משאירים את הטלוויזיה דולקת 24 שעות ביממה? אל תתפלאו אם המסך יתקלקל לכם כעבור 3-4 שנים, במקום כעבור 10 שנים. בדקנו איזה מסוגי התקלות של מסכי טלוויזיה משתלם לתקן, איזה לא וכיצד ניתן להאזין לתחנות רדיו מבלי להרוס את המסך.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

"בפועל מסכי לד מחזיקים מעמד בממוצע רק 4-6 שנים"

"כיום רוב הטלוויזיות הן מכשירי LED, וזה סוג המנורות שמאירות את המסך מאחור", מסביר איציק שפרוט, טכנאי טלוויזיה באתר "המקצוענים". "לנורות האלה יש אורך חיים מוגבל".
מה אורך החיים של נורות הלד האלה?
שפרוט: "לפי היצרן, זה מתוכנן לבין 30 ל-50 אלף שעות עבודה, שזה מקביל ל-8 עד 12 שעות צפייה יומיות. לעומת זאת, מי שמשאיר את הדלוקה טלוויזיה דלוקה למשך 24 שעות ביממה, גורם למסך לבלאי מואץ יותר, של פי 2-3 יותר בשעות העבודה של נורות הלד".
לדברי שפרוט, "למרות שהיצרנים מצהירים על כך שמכשירי הטלוויזיה יחזיקו מעמד למשך 10 שנות עבודה, בפועל הן מחזיקות מעמד בין 4 ל-6 שנים, במקרה הטוב".
מה קורה להן אחרי כמה שנים בודדות?
"חלק מנורות הלד מתחילות להישרף. זה לא שהמסך נשרף, אלא רק הנורות. הנזק שנגרם הוא לתאורת המסך האחורי".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מהי הסיבה לכך שטכנאי טלוויזיה רבים מצהירים שאינם מתקנים מסך?
שפרוט: "מסך הוא החלק החיצוני (מכונה 'פאנל'), ברגע שהוא נשבר או נפגע חשמלית, מבחינת הצרכן המשמעות היא שהוא יצטרך להחליף את כל מסך הטלוויזיה. מדובר בתיקון שאינו כלכלי, שכן עלות התיקון עולה כמעט כמו עלות של מסך טלוויזיה חדש".
כאמור, הפאנל הוא החלק החיצוני. ישנו גם החלק האחורי, של תאורת נורות הלד. "רכיב זה ניתן לתיקון, ובחלק מהמקרים בהחלט שווה תיקון. ברוב המקרים, הצרכן מתלונן על תקלה שבה שומעים סאונד, אך לא רואים תמונה (אלא מסך שחור). זהו בהחלט סימפטום שמעיד על כך שזו התקלה שבה מדובר".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מתי תיקון מסך ישתלם ומתי לא שווה להשקיע בו?
"אם מדובר במותג מוכר ויקר יחסית, שנרכש לא לפני זמן רב (עד 7 שנים), שווה להשקיע בתיקון", אומר שפרוט. "לעומת זאת, אם מדובר בדגם לא מוכר, כדאי לשקול את העניין. כלל האצבע: אם עלות התיקון עולה על מחצית מעלות מכשיר חדש, אין טעם להשקיע בתיקון".
"יש גם משמעות לגודל המסך שהתקלקל", מוסיף צבי פצ'קובסקי, טכנאי טלוויזיה באתר "המקצוענים". "לרוב מתקנים מסכים שהגודל שלהם הוא עד 55 אינטש, ורק כשהתקלה היא בתאורה האחורית. ככל שהמסך גדול יותר, מורכב יותר לבצע את התיקון. בסך-הכל, מדובר בתיקון משתלם יחסית. עלותו 450-500 שקל, כשמכשיר חדש עולה 2,000-2,500 שקל".
לדברי שפרוט, "בהחלפת לדים לנורות מסך, מומלץ מאוד להחליף סט קומפלט (כלומר, את כל הלדים), ולקבל אחריות של שנה על התיקון. החלפה חלקית של נורות הלד, תגרום לתקלה להופיע שוב תוך פרק זמן קצר, ולא תעניק לכם אחריות ממילא".
האם יש התנהגות שגורמת לבלאי מואץ של מסכי טלוויזיה, ואשר ניתן למנוע אותה?
פצ'קובסקי: "יש לא מעט אנשים שמשתמשים בטלוויזיה בתור רדיו, פשוטו כמשמעו. הרי הממירים מאפשרים לשמוע שידורי רדיו בתוך הממיר. כלומר, ניתן לשים את הטלוויזיה על מצב רדיו, ובזמן הזה, בעצם לא משתמשים בתצוגת המסך, אך למעשה 'מבזבזים' את שעות העבודה של הלדים האלה.
"מי שרוצה לשמוע רדיו, שפשוט יקנו רדיו ולא ישתמש בטלוויזיה כתחליף לרדיו, כי המשמעות היא שהוא מפסיד הרבה מאוד כסף לטווח ארוך", מסכים שפרוט. "אם לא משתמשים בטלוויזיה, אין טעם להשאיר אותה דלוקה רק כתפאורה או כרעש רקע בבית".
עוד כתבות בנושא:
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
האם האזנה ממושכת לשידורי רדיו גם באמצעות לפטופ (מחשב נייד), גורמת גם לבלאי במסך הזה?
שפרוט: "מסך הטלוויזיה הוא יותר רגיש מאשר מסך לפטופ, כלומר הבלאי שלו הרבה יותר גבוה מהבלאי של לפטופ".
האם יש פתרון חלופי להאזנה לתחנות רדיו, באופן שלא יגרום לבלאי של המסך?
"מי שרוצה לשמוע באיכות טובה, יכול לחבר את הממיר (לא את הטלוויזיה), באמצעות כבל אופטי אל מערכת עם רמקולים איכותיים או לסאונד-בר", אומר שפרוט.
"לא משנה איזו טלוויזיה תהיה, תמיד במערכת קולנוע ביתית, במערכת סטראו או בסאונד-בר, איכות הסאונד תהיה טובה יותר מאשר בהאזנה דרך הרמקולים של הטלוויזיה.
"זאת, גם אם השקעתם בדגם טלוויזיה איכותי במיוחד. חיבור הממיר, מאפשר לשמוע את תחנות הרדיו וגם את הערוצים הרגילים ללא צורך להדליק את הטלוויזיה, מה שבהחלט מפחית את הבלאי של המנורות".
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"