ריח הוא אחד החושים שכמעט ולא ניתן לתאר במילים. לכן, דווקא בימים אלו הוא אתגר מאוד גדול למכירה באון-ליין.
אפשר לספר את הסיפור שמאחוריו, אפשר להשתמש בדימויים מעולם אחר, אבל לפשט חוש שמורכב מ-400 קולטני ריח באף, זה על גבול הבלתי אפשרי. תשאלו את פטריק זיסקינד, שניסה לכתוב על זה ספר שלם בשם "הבושם".
אז איך מתמודדות החברות השונות עם אתגר מכירת ריחות באון-ליין? עם אריזות מעוצבות, עם שאלונים, עם סיפורים מלווים בתמונות ובעיקר, עם הסתמכות על הזיכרון החושי שלכם.
בשלוש השנים האחרונות, קטגוריית בישום אווירה בהחלט עלתה כיתה בישראל. בחו"ל, רשתות האופנה כבר מזמן הבינו שהכסף הגדול בעתיד מתחבא בקטגורית הלבשת הבית. לארץ, זה הגיע באיחור, אבל כבר כיום יש פינת תצוגה שלמה, המוקדשת למבשמי אווירה.
כדי לעשות לכם סדר באף, הנה אפשרויות בישום האווירה לבית, איפה כדאי למקם מבשמים כדי שיהיו אפקטיביים ואיפה לא וכמה כללים שיעזרו לכם לבחור את הריח המתאים לכם בשלט רחוק, באון-ליין.
20 צפייה בגלריה
אין חופשה השנה? להרגיש בבית כמו בבית-מלון
אין חופשה השנה? להרגיש בבית כמו בבית-מלון
אין חופשה השנה? להרגיש בבית כמו בבית-מלון
(צילום: shutterstock)

איך בוחרים ריח באון-ליין? הנה כמה כללי אצבע

"יש הבדל בין מבשם אווירה לבית שמיועד לחלל, לבין בישום לגוף", מסביר אנטואן, מומחה לבשמי נישה, בוטיק אינדיבידואל בנווה צדק.
"הסיבה היא שעל הגוף, יש תהליך נוסף שקורה עם חום הגוף שלנו ועם הזיעה, שגורם לניחוח להשתנות. לכן, כשבוחרים ניחוח לגוף, דבר ראשון כדי לגלות האם אתם 'ממתיקים' או 'מחמיצים' אותנו. זה לגמרי עניין כימי, ולא ניתן לשנות אותו.
וכך, אנשים שהם 'ממתיקים' את הבושם, חשופים למגוון גדול יותר של בשמים. השיקול הזה לא קיים כשמדובר בבישום אווירה לבית".
הדבר הבא שתרצו לבדוק הוא האם אתם מעדיפים בושם רענן או בעל נוכחות. אנטואן: "זה כבר עוזר לנפות מחצית מהניחוחות שמתלבטים לגביהם".
לאחר מכן, כדאי לבדוק מהי הקטגוריה המועדפת עליכם. ישנן מספר קטגוריות מובהקות יחסית, שסביר להניח שכבר יצא לכם להתנסות בהם לאורך השנים.
20 צפייה בגלריה
דווקא בתקופה מלחיצה, הדברים הקטנים מכניסים רוגע הביתה
דווקא בתקופה מלחיצה, הדברים הקטנים מכניסים רוגע הביתה
דווקא בתקופה מלחיצה, הדברים הקטנים מכניסים רוגע הביתה
(צילום: shutterstock)

מהן הקטגוריות הבולטות בענף הבישום?

"הקבוצה הפרחונית כוללת עשרות פרחים, ביניהם ורדים, רקפות, סיגליות ויסמין", מסבירה לירון פוזננסקי, מנהלת הדרכה בחברת 'סבון של פעם'. "הקטגוריה הפירותית היא של ריחות כמו תפוח, ג'ינג'ר-תפוז, מנגו-קיווי".
"את הקבוצה הפירותית נהוג לחלק לריחות של פירות אדומים (תות, דובדבן ואוכמניות) ולפירות הדריים (תפוח, תפוז, לימון, מנדרינה, ברגמוט ועוד)", מוסיף אריק חננאל, בעלים שותף של ספרינג אווירה וריח.
לדברי חננאל, "את תמציות ההדרים ניתן להפיק לרוב מהפירות עצמם, בשונה מיתר הפירות שמושגות רק באמצעות תרכובת של חומרים סינתטיים וטבעיים".
"ישנה קבוצת ניחוחות ארומטיים, שזו משפחת בשמים הכוללת בעיקר עשבי תיבול טריים כמו רוזמרין, טימין, לבנדר ומרווה".
פוזננסקי: "קטגוריית הניחוחות הרעננים ('פרשיים') היא של ריחות שיכולים להיות יותר ממשפחת הדרים-לימוניים, משדרים יותר ניקיון. ולסיום, הקטגוריה האוריינטלית היא שילוב של ריחות ממספר משפחות ריח שונות".
ישנה קבוצת הניחוחות העציים, אשר כשמה כן היא, מחיחה ניחוחות של עצים כמו ארז, סנדלווד, בלסאם. "בקטגוריה זו נהוג לכלול גם את הפטצ'ולי ואת הוויטוור, שלמרות שהם עלים, הם בעלי ניחוח עצי דומיננטי, ולכן מקוטגלים כאן", מוסיף חננאל.
ולסיום, הקבוצה האוריינטלית. קבוצה זו כוללת ניחוחות של וניל, מסק, תבלינים יבשים כמו ציפורן, קינמון, הל, פלפל ורוד. גם לקבוצה זו יש קבוצת משנה של ניחוחות כמו סוכר, קרמל, שוקולד וקפה.

