פרשת קריסת רשת האופנה הוניגמן: מפרקי הרשת ביקשו ביום חמישי האחרון מבית המשפט המחוזי בתל אביב לחייב שלושה נושאי משרה לשעבר ברשת בסך של כ-20 מיליון שקל בשל התנהלות רשלנית כביכול מטעמם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המפרקים של הרשת, רו"ח בועז גזית, עו"ד קרן רייכבך סגל ועו"ד פיני יניב, הגישו את בקשתם כנגד מנכ"ל רשת הוניגמן לשעבר, קובי מויסה, החשב לשעבר, קוטי לוי, ושירי דניאל הוניגמן, מנהלת הרשתות לשעבר ובתו של מיכה הוניגמן. הבקשה הוגשה גם נגד המבטחת של אותם נושאי משרה לשעבר, חברת הביטוח מגדל.
2 צפייה בגלריה
חנות של רשת הוניגמן
חנות של רשת הוניגמן
חנות של רשת הוניגמן
(צילום: יח"צ)
המפרקים מציינים, באמצעות משרד עו"ד איתן מהולל שדות ומשרד עו"ד מיתר, כי חברת הוניגמן קרסה בפברואר 2018 כאשר חובותיה עומדים על כרבע מיליארד שקל. "בשנים האחרונות שטרם הקריסה, התרשלו מנהלי החברה ונושאי המשרה, בכך שהפרו את חובת הזהירות שהם חבים לחברה ולא פעלו, כפי שמצופה מנושא משרה סביר, להתאים את ההוצאות להכנסות, לצמצם את הוצאות ההנהלה והכלליות ואת הוצאות המטה, לפעול לסגירת חנויות מפסידות, לייעל את מערך המכירות ולצמצם את הפסדיה הניכרים של החברה, ולשלם את הפרשות העובדים.
"מכאן, שנושאי המשרה פעלו ברשלנות, והתנהלותם זו גרמה לחברה לנזקים כבדים. זאת ועוד, עצימת העיניים של נושאי המשרה לשעבר מעובדת ניפוח המלאי, הביאה גם היא לכך שהם לא קיבלו ולא יכלו לקבל את ההחלטות הנדרשות לטובת החברה, כיוון שהמידע שעמד בפניהם היה מידע שגוי", טוענים המפרקים.
במסגרת הבקשה מציינים המפרקים כי טרם קריסתה, היתה הוניגמן בבעלות מיכה ויעקב הוניגמן חברת אופנה מהמובילות בישראל. לחברה היתה רשת חנויות ענפה המונה כ-150 סניפים בכל רחבי ישראל שחלשה על מגוון מותגים הפונים לקבוצות גיל רבות (הוניגמן נשים, הוניגמן קידס ו-TNT). הרשת העסיקה באופן ישיר למעלה מ-1,000 עובדים ונכנסה להקפאת הליכים בשנת 2018 ומונו לה שלושה בעלי תפקיד מטעם בית משפט.
במהלך תקופת עבודתם, ניהלו המפרקים את החברה והפעילו חנויות בפריסה ארצית, גבו חובות וביצוע פעולות רבות אשר הובילו בסופו של יום למכירת נכסי החברה. יש להדגיש כי טענות המפרקים מתייחסות לרשת הוניגמן של האחים הוניגמן ואינן קשורות בשום צורה למי שרכש את השימוש במותג הוניגמן/הוניגמן קידס לאחר קריסת הרשת.

"התקבלו בחברה החלטות רשלניות ושגויות ללא דיון מעמיק"

