בשיתוף בנק הפועלים
איך הופכים מבעלי עסק ל'משפיענים' של המאה ה-21? ואיך יוצרים תוכן שידבר לקהל ויבוא מהלב? בעידן הרשתות החברתיות, עצמאיים ובעלי עסקים צריכים לעבוד על מיתוג עצמי ולחשוף את עצמם (בצורה חכמה), כדי לצבור עוקבים, להרחיב את מעגל הלקוחות ואפילו להתחיל לייצר הכנסה ממעמד ה'משפיען'.
במסגרת השקת פורום העצמאים והפרילנסרים של ישראל בשיתוף עם בנק הפועלים שבין היתר מקדם פיתוח מיומנויות עסקיות לחברי הפורום, שוחחנו עם שניים - ניצן לנדמן, אשת שיווק ופרסום, מנטורית למשפיעניות ומנחת הפודקאסט ׳הפלייבוק למשפיענית', שמשתפת כיצד לייצר תוכן איכותי ולהיות 'משפיען' בימינו; ועם ניר זיגדון, יועץ עסקי, מנהל יוזמות E-commerce ומרצה בעולמות הדיגיטל במרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים, שחולקים טיפים למיתוג אישי ושימוש ביצירת תוכן ו'משפיענות' לשיווק העסק העצמאי.
6 צפייה בגלריה
רשתות חברתיות
רשתות חברתיות
בחרו בערוץ שמתאים לאופי התכנים שלכם.
(צילום: Tada Images / Shutterstock)
להבין שאנשים קונים מאנשים - צריך לחבר את הקהל באופן רגשי
לנדמן: בתור בעלי עסקים, הטייטל ׳משפיען׳ קצת גדול עלינו ואולי זו לא המילה שהכי נוח להשתמש בה, "אבל גם בעלי עסקים בעידן ה'סושיאלי' של 2024 צריכים להיות סוג של משפיענים", אומרת לנדמן.
הרשתות החברתיות הן הפלטפורמה והדרך לצבור קהל עוקבים ולקוחות. כדי לתפוס את תשומת הלב, לא מספיק שנספר בצורה טכנית על המוצר או השירות שלנו, צריך גם לחבר אלינו ברמה הרגשית. איך נעשה את זה? נחשוף את האישיות והפרסונה שלנו, נשתף בצורה פתוחה על חלקים בחיינו, על מאחורי הקלעים של העשייה בעסק ובעיקר נביא עצמנו לפרונט בתוכן וידאו. "לא נדרשות יכולות הפקה גרנדיוזיות או מצלמה באלפי שקלים. דווקא התוכן האותנטי שצילמתם מהנייד, הוא זה שממיר. כל זאת מתוך ההבנה שמאז ומעולם וגם היום, אנשים קונים מאנשים".
ניר זיגדון, מבעלי ecommunityניר זיגדון
יוצר תוכן ללא קהל מוגדר הוא סופר שכותב למגירה
זיגדון: נקודת המפתח של יוצר תוכן היא הקהל, ולכן יש להגדיר במדויק מי קהל היעד, ברמה של גיל, מקום מגורים, עיסוק ושלב בחיים. לאחר שהבנו מי קהל היעד שלנו נרצה לדעת איזה תכנים יעניינו אותו. "אני ממליץ לעשות שיחות עומק עם הקהל, להקשיב ולרשום נקודות חשובות", אומר זיגדון.
לאחר מכן, פשוט תהיו אתם. "יש מי שמכין תכנית מראש, יש מי שקם בבוקר ומדליק מצלמה. יש מי שמצטלם, ויש מי שכותב. הכל בסדר כל עוד זה בא לכם טבעי. ואם זה לא בא לכם טבעי, כמו כל דבר בחיים – צריך להתאמן".
יצירת תוכן אמור להיות תהליך כיפי, "ואם לא – סימן שאנחנו עושים משהו לא נכון וצריך לחפש שיטה אחרת. בכל מקרה, בלי ערך אמיתי, הקהל יעזוב- ובצדק".
