אז הבטיחו: התוספת המיוחדת לתקציב בסך 11 מיליארד שקל, שאמורה הייתה לעלות לאישור השבוע בוועדת הכספים, לא עלתה לבסוף, והתוצאה: התקציב לכל העמותות והארגונים לא יספיק להגיע ככל הנראה עד ערב ראש השנה, כפי שתוכנן.
"אנחנו לא חותמת גומי. אם לא יעבור לוועדה מסמך מסודר ומלא ממשרד האוצר - לא נאשר את העברת 11 מיליארד השקלים לגופים השונים", אמר היום (שני) ח"כ משה גפני, בתגובה לפניית ynet לאחר שהוועדה לא התכנסה לאשר את תוספת התקציב המיוחדת שכבר אושרה בממשלה בשבוע שעבר.
3 צפייה בגלריה
משה גפני
משה גפני
יו"ר ועדת הכספים משה גפני
(צילום: שליו שלום )
בחוק-יסוד: הכנסת (תיקון מס' 50 - הוראת שעה), שאושר בכנסת בסוף חודש אוגוסט וקבע תוספת של 11 מיליארד שקלים לתקציב 2020, נקבע מפורשות כי על התקציב להיות מאושר בוועדת הכספים עד ל-13.9.20.
ח"כ גפני זעם על כך שלוועדה הועבר מסמך כוללני, שרק מציין כי בתוך תקציב המדינה של 411 מיליארד שקל, אושרו 11 מיליארד השקלים הנוספים. הפירוט של סעיפי התוספת הוא לדברי גפני בלתי מספיק, שכן "לא ניתן ללמוד ממנו בדיוק לאן הולכים הכספים. לא נאשר דבר כזה".
מזכירות הממשלה העבירה לוועדת הכספים את מסמך המחליטים שאושר בממשלה, אולם זה אכן אינו מספק מידע רב על כל סעיפי ההעברות. במשרד האוצר אמרו ל-ynet כי מזכירות הממשלה העבירה את מלוא הפרטים לוועדת הכספים וכי במשרד מצפים שהוועדה תאשר את החלטת הממשלה, כדי שניתן יהיה להעביר את הכספים ליעדם.
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר ישראל כץ
(צילום: אבי מועלם)
ועדת הכספים אמנם אישרה לאחרונה את המסגרת - תוספת של 11 מיליארד שקל לתקציב המדינה - אך החוק מחייב אותה לאשר את כל פרטי התקציב, ולדברי ח"כ גפני אין המסמך שהועבר לוועדה עונה על הדרישה הזאת. ח"כ גפני נעדר לאחרונה מהכנסת מסיבה בריאותית, אך הוא כבר חזר בינתיים ומצפה לכנס את ועדת הכספים לאישור כל סעיפי התקציב הנוסף בימים הקרובים.
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ באולפן אולפן ynet
בצלאל סמוטריץ באולפן אולפן ynet
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: אבי מועלם)
היום פנה ח"כ בצלאל סמוטריץ לשר האוצר כץ וליו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני, ודרש מהם להעלות את הנושא לאישור. "העיכוב בהבאת התקציב לוועדת הכספים הוא חוסר אחריות, ששום ויכוח או חילוקי דעות לא יכולים להצדיק", טען סמוטריץ'. "הגופים החברתיים והחינוכיים שאליהם מיועד חלק מהתקציב עומדים על סף קריסה, תוכניות נסגרות, עובדים מפוטרים, אברכים לא מקבלים מלגות קיום, ועוד ועוד. כל יום שעובר והתקציב אינו מופעל גורם להם ולציבור נזקים בלתי הפיכים.
"זאת בנוסף לכך שמדובר בהפרה בוטה של הוראת החוק המפורשת, הקובעת את לוחות הזמנים לאישור התקציב, הוראה שכאמור הייתה חלק בלתי נפרד מאישור התקציב עצמו בכנסת והתאריך שננקב בה הוא דווקני ונכנס כתוצאה מדרישתם של חברי ועדת הכספים, שהתקציב יועבר ליעדיו עוד לפני ראש השנה וחגי תשרי".
יצוין שאם התקציב הנוסף לא יאושר מחר או מחרתיים, בשבוע הבא יהיו רק יומיים לכך, לאחר צום גדליה, ובהם ניתן יהיה לאשר את תוספת התקציב המיוחדת בכנסת.
פורסם לראשונה: 16:27, 14.09.20