אחרי הפרסום ב-ynet על העלייה האסטרונומית הצפויה בשכר השרים וחברי הכנסת בשל ההצמדה לשכר הממוצע שלפי הערכות עלה ב-15% מאז העדכון האחרון, בביטוח הלאומי מפרסמים היום (שני) את האומדן שלהם בנוגע לעליית קצבאות הנכות שצמודות גם הן באופן חלקי לעליית השכר הממוצע.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בביטוח הלאומי חישבו את עליית הקצבאות לפי עלייה משוערת של 12% בלבד בשכר הממוצע, מה שסביר להניח היא הערכה זהירה בעקבות נתוני הלמ"ס שפורסמו אתמול. הנתונים הסופיים לטובת חישוב העלאת קצבאות הנכות בהתאם לשכר הממוצע במשק, צפויים להתפרסם על ידי הלמ"ס בחודש ינואר הקרוב - ורק אז יחושב שיעור השינוי לעדכון הקצבאות, וסביר להניח שהקצבאות יעלו ביותר מהאומדנים הנוכחיים.
1 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בלומנטל)
לפי החישוב של מנהל המחקר בביטוח הלאומי, קצבאות הנכות יועלו ליותר מ-400 אלף אזרחים ב-9.55%, כאשר קצבת נכות כללית ליחיד תעמוד על 4,054 שקל במקום 3,700 שקל, קצבת נכות עבור זוג שעומדת כיום על 4,892 שקל צפויה לעלות לכ-5,360 שקל, זוג עם ילד שקצבתו עומדת כיום על 5,846 שקל תעלה לכ-6,405 שקל והקצבה לזוג עם שני ילדים תעמוד על כ-7,450 שקל במקום 6,800 שקל.
לפי הביטוח הלאומי, משיעור עליית השכר הממוצע יופחתו 2.45% וזאת לאחר שבשנת 2022 כשלא היה תקציב מדינה, הוחלט בהסכמה עם ארגוני הנכים היציגים על העברה של 2.45% מהשכר הממוצע שהוקפא - לטובת הרחבת זכאויות בקצבאות הנכות.
בהסכם המדובר מול משרד האוצר, ובחוק ההסדרים לשנת 2022 נקבע שה-2.45% יופחתו כשעליית השכר הממוצע תתקיים לאחר "הפשרת" ההקפאה בשנתיים האחרונות.
קצבאות הנכות לילדים נכים (ילד"ן) ושירותים מיוחדים (שר"מ) גם צפויות לעלות, ובמקום 2,229 שקל המופקדים היום, הקצבה תעלה ל-2,442 שקל.
סכום קצבאות הנכות הן היחידות המושפעות באופן ישיר מהשכר הממוצע ויושפעו מהעלייה הקרובה הצפויה, אך יחד עם זאת, קצבאות אחרות המוענקות על ידי הביטוח הלאומי צמודות למדד שככל הנראה ירשום גם הוא עלייה של יותר מ-5% והן צפויות לעלות בהתאמה. הקצבאות הצמודות למדד, בין היתר, הן: קצבת אזרח ותיק ושארים, הבטחת הכנסה, קצבאות ילדים ודמי מזונות.
לדברי לביא נאור, דובר ארגוני הנכים השונים, "לאחר מאבק קשה הגענו להישג משמעותי ביותר וכיום ציבור הנכים מרגיש זאת בכיסו ובכלכלתו. נמשיך להיאבק למען העלאת קצבאות הנכות לגובה שכר המינימום".