השלב הבא: אתם טיפוסים של בלנד או ריח מובהק?

אחרי שביררתם איזו קבוצה כללית אתם מעדיפים, כדאי לבדוק גם האם אתם מעדיפים שילובים או ריחות מובהקים יותר. "כלומר, האם אתם מעדיפים ריח שהוא 'מונו' (עם ריח דומיננטי מובהק), או פרמננט (שבו יש דגש לריח מסוים, אבל הוא כולל עוד כמה תבליני ריח) או שבכלל אתם מעדיפים ריח אבסטרקטי יותר", מתאר אנטואן. "כלומר, שבו כלל לא ניתן לזהות מיהו הריח שהוא בבחינת 'השחקן הראשי', מיהם 'שחקני המשנה' ומיהם 'הניצבים'".
20 צפייה בגלריה
בקבוק עם אמירה: אפשר בהמשך להסתפק במילויים
בקבוק עם אמירה: אפשר בהמשך להסתפק במילויים
בקבוק עם אמירה: אפשר בהמשך להסתפק במילויים
(צילום: מיכאל שמי, באדיבות FUSHIA)
ואיך אדם יכול לדעת רק מתיאור הניחוח האם הוא אוהב אותו? הרי זה מאוד קשה לבחור מבלי להריח בפועל.
"אני לא חושבת שמישהו לא יודע מה זה וניל, לבנדר או לימונית", אומרת שרי שמי־קרן, יוצרת חברת מיתוג הריחות FUSHIA. "זה כבר לא קשור לאף, אלא לזיכרון.
"הסיכוי שאדם לא ידע בכלל מה הוא מעדיף קלוש. פעמים רבות אני עושה תשאול טלפוני, ומצליחה לזהות מה מתאים למי, וגם מה יתאים לחלל שבו מתגוררים: לפי המקצוע של האדם, גודל החלל, מספר השעות שהוא מיועד להיות בו, סוג הבושם שהוא משתמש בו לגוף.
"כמובן שבקנייה חוזרת הרבה יותר קל לרכוש און-ליין, ולכן אני לא חושבת שהחוויה הפיזית תיעלם לגמרי מהעולם בקטגוריה הזו. אבל לרכישות חוזרות, בהחלט האון-ליין נותן מענה נוח יותר".
20 צפייה בגלריה
"יש כאלה שחוטפים סחרחורת אחרי שמריחים 3 ניחוחות", חנות בישום בנווה צדק
"יש כאלה שחוטפים סחרחורת אחרי שמריחים 3 ניחוחות", חנות בישום בנווה צדק
"יש כאלה שחוטפים סחרחורת אחרי שמריחים 3 ניחוחות", חנות בישום בנווה צדק
(צילום: יח"צ, באדיבות אינדיבידואל)
במה שונים הישראלים בהעדפת הניחוחות שלהם ביחס לאירופאים ולאמריקאים?
"האירופאים אוהבים יותר ניחוחות עציים (למשל פצ'ולי, וסנדל-ווד) והאמריקאים בעלי נטייה מובהקת לריחות יותר פרשיים (רעננים), כמו ריחות לימוניים ואגסיים", מתארת רויטל לוי-צוברי, מייסדת ומבעלי חברת ללין. "לאורך השנים, שמנו לב שהישראלים מעדיפים ריחות יותר פירותיים ומתוקים (ונילה פינק פפר, למשל).
"ואולם, בשנתיים האחרונות זיהינו התחלה של מגמה לכיוון ניחוחות פרשיים, גם בקרב הישראליים".
"ניחוחות מאוד קשורים לאקלים שבאותה המדינה", מסבירה שמי־קרן. "ממש כפי שמשקאות כמו קוניאק נפוצים יותר בארצות קרות, ובארצנו קפה קר ילווה אותנו רוב ימות השנה, כך גם לגבי הניחוחות. הישראלים בהחלט עוברים שינוי ומעדיפים יותר ויותר ריחות פרשיים-לימונייים.
