אם טרה רוצה למכור חמאה בזול היא יכולה: מצאנו את חמאת טרה שנעלמה ממקררי רשתות השיווק באתר משנת יוסף, שמיועד למגזר החרדי. היא נמכרת שם באופן סדיר, קבוע וללא מחסורים ב-8.2 שקלים ל-200 גרם, בעוד החמאה שטרה משווקת לכלל השוק, חמאת מולר, נמכרת ב-12.90 שקל ומעלה ל-200 גרם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
טרה העלימה את החמאה שלה מנקודות המכירה לצרכן בשנים האחרונות ומוכרת לצרכנים בעיקר חמאת מולר - שאותה היא מתמחרת ביוקר. ההעלמה יחד עם עלייה בביקוש לחמאה, גרמו למחסור אצל תנובה, שהביא למשבר החמאה ומכאן להחלטה לבטל את פיקוח המחירים על חמאה ולאפשר יבוא חופשי. מאז המחירים עלו והיבואנים מוכרים חמאה ביוקר, לרוב ב-19.9-12.9 שקל לאריזת 200 גרם.
4 צפייה בגלריה
חמאת טרה
חמאת טרה
נמכרת באופן קבוע במשנת יוסף - וכמעט לא לצרכנים פרטיים. חמאה של טרה (ארכיון)
(צילום: מירב קריסטל)
החמאה הזולה היחידה שנשארה על המדף באופן קבוע (אם כי יש בה חוסרים) היא חמאת תנובה שנמכרת ב-9.9-8.5 שקלים. עוד חמאה זולה היא חמאת שופרסל שנמכרת באופן לא סדיר וגם היא נמכרת לעיתים במחיר שמתקרב למחיר הפיקוח.
עד השנה טרה מכרה את החמאה שלה בטפטופים שהגיעו באופן לא סדיר למרכולים, עד שנעלמה כמעט כליל.
חמאת טרה נמכרת כיום ב-1.3 מיליון טונות בשבוע בלבד מול מעל 110 טונות בכלל הענף. כלומר היא מהווה כ-1% בלבד מהשוק.
4 צפייה בגלריה
חמאת מולר של טרה
חמאת מולר של טרה
מתומחרת ביוקר. חמאת מולר של טרה
(צילום: מירב קריסטל)

טרה היא מונופול במשנת יוסף

משנת יוסף שבו היא נתגלתה לפתע, הוא מיזם שמיועד למגזר החרדי. הוא מספק מוצרי סופר (ומוצרים רבים אחרים) לכל הארץ בהכשר בד"ץ העדה החרדית (המקובל על כלל המגזר ועל כן מאפשר פנייה לקהל הרחב ביותר). ההזמנות נעשות טלפוניות, דרך אימייל, או דרך אתר האינטרנט של המיזם. זה אתר שנפתח להזמנות בימי חמישי עד ראשון ומספק אותן בימי רביעי.
המצרכים מגיעים לנקודות חלוקה משם הצרכנים אוספים אותם. החברה שמנהלת את האופרציה הזאת שצוברת פופולריות וכוח, עובדת עם טרה בלבד בתחום מוצרי החלב.
כך קורה שלמרות שחמאת טרה כבר לא נמכרת בדרך כלל לצרכנים פרטיים, היא כן נמכרת באופן קבוע במשנת יוסף.
4 צפייה בגלריה
חמאת טרה אתר משנת יוסף
חמאת טרה אתר משנת יוסף
חמאת טרה בהזמנה באתר משנת יוסף
(צילום מסך מתוך האתר)
4 צפייה בגלריה
חמאת טרה אתר משנת יוסף
חמאת טרה אתר משנת יוסף
(צילום מסך מתוך האתר)

"אנחנו מקבלים חמאת טרה בשוטף: כל שבוע או שבועיים חמאה", מסביר יוחאי קסובר הבעלים. "זה לא קשור לאיזו הטבה שנותנים לשוק החרדי (ואכן חמאת טרה חסרה גם ברשתות השיווק החרדיות, מ.ק). מוכרים לנו כי במוצרי חלב אנחנו מוכרים רק טרה. זה מה שנמכר אצלנו אין חמאה אחרת. אנחנו גם לא מוכרים תנובה במוצרי חלב. אולי בעתיד נמכור גם תנובה".

בקרוב תקום רשת סופרים חדשה

עצם העובדה שמשנת יוסף מוכרת רק ספק אחד בחלב ומצליחה להיות זולה, בעוד רשתות השיווק מוכרות מותגים רבים ביוקר - מעלה את התהייה: האם התחרות בעצם לא מורידה מחירים ועבודה עם ספק אחד (מונופול) דווקא כן מאפשרת הורדת מחירים?
לשאלה מדוע הם מוכרים מוצרים של ספק אחד עונה קוסובר: "אנחנו עובדים רק עם טרה כי לפני כמה שנים הם עברו לעבוד עם בד"ץ העדה החרדית. הלקוחות שלנו כבר התרגלו לטרה וכבר מחפשים את המוצרים של המחלבה גם בסופר אם מזדמן להם לקנות שם"
איך אתם מוכרים את החמאה בזול? "אנחנו מביאים מצרכים ללקוחות שיקר להם ליד הבית והם לא ניידים. אז אנחנו רוצים להיות זולים עבורם. בנוסף יש לנו מערכת יחסים טובה עם הספקים. אנחנו מאוד הגונים וישרים לא עושים תרגילים לספק: מחר לא מכניסים לו את זה, מחרתיים כן מכניסים לו את זה. מתנהגים בעקביות וביושר.
"לא אפגע בספק ואמכור עגבנייה בשקל, ולא אפגע בצרכן ואמכור עגבנייה בעשרה שקלים. לעגבנייה אצלי יהיה מחיר קבוע כדי שהחקלאי שעובד איתנו ירוויח ואנחנו גם נרוויח.
"המחיר נמוך כי אני הולך איתו קבוע. אנחנו עובדים קבוע עם חקלאים וספקים ועושים גם הרבה יבוא לבד בעיקר מטורקיה".
אין לכם סניפים אז התפעול זול יותר? "לא בהכרח, כי יש לנו הרבה יותר הוצאות שילוח. אבל אנחנו מתחילים לפתוח גם רשת סופרים. פתחנו סניף שכונתי ראשון בבית שמש, ותוך שנה יהיו לנו הרבה סניפים".
מטרה נמסר בתגובה: "טרה לא קובעת את המחיר לצרכן. מעבר לכך וכפי שדווח בכל במה תקשורתית טרה פועלת ברובה בתחום החמאה בשוק המקצועי והמוסדי. גם שם הכמויות מוגבלות מאוד".