בעידן הדינמי של ימינו, לא צריך לתכנן יותר מ-6 סרטונים קדימה
לנדמן: בניית תכנית של בעל עסק ששואף ל'משפיענות' צריכה להיות תמהיל של תוכן מכירתי ומניע לפעולה, יחד עם תוכן של שיתוף לעומק על החיים, ההרגלים והקשיים.
6 צפייה בגלריה
עצמאים רבים היו חולמים להיות 'משפיענים' ויוצרי תוכן, עם קהילה של עוקבים נאמנים.
עצמאים רבים היו חולמים להיות 'משפיענים' ויוצרי תוכן, עם קהילה של עוקבים נאמנים.
עצמאים רבים היו חולמים להיות 'משפיענים' ויוצרי תוכן, עם קהילה של עוקבים נאמנים.
(צילום: Shutterstock)
"כדי לצבור ביטחון בתחילת הדרך כדאי לעבוד עם תסריטים כתובים מראש (במיוחד לרילס וטיקטוק). אפשר לעשות סדר באמצעות טבלה של שתי עמודות - 'מה רואים' ו'מה שומעים', וכך לדעת מה צריך לעשות בכל שלב".
בשביל לייצר מעורבות צריך להזמין למעורבות (ולהיות מעורב)
זיגדון: אם תכתבו 'שתפו את הסרטון כדי שיגיע לכולם', לא יעבוד. זה שאנשים עוקבים אחריכם לא אומר שהם יתחילו להפיץ את התכנים שלכם.
מעורבות טובה היא קריאה לפעולה ברורה ופשוטה. "חשבו למשל על תמונה עם מספר מוצרים שלכם ושאלה 'כמה יחידות יש בתמונה? שלחו בתגובות והתגובה עם המספר הכי קרוב זוכה במוצר מתנה'", מדגים זיגדון.
6 צפייה בגלריה
לינקדאין
לינקדאין
נקודת המפתח של יוצר תוכן היא הקהל, ולכן יש להגדיר במדויק מי קהל היעד, ברמה של גיל, מקום מגורים, עיסוק ושלב בחיים.
(צילום: שאטרסטוק )
בנוסף, אל תשכחו להיות מעורבים בעצמכם - בקבוצות הרלוונטיות, בקהילות בתחום שלכם. עצות, פירגונים ותגובות (אותנטיות) הן חלק מהפרסונה שאתם רוצים להציג.
אל תפחדו ממיקור חוץ וליווי מקצועי בדרך ליצירת תוכן (והכנסה מתוכן)
לנדמן: אם יש לכם חשש מהפקת תוכן, יכולות מוגבלות בתחום או שאתם פשוט עמוסים בעסק, תיעזרו בגורמים חיצוניים. "אפשר להעביר את עריכת הסרטונים, לקחת איש תוכן לגיבוש התסריטים ואפילו איש שיווק דיגיטלי שיידע איך להפיץ ברשתות".
ניצן לנדמן, אשת שיווק ופרסום, מנטורית למשפיעניות ומנחת הפודקאסט ׳הפלייבוק למשפיענית'ניצן לנדמן, אשת שיווק ופרסום, מנטורית למשפיעניות ומנחת הפודקאסט ׳הפלייבוק למשפיענית'צילום: יח"צ
עבור מי שחולם על יצירת הכנסה מקהל העוקבים, לנדמן מדגישה כי לא קמים בוקר אחד עם קהילה של עשרות אלפים והצעות לשיתופי פעולה. "כדי לדעת לעשות את זה צריך ללמוד ולהתמיד. לשם כך, אפשר לחפור ברשת, ואפשר לקחת ליווי כדי לחסוך בזמן, ליצור מסגרת, מוטיבציה ותחושת ביטחון. ליווי מקצועי מקצר את הדרך והוא השקעה עסקית לכל דבר".
6 צפייה בגלריה
במקום לנסות להיות חזקים בכל רשת חברתית, עדיף להיות חזק באמת ברשת חברתית אחת – זו שהקהל שהגדרתם נמצא בה.
במקום לנסות להיות חזקים בכל רשת חברתית, עדיף להיות חזק באמת ברשת חברתית אחת – זו שהקהל שהגדרתם נמצא בה.