המפרקים חקרו את נסיבות קריסת הרשת ולפני כעשרה ימים הגישו דו"ח חמור בו נטען כי מלאי החברה, הרשום בספרי החברה, היה גבוה בכ-63 מיליון שקל מעבר לערכו הנכון, וזאת בשל רישומי פריטי מלאי שלא היו קיימים בפועל.
2 צפייה בגלריה
האחים מיכה ויעקב הוניגמן
האחים מיכה ויעקב הוניגמן
אינם נתבעים בבקשה זו בשל היותם פושטי רגל. האחים מיכה ויעקב הוניגמן
(צילום: אוראל כהן)
עוד טוענים המפרקים כי "בתקופה הרלוונטית התקבלו בחברה החלטות עסקיות רשלניות ושגויות, אשר לא לוו בהליך תקין ומיודע באופן קבלת ההחלטות, ללא דיון מעמיק, ללא פרוטוקולים, ותוך עצימת עיניים של ממש להתרחשות המירמתית בהצגת המלאי בנכסי החברה".
המפרקים מציינים כי מויסה היה מנכ"ל הוניגמן משנת 2016 עד ינואר 2018 ונחקר על ידי המפרקים. עוד נטען כי קוטי לוי, היה חשב/סמנכ"ל כספים בחברה משנת 2014 עד פברואר 2018. באשר לשירי הוניגמן, נטען כי הייתה מנהלת הרשתות (הקמעונאות) בחברה משנת 2011 עד למתן צו הקפאת ההליכים לחברה.
המפרקים טוענים כי בחקירות של נושאי המשרה בחברה, הם אישרו שהייתה להם ידיעה או לכל הפחות חשש בדבר סוגיית עודפי המלאים, "ולמרות האמור הם לא נקטו בפעולות כלשהן לעניין זה, למעט טענה שהם שיתפו את המידע ואת החששות למול מיכה ויעקב הוניגמן ועוד.... ברור כי לא די בשיתוף המידע כדי להפחית מהאחריות של נושאי המשרה".
עוד טוענים המפרקים כי בפועל, התברר שבחברה היתה רשימה של כ-50 חנויות (מתוך כ-150 חנויות הרשת) שהיו ברשימה של "חנויות לסגירה", ואולם בפועל לא ננקטו צעדים לסגירת חנויות מפסידות. "בחקירות נושאי המשרה לשעבר,עולה כי כולם היו ערים לירידות במכירות, לקיומן של עשרות חנויות מפסידות בהיבט התפעולי, ואולם עדיין לא ננקטו צעדים מספקים, על מנת להביא לסגירת חנויות מפסידות וצמצום ההפסדים".
המפרקים מציינים בפני בית משפט כי באחת מחקירותיו אמר המנכ"ל לשעבר, כי "אם אתה שואל את דעתי אני אמרתי את רשת הנשים לסגור מיד. לרשת הנשים אין שום סיכוי להרוויח כסף בשוק של היום... היחידה שעשתה ביצועים יחסית טובים ואפשר היה להרים אותה זו רשת הילדים. עכשיו רשת הילדים, לא יודע אם פגשת, היית אומר למיכה ויעקב להישאר רק עם הוניגמן קידס, זה עסק של שבעים שנה, זה נורא קשה אמוציונאלית".
עוד נטען כי המנכ"ל לשעבר והחשב לשעבר, טענו בפני המפרקים כי "יעקב ומיכה הוניגמן (מייסדי ובעלי הרשת לשעבר - ל.ד) לא אפשרו לבצע את פעולות ההבראה הנדרשות, ואולם אין בכך כדי להפחית מרשלנותם", טוענים המפרקים.
יש לציין כי האחים מיכה ויעקב הוניגמן, מייסדי הרשת, אינם נתבעים בבקשה זו בשל היותם פושטי רגל. המפרקים ציינו כי מיד לאחר הגשת הדו"ח שהגישו לבית המשפט הודיעו המפרקים לנאמן לנכסי האחים הוניגמן, עו"ד נדב לב כי יש לראות בדו"ח שהגישו את הפירוט הנדרש לצורך ביסוס תביעת החוב של הרשת, שהוגשה על מלוא חובות הרשת, בהתאם לסעיף 373 לפקודת החברות ( הטלת אחריות אישית לחוביותיה של הרשת על האחים -ל.ד).

תגובות:

מקובי מויסה נמסר כי "טרם קיבלתי חומר כלשהו בנושא ולכן מבחינתי אין תגובה".
עו"ד רונן מטרי, בא כוח שירי דניאל הוניגמן, מסר כי "שירי דניאל היתה מנהלת חנויות בלבד ואין לה שום נגיעה לנושא התביעה. ככל הנראה צורפה הגב׳ דניאל בניסיון להיפרע מהביטוח".
עו"ד שאול קוטלר, בא כוח האחים הוניגמן, מסר כי "האחים הוניגמן ניהלו במשך כמה עשורים עסק לתפארת שהעסיק אלפי עובדים ופרנס משפחות רבות בענף הטקסטיל והאופנה שהוא ענף רווי משברים ומוכה אבטלה. למרבה הצער מפעל חייהם קרס והותירם בחוסר כל בפשיטת רגל ובמימוש כלל נכסיהם. בצער רב הם רואים את הטענות המועלות ובטוחים כי בסופו של דבר יתברר כי לא נפל כל פגם בניהול החברה".
ממגדל ומקוטי לוי לא נמסרה תגובה.