"בארצות קרות, עדיין הנטייה היא לריחות כבדים ומתוקים. כמו כן, אני מזהה מגמה של שינוי ניחוחות לפי עונות השנה. לקראת החורף, אנשים מעדיפים ניחוחות חזקים וסקסיים יותר. בקיץ, ניחוחות קלילים ומאווררים יותר. ניחוחות מתקשרים גם לסגנון עיצוב.
"העיצוב הדני שנכנס לישראל, הביא עמו ריחות יותר עציים-אורבניים, עם יותר 'תעוזה'. לקנות רק לבנדר או וניל? זה של פעם. בהחלט יש התקדמות בתחכום הניחוחות.
"העובדה שאנשים נסעו הרבה בעשור האחרון, ראו עולם, נפתחו לטעמים ולניחוחות מתרבויות אחרות, גרמו להם להיות יותר פתוחים ומעזים בבחירת הניחוחות לגוף ולבית".
20 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ באדיבות ספרינג אווירה וריח)
מה עושים כשבני-זוג לא אוהבים את אותו הניחוח? הרי הם חולקים את אותו החלל בבית.
"קיים כיום מגוון גדול של ריחות בשוק, שחלקם פיוג'ן", אומרת אדווה בן-יקר, פרפומרית ובעלת מותג דאנסנט. "כלומר, אם הוא לא אוהב וניל, והיא כן, בהחלט ניתן למצוא ניחוח שקיימים בו ריחות מסוימים שהופכים אותו ליותר מתוחכם וליותר יוניסקס".
לוי-צוברי: "במקרה כזה, של העדפות שונות בניחוחות בין בני-זוג, ניתן לבחור בניחוחות ניטרליים יחסית, כמו אושן (Ocean), שמערבים בין ניחוח רענן לנגיעות פירותיות".
פוזננסקי: "ניתן לעשות מיקס של ריחות, אבל מאמצעי בישום שונים. כלומר, ניתן לשים באותו חלל מפיץ ריח עם ניחוח אחד ולהתיז עם מבשם אווירה ריח אחר. או לשים באותו חלל מפיץ ריח עם ניחוח אחד ולהדליק נר עם ניחוח אחר. חשוב רק לערבב ניחוחות בצורה שתשתלב.
"כלומר, לא כדאי לערבב ריח פרחוני עם ריח פירותי, כי שניהם ריחות מאוד דומיננטיים, והתוצאה תהיה חזקה מדי, וממש לא מומלצת. ניתן לשלב ריח עדין כמו יסמין או מאסק (שהם ריחות 'מונו') ולשלב אותם עם ריח לבנדר-תפוח, או ורדים".
שמי־קרן: "כשקונים מתנה למישהו אחר, קשה לקלוע פעמים רבות. ריחות זה כמו כוסברה, יש כאלה שמתים עליהם ויש כאלה שלא סובלים אותם. לכן, אם זה מיועד למישהו אחר, כדאי לרכוש עם אפשרות החלפה. אם מדובר בבני-זוג, כדאי שהם יבחרו את הניחוח ביחד.
"החוויה שאמורה להיות בבית צריכה להיות טובה עבור שניהם. יש מספיק ניחוחות שכוללים מספר מרכיבים שיכולים לקלוע לטעם של שניהם. אגב, יש לא מעט נשים שמעדיפות ניחוחות שנחשבים ל'גבריים'. במובן הזה, אין מה להיכנס להכללות בתחום הריח".
20 צפייה בגלריה
(צילום: תמוז רחמן, באדיבות ללין)