במקום לנסות להיות חזקים בכל רשת חברתית, עדיף להיות חזק באמת ברשת חברתית אחת – זו שהקהל שהגדרתם נמצא בה.
(צילום: Antlii / Shutterstock.com)
לדברי לנדמן, "לפחות 60% מהלקוחות שלי הן בעלות עסק ומשפיעניות, אשר מייצרות הכנסה ממספר ערוצים במקביל. הן צברו קהילה בזכות העסק ועכשיו מבינות שיש להן פוטנציאל להכניס כסף מערוץ נוסף דרך עסקים שמשלימים אותן ורוצים לפרסם דרכן".
במקום להתאים את התכנים שלכם לערוצים - בחרו בערוץ שמתאים לאופי התכנים שלכם
זיגדון: תהיו איפה שהקהל שלכם נמצא. במקום לנסות להיות חזקים בכל רשת חברתית, עדיף להיות חזק באמת ברשת חברתית אחת – זו שהקהל שהגדרתם נמצא בה. "הדבר נכון במיוחד בעסקים קטנים בהם בעל העסק הוא ה'פרזנטור'", מדגיש זיגדון.
יש גם תנועה בכיוון ההפוך - כך הופכים מבעלת קהילה לבעלת עסק עם מוצר
6 צפייה בגלריה
נערה משתמשת בפייסבוק
נערה משתמשת בפייסבוק
בחרו בערוץ שמתאים לאופי התכנים שלכם
(צילום: Shutterstock)
לנדמן: לעתים העסק העצמאי צומח מתוך קהילת העוקבים שנבנתה במשך הזמן. במקרה הזה, ההמלצה היא לעשות סקר בקרב העוקבים\ות, כדי להבין איזה מוצר לפתח. אחרי פיתוח המוצר, מתנסים במכירה שלו, ותוך כדי תנועה מסיקים מסקנות ומשפרים. "השיווק צריך להיעשות מתוך ביטחון בכך שהכסף קיים 'על הרצפה' וצריך להרים אותו באמצעות מוצרים אישיים. העוקבים לא סתם עוקבים אחריך - הם אוהבים את כל מה שתיקחי בו חלק", מדגישה לנדמן.
כל מתחרה הוא שיתוף פעולה פוטנציאלי
זיגדון: אחת הדרכים הטובות ביותר להגדלת החשיפה לתכנים שלכם היא שיתוף פעולה, גם אם מדובר במתחרים ישירים. "הדבר החשוב הוא להגיע כשאתם מאוד מדויקים עם עצמכם ויש לכם משהו לתת לצד השני, ולהתחיל את השיחה עם הערך שהצד השני יקבל", אומר זיגדון. "ברגע שיהיה ערך למה שאתם נותנים והפעולה תהיה שווה את הזמן היקר שלכם, שיתוף הפעולה יכול להיות אפקטיבי. אם תבואו רק 'לקחת', הצד השני כנראה ינפנף אתכם".
6 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
הפורום לעצמאים ולפרילנסרים – הכוח של העצמאיים בישראל
עמוד השדרה של המשק הישראלי הוא מאות אלפי עצמאים ובעלי עסקים קטנים, המניעים את הכלכלה ומעסיקים עובדים ופרילנסרים. עם זאת, מגזר העצמאים בישראל לא נהנה מרשתות ביטחון סוציאליות, וברוב המקרים הוא לא זוכה ללמוד את הכלים המתאימים להשגת צמיחה כלכלית.
פורום העצמאים והפרילנסרים מבית ההסתדרות הוקם ב2018 מתוך מטרה לספק מענה לקשיים המשמעותיים של מגזר העצמאיים. הפורום חבר לאחרונה לשיתוף פעולה עם בנק הפועלים ועם המרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים, על מנת לסייע לאוכלוסיית העצמאים למנף את הכוח המשותף שלהם על מנת להקנות מיומנויות עסקיות וליהנות משיתופי פעולה ומהטבות צרכניות שלא היו נגישות להם עד כה.
בשיתוף בנק הפועלים