ענקית הפיננסים השווייצרית קרדיט סוויס ממשיכה להסתבך. אתמול (ראשון) נחשף בכלי תקשורת מובילים ברחבי העולם כי חשבונות רבים בבנק שימשו עבריינים, שהיו מעורבים בין השאר בסחר בבני אדם, הלבנת כספים וסחר בסמים בין השנים 1940 ל-2010.
מדובר בהדלפה שהגיעה ככל הנראה על ידי אדם שעבד בחברה, וחשף את הדברים בפני עמותה בשם OCCRP, שנלחמת בפשע מאורגן ושחיתות ארגונית. העמותה בדקה מעל 18 אלף חשבונות שהשווי שלהם הגיע למעל 100 מיליארד דולר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
קרדיט סוויס
קרדיט סוויס
קרדיט סוויס
(צילום: shutterstock)
בין שאר בעלי החשבונות אפשר למצוא לקוח שהואשם בסחר בבני אדם בפיליפינים, מיליארדר שהורה לרצוח את חברתו, כוכבת פופ לבנונית, אחרים שבזזו את חברת הנפט הממשלתית של ונצואלה וכן פוליטיקאים מושחתים ממצרים ועד אוקראינה.
יש אפילו חשבון של הוותיקן ששימש לכאורה להונאה בסך 350 מיליון אירו עבור השקעה בנכס בלונדון, נושא שנמצא כרגע במשפט בו יש נאשמים רבים, אפילו קרדינל.
"אני מאמין שחוקי הסודיות הבנקאית בשוויץ לא מוסריים", אמר חושף הסיפור בהצהרה שנתן. "העילה של הגנה על הפרטיות היא רק עלתה תאנה שמכסה על התנהגותם המבישה של הבנקים השווייצרים כמשתפי פעולה של מעלימי מס".
קרדיט סוויס בתגובה הבוקר דחתה את ההאשמות: "מדובר במידע סלקטיבי שהוצא מהקשרו, וכתוצאה מכך ניתנה פרשנות מגמתית בנוגע לעסקי הבנק. מרבית המקרים המדוברים הם מהעבר הרחוק, מהתקופה בה החוקים, הנהלים והציפיות מהמוסדות הפיננסים היו שונים מאוד מהמקום בו הם נמצאים עכשיו. כמעט 90% מהחשבונות המדוברים כבר סגורים היום, או שנכנסו לתהליך סגירה עוד לפני פרסום התחקיר. 60% מהם נסגרו עוד לפני 2015".

במקביל: בשווייץ מתנהל משפט נגד קרדיט סוויס

רק לפני שבועיים החל משפטה של קרדיט סוויס בשווייץ בחשד שהתיר לכנופיית סוחרי קוקאין מבולגריה להלבין דרכו מיליוני אירו, שחלקם נכנסו לסניפי הבנק במזוודות. עפ"י התביעה, מנהל בכיר לשעבר של קרדיט סוויס, שהצטרף לחברה בשנת 2004, הביא איתו לקוח בולגרי המקושר לאבלין באנב (57), מתאבק לשעבר, וסוחר סמים מוכר באירופה. אותו לקוח, שבשנת 2005 נורה למוות כשיצא עם אשתו ממסעדה בסופיה, היה נכנס לבנק עם מזוודות עמוסות במזומנים, והמנהל היה דואג שיגיעו לכספת הבנק.
המנהל לשעבר, שעזב את קרדיט סוויס ב-2010, סייע להסתיר את מקורות הכסף, וביצע עבור הנאשמים עסקאות ביותר מ-146 מיליון פרנק שווייצרי (505 מיליון שקל), כולל 43 מיליון במזומן. שיטת הפעולה של החבורה, על פי כתב האישום, כללה חלוקה של מיליוני האירו לסכומים קטנים יותר, שנמצאים מתחת לסף ההתראה נגד הלבנת הון, הכנסתם לכספות הבנק ובהמשך העברתם לחשבונות.
כמו כן, לפני שנה וחצי קרדיט סוויס הייתה במרכזה של סערה אחרת, בעקבות פרשת ריגול אחרי עובדיה. מי ששילם את המחיר הוא המנכ"ל טיג'אן תיאם, הודח כי החשד היה שהוא זה שנתן את ההוראה לרגל אחרי העובדים. מקורביו טענו מנגד כי הודח על רקע גזעני.