20 צפייה בגלריה
  פריט עיצובי שמקשט את הרהיט
  פריט עיצובי שמקשט את הרהיט
פריט עיצובי שמקשט את הרהיט
(צילום: יח"צ, באדיבות סבון של פעם)

הסיבה לטרנד: לא רק סלפי, אלא גם תיעוד חווית המגורים ברשתות החברתיות

"אחת הסיבות להתגברות המודעות לחוויית המגורים, שבישום אווירה הוא בהחלט חלק ממנה היא מובילי דעת הקהל ברשתות החברתיות", אומרת הילה שלמוביץ, מנהלת מסחרית של אתר גולף אנד קו. "בעבר, הם היו צעירים, כשהרשתות החברתיות רק התחילו, וכיום חלקם כבר הורים, שעוסקים יותר בהלבשת הבית, מצלמים את פינת האוכל שלהם, את חדר הרחצה ומקפידים יותר על סטיילינג גם של הבית.
לדברי שלמוביץ, "חלק מזה הוא אכן העיצוב והנראות של הבית כספא או כמלון בוטיק מפנק, וחלק באמת מתייחס לניחוחות עצמם. אנחנו מוקפים בעולם של צריכה, וגם כשאנחנו מגיעים לקניונים, לכל רשת יש את חתימת הריח הייחודית למותג. ככל שאנשים הרבו לטייל בעולם ונחשפו לזה במלונות ובחנויות, התפתחה המודעות להשפעת הניחוחות עלינו".
20 צפייה בגלריה
(צילום: מאיה אבגר, באדיבות גולף אנד קו)
ויש גם את הרשתות הייעודיות ואת חנויות הבוטיק שהתחזקו. אם בעבר היה רק את בודי שופ, היום כבר יש לא מעט רשתות המתמחות בקטגוריה, בכל רשת אופנה שכוללת את חנות הבית, זה הפך לפריט לגיטימי ביותר למתנות לבית. על רקע, זה יש גם השקעה גוברת במארזים, ולא רק בתמציות הריח.
שלמוביץ: ""אחד הטרנדים שמתחזקים הם בקבוקים דרמטיים, עם 'הצהרה' בסלון או בחדר הרחצה, בגודל של 250 ואף של 700 מ"ל".
אבל לא חייבים לרכוש ביוקר. אפשר בהחלט לעשות שימוש גם בבקבוקי אלכוהול מעוצבים שקל לחטא ולמלא אותם בניחוחות שנמכרים באריזות מילוי. וכך, גם חוסכים כסף וגם עושים שימוש חוזר בפריט.
אגרטלים בחנויות יד שנייה, בהחלט יעשו את העבודה. אם אתם כבר במגבלת תקציב, לגמרי עדיף לא להשקיע בקנקן, אלא במה שיש בתוכו.
שלומוביץ: "הדבר היחיד שכדאי להקפיד עליו הוא לא להשתמש בבקבוק עם פיה רחבה מדי, כי אז החומר יתאדה מהר יותר. מעבר לכך, יש בהחלט עדיפות לכלי זכוכית (על פני כלים מחרס או מפלסטיק), מבחינת שימור הניחוח המקורי".
20 צפייה בגלריה
הבישום הוא רק תירוץ: חלק מהקטע הוא העיצוב
הבישום הוא רק תירוץ: חלק מהקטע הוא העיצוב
הבישום הוא רק תירוץ: חלק מהקטע הוא העיצוב
(צילום: shutterstock)
אז מהם סוגי מבשמי האווירה לבית ואיך מתאימים אותם לצרכים השונים?
ניתן לבשם את הבית במגוון גדול של אמצעים כיום. ההבדל הוא לא רק בניחוחות, בסוג פיזור האוויר בחלל ובאווירה שהם מקנים, אלא גם בסוג ההפעלה.
הסוגים העיקריים הנפוצים בשוק זה כיום הם: נרות ריחניים, מפיצי ריח באמצעות מקלות מבושמים, מבשמי אווירה בבקבוקי התזה (לפתרון מהיר וקצר טווח), מבשמי טקסטיל (שנספגים ומפיצים ריח למשך זמן רב יותר). כל אלה, מתאימים בייחוד לשטחים קטנים יחסית בבית.
לעומתם, יש קטגוריה שלמה של מפיצי ריח המתאימים לשטח של כמה עשרות מ"ר, ומיועדים בייחוד לחלל הציבורי בבית (סלון ומטבח). הם פועלים באמצעות מאוורר קטן ומחייבים הטענת סוללה או חיבור לחשמל. המודעות לבישום התחזקה עד כדי כך, שישנם בתים שמעדיפים פתרונות שעד היום שימשו בעיקר את המגזר העסקי, ונכנסים לדירות מרווחות יחסית ולבתים פרטיים.
לגודל החלל אליו מתאימים את סוג המבשם יש השפעה. שמי־קרן: "למשל, ליחידת דיור בשטח של 30-40 מ"ר, לא צריך דפיוזר של יותר מ-200 מ"ל, כי אז התוצאה תהיה של ריח שמשתלט על החלל ולא נעים לחיות בו לאורך זמן.
"הבחירה של גודל המיכל והעוצמה שלו, חשובה לא פחות מהניחוח עצמו. אך גם לבחירת הניחוח חשיבות. לחלל קטן, ששוהים בו הרבה, כדאי לבחור בניחוחות יותר רגועים והרמוניים, שלא ימאסו אחרי כמה ימים".
גם למשך השעות שנמצאים באותו החלל חשיבות. "אם למשל יש ריח דומיננטי מאוד, מספיק למקם אותו במקום שחולפים על פניו, ולא שוהים בו שעות ממושכות", מדגישה שמי־קרן. "למשל, השידה שבכניסה לבית, שעליה מניחים את התיק והמפתחות, היא מיקום קלאסי שמאפשר לנו ליהנות מחוויית ריח בכניסה וביציאה".
עוד דבר שכדאי לשים לב אליו, הוא הגובה שבו ממקמים את המפיץ. "מפיץ מקלות, למשל, נכון למקם על שולחן קפה, ולא על מדף גבוה בספריה, שיהיה פחות אפקטיבי. לעומת זאת, בחדר שינה, לא כדאי למקם אותו קרוב מדי לכרית, אלא בנקודה מרוחקת יותר בחדר, בכניסה למשל".
20 צפייה בגלריה
מיועד לתלייה על הקיר או למיקום על מדף גבוה, מתאים לחללים גדולים
מיועד לתלייה על הקיר או למיקום על מדף גבוה, מתאים לחללים גדולים
מיועד לתלייה על הקיר או למיקום על מדף גבוה, מתאים לחללים גדולים
(צילום: באדיבות פרפקט שירותי בישום)

