמצעות דבק פולימרי, שעלותו גם כ-30 שקל. אם מדובר בפאנל שנפל מחדר שינה, מסדרון או פינה כלשהי שהיא פחות בולטת בבית, תוכלו להשתמש בקיצור דרך, ולהדביק את הפאנל שנפל עם דבק פולימרי.
"לא כדאי להשתמש בשיטה זו בחדרים רטובים, שם איכות האיטום חייבת להיות הרבה יותר גבוהה, כדי למנוע בעיות רטיבות לטווח ארוך", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "בחדרי שירותים ואמבטיה, ממילא לרוב אין "פאנלים" אלא חיפוי קיר שעולה לפחות בגובה של מטר וחצי.
היתרון של הדבקה עם דבק פולימרי הוא שהעבודה איתו פחות מסובכת מאשר ההתעסקות שמצריך דבק קרמיקה. אין צורך לערבב חומרים, או לרכוש כלי עבודה מיוחדים. כל שצריך הוא להפוך את הפאנל שהתנתק מהקיר, לשים כמה נקודות של דבק לאורך הפאנל (במרכזו, כדי שהדבק לא יגלוש לצדדים), ולהצמיד את האריח לקיר".
גם כאן, לא חייבים להצמיד את הפאנל היטב לקיר, וניתן להסתפק בהצמדה חלקית שלו, ללא לחיצה. הפאנל יידבק בכל מקרה. כדי לסגור את המרווח שייווצר בין הפאנל לקיר, תוכלו להשתמש באותו דבק.
הפעם למרוח אותו בצורת "פס" מעל הפאנל, בצמוד לקיר. לאחר מכן, יש לקחת כוס חד-פעמית עם מים וסבון, לטבול את האצבע ולהחליק אותה בצורה ישירה לאורך הפאנל. בכך הדבק יחדור פנימה, ויכסה את המרווח שבין הפאנל לקיר.
אם יישארו שאריות של דבק, תוכלו לנקות אותם מיידית עם נייר סופג, או להמתין לייבוש ולהסיר אותם מהאריח בעזרת סכין יפנית.
בסיום, יש לסגור את המרווח שבין הפאנלים עם רובה, או עם דבק קרמיקה (שהוא חומר על בסיס צמנו, ודוחה מים ומיועד ליישום בפוגות).

כיצד שומרים על מרווח בין האריחים?

כדאי להיצמד לקווי הריצוף, ולשמור על מרווחים שווים. ניתן להיעזר בפוגות עד שהדבק יתייבש, ואם אין לכם תוכלו לאלתר עם מקל עץ מספר קיסמים עבים, עד שתגיעו לעובי הנדרש.
אל תצמידו לגמרי את הפאנלים, וחשוב מאוד שתשמרו על המרווח הזה, שכן לאור תזוזות עדינות בקרקע, צריך לאפשר לאריחים טווח תנועה מינימאלי, ובדיוק לשם כך נועדו המרווחים בין האריחים. אותם, תמלאו בהמשך ברובה או בדבק קרמיקה (אם מדובר בפאנל אחד או שניים).

האם יש צורך לצבוע את הקיר?

אם השתמשתם בדבק פולימרי, לרוב הוא מגיע בגוון לבן. אם הקיר שלכם לבן, לא בטוח שתרגישו בהבדל גדול, אך זה לבחירתכם.
לעומת זאת, אם הדבקתם את הפאנלים עם דבק קרמיקה, הגוון שלו הוא לרוב אפור, ואז תידרש צביעה נקודתית של הקיר. לפני הצביעה, כדי לשייף קלות את דבק הקרמיקה עם נייר זכוכית, לשאוב או לנגב משאריות אבק, ורק אז לצבוע, כדי שהצבע ייאחז בצורה טובה יותר, וללא שאריות של דבק שישאיר טקסטורה מורגשת.
3 צפייה בגלריה
נפל אריח מהקיר? בסיום חשוב למלא את הפוגה ברובה, לאיטום מלא
נפל אריח מהקיר? בסיום חשוב למלא את הפוגה ברובה, לאיטום מלא
נפל אריח מהקיר? בסיום חשוב למלא את הפוגה ברובה, לאיטום מלא
(צילום: shutterstock)
מה מבין החומרים כלכלי יותר?
אמנם המחיר של דבק קרמיקה ודבק פולימרי הוא זהה, אך ההבדל בכמות משמעותי. בעוד שדבק קרמיקה מגיע בשק ויכול להספיק לכמות גדולה של פאנלים, הרי שדבק פולימרי מגיע בשפופרת קטנה יותר. הוא יהיה נוח לשימוש ומהיר יותר, אם מדובר במספר פאנלים קטן שנפלו. ואולם, אם יש לכם צורך בכמות גדולה של פאנלים, הרי שהפתרון של דבק קרמיקה יהיה הרבה יותר כלכלי.

אין לכם כוח לבד? הזמינו הנדימן

"מדובר בעבודה קלה וזניחה, שתעלה לכם 250-350 שקל, ואם תצרפו לה עוד מספר תיקונים או שפצורים קטנים לבית, שנמשכים לא יותר משעה, המחיר יהיה גלובאלי", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "לכן, פעמים רבות, שווה לרכז מספר תיקונים יחד, ולא להזמין בעל מקצוע רק לעבודה פשוטה ובודדת, תהיה התקלה מציקה ככל שתהיה.
"בכל מקרה, לא כלכלי וגם לא סביר במיוחד שקבלן שיפוצים או רצף יגיעו במיוחד לביצוע עבודה קטנה זו. לכן, אין טעם להזמין אותם, שכן לרוב הם עובדים בעבודות בהיקף גדול יותר. הנדימן, הוא בדיוק בעל המקצוע המתאים לתיקונים מסוג זה".
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"