מבשם חשמלי: בעבר בעיקר בשימוש עסקי, כיום נכנס לבתים

"בשנתיים האחרונות זיהינו מגמה חזקה מאוד של התחזקות הקטגוריה של בישום אווירה גם בבתים", אומר תומר כהן, מנהל מוצר שיווק ופיתוח מפרפקט שירותי בישום. "התחילו פניות של צרכנים פרטיים שרוצים את הריח שיש בחנות, בבית-מלון או בלובי של הבניין.
לדברי כהן, "עד אז, עיקר הפתרונות לצרכן הביתי היו במוצרי מדף מסוג מקלות ריחניים, נרות ומתזים. אם היו מבשמי ריח, לרוב הם היו מיועדים לחדרי שירותים ולחדרי רחצה, אבל לא מעבר לכך.
"זו קטגוריית לייף סטייל, שיש לה דרישות מגוונות יותר לריחות מתקדמים. הלבנדר או הוונילה הרגילים, כבר לא נחשבים למספיק מתוחכמים עבורם. בבתים פרטיים, בהחלט יש דרישה לעשות שימוש במוצר המיועד לעסקים, בשל השטח הגדול, שלעתים כולל חלל כפול עם תקרה גבוהה במיוחד בכניסה לבית".
כיצד זה עובד?
כהן: "מבשם חשמלי מפזר את הניחוח באמצעות תמציות ריח שהן על בסיס 100 אחוז שמן, כשהפיזור הוא באמצעות ונטה, שתפקידה לדאוג לפיזור ריח שווה גם בחלל ששטחו גדול יחסית. הדור החדש של המבשמים הוא כזה שמתממשקים לאפליקציה, ומאפשרים לתכנת מראש לפי ימים ושעות את משך ההפעלה. ישנם מכשירים המיועדים לרדיוס של עד 150 מ"ר, ולחללים פרטיים גדולים במיוחד או לחללים עסקיים, יש כאלה שמתאימים לרדיוס של עד 500 מ"ר".
מהו המיקום הנכון בבית למבשם חשמלי?
כהן: "לחלל ביתי, הפתרון האידאלי הוא לחלל המשותף למטבח ולסלון. המיקום המדויק ביותר הוא בכניסה לבית, מעל לדלת, לכיוון מסדרון הכניסה. כך, ברגע שנכנסים לבית עוברים תחת מעין 'מסך' של בישום, שמתערפל ככל שמתקרבים למטבח או לסלון, ונעים ומעודן יותר לשהייה ממושכת".
ומה לגבי חדרי שינה?
"למען האמת, מבשם חשמלי יכול להיות 'חזק' מדי לחדרי שינה, והוא מיועד בעיקר לחללים הציבוריים שבבית", אומר כהן. "הוא ממילא יהיה מורגש מעט בחדרי השינה, אבל יאפשר לשמור על סביבה יותר ניטרלית. הפינה האינטימית בבית, לא צריכה להיות עם בישום מלאכותי חזק מדי. לרוב, שם יספיקו נרות ריחניים, מקלות מבושמים, או מתזי אוויר לחדר ולמצעים".
"אני מאוד לא אוהבת ריחות חזקים מדי", מפתיעה בן-יקר, דווקא על רקע העובדה שכל תחום העיסוק שלה עוסק בריח. "אני חושבת שריח לא צריך להיות יותר מדי נוכח בחלל. גם בחלל הגדול בבית, אני ממליצה להפעיל את המכשיר רק למספר מצומצם של שעות ביממה, ולא באופן קבוע. לחללים קטנים, אני בכלל ממליצה להסתפק באמצעי בישום עדינים יותר".
20 צפייה בגלריה
המבשם העסקי נכנס לחללים ציבוריים בבית
המבשם העסקי נכנס לחללים ציבוריים בבית
המבשם העסקי נכנס לחללים ציבוריים בבית
(צילום: יח"צ באדיבות ספרינג אווירה וריח)
מבשם עם סוללה המופעל בעזרת אפליקציה ומאפשר לכם לרקוח קומבינציות ריח משלכם
עוד בגזרת המבשמים החשמליים המופעלים באפליקציה, ישנו פיתוח ישראלי שמראש מיועד לצרכן הביתי. החידוש הוא שגם אם לא יודעים מהו הריח המועדף, ניתן לבחור מגוון של 30 ריחות שונים ו'לרקוח' לבד את הניחוח, תוך שליטה בעצמה של כל אחד מבין 4 הריחות שמתחברים למכשיר.
moodo הוא פיתוח של חברה ישראלית בשם אגן ארומה. עד לא מזמן הוא שווק בעיקר בארצות-הברית, אך במהלך תקופת הקורונה, החל גם להיות משווק בישראל. המותג כולל שתי קטגוריות (לרכב ולבית), וגם הוא מתבסס על פיזור הריח באמצעות מאוורר קטן.
המתקן המיועד לרכב, מתחבר בכבל USB, ובשונה מהמוצר לבית, כאן לא ניתן לרקוח ניחוח, אלא הוא מגיע עם קפסולת ריח אחת. אחד היתרונות הגדולים הוא שהוא מתלבש בדיוק על מתקן הקפה. המוצר הביתי, מתאים לחללים בשטח של עד 60 מ"ר.
חיסרון קל הוא שצריך לקחת בחשבון הוא הרעש ה'לבן' שהוא מייצר, בשל הפעלת המאוורר שבתוכו. כך שאם אתם רגישים לרעש, תצטרכו להפעיל במקביל מזגן או מוזיקה. הוא מגיע עם חיבור לחשמל, כשיש דגם נוסף שמגיע עם סוללה נטענת, שמאפשר גם לנייד אותו בין החדרים בקלות רבה יותר, כמו רמקול אלחוטי.
בתוך הקפסולה יש כדורוני פלסטיק שספוגים בבושם, כשהפיזור מתבצע ללא חימום, אלא דרך הפצת הניחוח בעזרת המאווררים הממוקמים בתחתית המכשיר.
20 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות moodo)
מדוע להיכנס לשוק האפליקציות גם במכשיר שההפעלה שלו יחסית פשוטה, והוא ממילא ממוקם על שולחן או שידה, ולא תלוי מעל למשקוף?
"הבנו שכיום חווית משתמש היא חלק מהמוצר, והצעירים אוהבים שדברים מתממשקים להם לאפליקציות ומאפשרים כיבוי והדלקה מרחוק", אומר אורי בושם, סמנכ"ל תפעול של moodo.
"כלומר, אם אין לך פונקציה דיגיטלית, אתה לא במשחק בקרב קהל הצעירים. בנוסף, הכנסו פיצ'ר שמאפשר לרקוח עצמאית ניחוח, ולשמור את הלינק שלו תחת איזה שם שרוצים, ולשתף אותו עם בני-משפחה וחברים כלינק שעובר בסמס. קצת כמו שעושים עם פלייליסט באפליקציית מוזיקה.
"הרעיון הוא לייצר חוויה שהיא מעבר למוצר עצמו, ולעורר עיסוק בעולם הריח, שהוא במובן רחב יותר. מצד שני, כדי לא לסרבל את ההפעלה, עבור מי שעדיין מעדיף הפעלה וכיבוי ידניים, השארנו גם את האופציה הזו, עם כפתורים על גבי המכשיר".
20 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

שמנים אתריים: בהתזה, בחימום עם נר או באמצעות דיפיוזר

לכל חובבי הספא, שהקורונה מנעה מהם את החופשה השנתית, ניתן לנסות לייצר אווירת ספא בבית. כאן, הדבר הכי קרוב לזה הוא שימוש בשמנים רגילים או שמנים אתריים.
היתרון הוא השימוש הממוקד והנקודתי, בהתאם לצורך. זה לא מסוג המכשירים שתשאירו פתוחים לאורך כל שעות היממה בבית, אך בהחלט יהיו מורגשים בעת ההפעלה, ויכניסו אתכם לאווירה מיוחדת.
"ניחוחות מתקשרים עם אותו אזור במוח שבהם הזיכרונות מאוחסנים והרגשות נשלטים", אומר דני פלד, מנכ"ל ג'נס גלובל, חברה מתחום האנטי אייג'ינג והתזונה, שזיהתה את הפוטנציאל של בישום לבית, ונכנסה אל הקטגוריה הזו עם סדרה חדשה בשם EVOK.
"הפעולה הפשוטה של שאיפה עמוקה היא למעשה הרבה יותר מאשר רק הכנסת חמצן לגוף. ריחות יכולים בהחלט לסייע בשיפור מצב הרוח, להפחית את רמת המתח ולשפר את רמת הריכוז וחדות המחשבה. אקליפטוס ורוזמרין, למשל מאוד מרגיעים. לעומת זאת, תערובת של לימון עם בזיליקום ולבונה יכול מאוד לעורר ולהעניק תחושת בהירות. לריחות יש השפעה מאוד גדולה עלינו, ואין סיבה שלא נעשה בהם שימוש בהתאם לצרכים שלנו ביומיום".
20 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות EVOK)
לאיזה חלל זה מתאים: "מבשמים בשיטת אידוי, מתאימים לחללים בשטח של עד 100 מ"ר – בעיקר בכניסה לבית ליד הסלון ובחדרי שינה", אומרת לוי-צוברי.
"ככל שהמכשיר עצמו גדול יותר זה משפיע לא רק על פיזור הריח בחלל, אלא גם על התדירות שבה נצטרך למלא את המים (שלרוב צריך למלא אחת לכמה שעות). היתרון של המכשירים הוא שניתן להשתמש בהם עם כל שמן מבושם שנרצה בהמשך, ולמהול אותו במים. מבשם חשמלי פחות מתאים לחללים קטנים במיוחד, כמו חדרי שירותים, שכן הוא חזק מדי לשימוש בחלל קטן".
"ניתן גם לספוג כדור צמר-גפן בשמן אתרי ולהניח אותו ליד פתח האוורור במכונית", מוסיף פלד. "כמו כן, אפשר להשתמש במבערים הרגילים, ולמהול את טיפות השמן במים, ולהניח נר קטן מתחת, ולהשגיח עליו. כמו כן, ניתן להשאיר את הבקבוק פתוח ולתת לריח להתפזר בחלל החדר, מבלי להשתמש במכשיר החשמלי, לפיזור ריח עדין יותר.
אפשרות נוספת, היא לשפוך מעט טיפות של שמן אתרי לבקבוק מים עם תרסיס, ולהתיז אותו על רהיטים, שטיחים או מצעים".
עוד בתחום זה, מבשמים שמיועדים לשימוש עסקי, אך לאט לאט נכנסים אל תוך הבתים, ובייחוד אל החלל הציבורי שבהם.
חברת ספרינג, המחזיקה מפעל בקיבוץ עמק חפר, מייצרת עבור רשות מוכרות בישראל ועבור 400 חנויות פרטיות. כעת היא מאפשרת גם רכישה ישירה דרכה באון-ליין. כמו שקרה ליצרנים רבים בעולם הקמונעאות, המפגש עם הצרכן הסופי קל מתמיד, מה שמאפשר לצרכן לקבל מחיר נמוך משמעותית, ללא דמי תיווך.
"כמי שנמצא בתחום 21 שנה, אני יכול לומר בהחלט יש עלייה יפה בקטגוריה, וגם הרבה יותר מודעות לאיכות ולתחכום של ניחוחות מאשר בעבר", אומר חננאל.
מהי ההמלצה שלך למי שלא יודע כיצד לבחור ריח בשלט רחוק?
"כמובן שבמקרה הזה, באמת כדאי לקפוץ לחנות קרובה שעובדת איתנו ולהריח", אומר חננאל. "אם אין ברירה, ורוצים בכל זאת לרכוש מרחוק, כדאי לדעת שיש אתר בינלאומי שמפרק את כל הבשמים המוכרים לגורמים, ומעניק דירוג של משתמשים, שבו הם מציינים עד כמה כל רכיב אכן דומיננטי בבושם.
"זה נכון הן לגבי בישום לגוף והן לגבי בישום אווירה לבית. הישראלי אמנם מעז יותר כשזה מגיע לבחירת בישום אווירה לבית, ועדיין הוא נחשב לשמרן יחסית. בכל מקרה, אם יש ריח שאדם יודע שהוא מאוד לא אוהב, עדיף לא לרכוש, ובחירה על דרך השלילה היא גם טובה. כלומר, אתה לא חייב לאהוב כל ניחוח, אבל אם יש רכיב שאתה שונא, אתה ממש תסבול ממנו. למשל, מי שלא אוהב קוקוס, יכול לא לאהוב ניחוח המבוסס עליו".
האם יש משמעות לכך שאדם מסוים משתמש שנים באותו ניחוח?
חננאל: "כשזה מגיע לבישום גוף, הרבה אנשים אוהבים שיש להם תו ריח, למרות שהמגמה כיום היא יותר לשנות ולהתחדש ולגוון. ואולם, כשמדובר בבישום אווירה לבית, כדאי להחליף אותו אחת לכמה חודשים, כי האף שלנו מתרגל. יש צרכנים שמתקשרים וטוענים ששינינו את הנוסחה, בעוד שזה פשוט אשליה שלהם. אם הם יחליפו ניחוח לתקופה מסוימת, ויחזרו אל הניחוח המקורי, הם כאילו יחוו אותו מחדש".
האם יש ניחוחות שמתאדים מהר יותר מאחרים?
"בהחלט כן", אומר חננאל. "מי שמאוד אוהב ניחוחות הדריים, צריך לקחת בחשבון שהם מתנדפים מהר יותר מניחוחות פרחוניים או פירותיים אחרים. לכן, אם רוצים שהמבשם יחזיק מעמד יותר שבועות או חודשים, ובייחוד בחודשי הקיץ, כדאי לקחת זאת בחשבון. זה קריטי אם שמים את המבשם במקום יבש, ליד מזגן או חלון פתוח, למשל. במקרה כזה, או שמחליפים לעתים קרובות את הבקבוק, או שבוחרים בניחוח שעמיד יותר לאורך זמן".
20 צפייה בגלריה
ויש גם אידוי תמציות במים. כל אחד והסטייל שלו
ויש גם אידוי תמציות במים. כל אחד והסטייל שלו
ויש גם אידוי תמציות במים. כל אחד והסטייל שלו
(צילום: אדווה בן-יקר, באדיבות דאנסנט)

ויש גם את הפתרונות הקלאסיים: נרות ריחניים, מקלות מבושמים ובקבוקי התזה

נתחיל בנרות ריחניים, שתמיד היו כאן, אבל מאז שהמודעות של הצרכן התרחבה, הבחירה שלו הרבה יותר חכמה וממוקדת.
במקום לשלם כמה שקלים על שעווה זולה בחנויות הסטוק, רבים מעדיפים להמתין ליום מבצעים אטרקטיבי, ולרכוש און-ליין מותג איכותי יותר, בהנחה.
היתרון המרכזי הוא שנרות מוסיפים לא רק ניחוח, אלא גם אווירה. החיסרון הוא שחייבים להשגיח עליהם כשהם דולקים, כדי למנוע התלקחות. זאת, בייחוד בסביבת חדר השינה - ליד טקסטיל, אהילים וריהוט מעץ, שיכולים להתלקח בקלות.
אז איך רוכשים נכון נרות ריחניים? הנה כמה כללים חשובים.
20 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לאיזה חלל נרות יתאימו: "לחללים קטנים יחסית (חדרי שינה, חדרי רחצה), אם רוצים ליהנות מפיזור ריח אופטימלי", מתארת פוזננסקי. "או אזור בסלון שקרוב לפינת הישיבה".

על מה להקפיד ברכישת נרות ריחניים?

שעווה איכותית: חשוב שהשעווה תהיה איכותית. למשל, השעווה הכי פשוטה עשויה מגליצרין פשוט. לעומת זאת, יש שעוות איכותיות יותר, שעווה צמחית על בסיס שמן קוקוס או שעוות דבורים, שאינן כוללות כימיקלים, וכשהן מתאדות בחלל הן לא מזיקות לנשימה, בייחוד של אוכלוסיות רגישות (כמו תינוקות, קשישים או אנשים אסתמטיים).
אורך הפתיל והאיכות שלו: "נר איכותי הוא כזה שהפתיל שלו מגיע עד לתחתית הנר, ושבתחתית הנר יש עיגול מתכת", מסבירה פוזננסקי. "אם הפתיל נגמר באמצע הנר, למעשה חצי מהנר לא יהיו בשימוש. בעת שהפתיל דולק, השעווה אמורה להתאדות סביב הפתיל, ולא להידבר סביב הכוס. כשהפתיל לא איכותי הוא נשרף, זז לצד אחד, והנר בוער רק בצד אחד, כי השעווה לא מתחממת בצורה אחידה.
"חשוב שהנר יתאדה ולא ישקע", מוסיפה לוי-צוברי. "כלומר, בייחוד בנרות ארומטיים שהם בתוך כלי זכוכית, צריך לראות שכבה של שמן, כשהנר דולק. ברגע שיש שוליים של שעווה, נוצר חור בעקבות הבערה, ולא ניתן ליהנות מכל השעווה של הנר. הפצת הריח והבערה הרבה יותר אפקטיביים כשהנר עשוי משעווה איכותית. וכך, הפתיל יכול לבעור עד שהשעווה בכלי נגמרת לגמרי".
מספר הפתיליות: "לא מומלץ לרכוש נר רחב מדי עם פתיליה אחת, כי אז, לא משנה כמה השעווה איכותית, חום הנר לא יצליח לכסות את כל שטח הפנים של השעווה", אומרת פוזננסקי. "לכן, נר רחב מצריך מספר פתיליות (2-4 פתיליות, בד"כ, בהתאם לרוחב הנר)".
לדברי פוזננסקי, "חשוב לדעת, שברגע שמכבים את הנר עם מכבה נרות מקצועי, או אפילו עם מכסה זכוכית רחב, זה מונע מהפתיל להישבר. מעבר לכך שזה מונע את ריח העשן השרוף שעולה כשמכבים את הנר בנשיפה, זה גורם לנר להמשיך לבעור בפעם הבאה, בצורה טובה יותר, ולנצל את כל השעווה עד סופה".
20 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מקלות מבושמים: שוק היוקרה כאן מציע ניחוחות ברמה של בשמים לגוף

לאיזה חלל זה מתאים: גם כאן פיזור הריח הוא של לא יותר מכמה מטרים בודדים, לכן כדאי למקם אותו בחדרי שירותים ורחצה, בפינה העבודה או בחדר השינה. "אם אתם ממקמים אותו בחלל גדול יחסית כמו פינת הישיבה בסלון, תידרשו לרכוש מיכל גדול משמעותית ולהפוך את המקלות בכל יום", מסביר אבי ברססט, מנכ"ל הולנדיה.
"זאת, בכדי ליהנות מאפקט ריח דומיננטי יותר, דבר שיגרום לנוזל המילוי בתוכו להיגמר בתדירות גבוהה יותר. דבר נוסף שמשפיע על מהירות נידוף המבשם הוא כמות המקלות ששמים בתוכו, שכן הם אלו שמנדפות בעיקר את החומר.
לדברי ברססט, "לחדר קטן ניתן להסתפק ב-4 מקלות ובמיכל של 250 מ"ל או 500 מ"ל, עם מקלות קטנים יחסית. אם רוצים ניחוח עדין יותר, אפשר להסתפק גם ב-2 מקלות, ובכך לאפשר למבשם לשמש אתכם תקופה ארוכה יותר. לחדר הסלון והמטבח, ניתן להשתמש בבקבוקים בגודל גדול יותר, של 750 מ"ל ואף של 1,000 מ"ל. למיכלים גדולים יש גם מקלות גדולים יותר, שכמות הניחוח שמופצת דרכם גדולה יותר, ולכן מתאימה לחללים פתוחים".
גם לבחירת הניחוח בחדר השינה יש השפעה על יכולת ההירדמות שלנו. "ניחוחות כמו פיצ'ולי, אורן או ניחוחות אוריינטליים דומיננטיים פחות מתאימים למיקום בחדר השינה. הם מאוד מעוררים ביותר, ואותם כדאי אולי למקם ליד פינת עבודה. לעומתם, ניחוחות פירותיים (עם דגש על פרי הדר) מעוררים רגשות טובים, וגם הווניל והאמבר הם שילוב מרגיע. כמובן שניתן לבשם גם את המצעים עם ניחוח שמרגיע אתכם, דבר שישפיע על הניחוח הכללי בחדר".
היתרונות: דפיוזר מסוג זה אינו מופעל על חשמל, לא מצריך תחזוקה או השגחה ופיזור הריח שלו מאוד נעים בחלל, ולא גורם לכאבי ראש. עבור רבים, זהו פתרון בישום האווירה המומלץ ביותר.
חיסרון קטן אך מעצבן: בכל פעם שהופכים את המקלות, צריך לרוץ לשטוף ידיים, כי זה מאוד מלכלך. לכן, הפעלה של אלמנטים אחרים, נוחה יותר מהבחינה הזו.
20 צפייה בגלריה
 הבושם הוא רק תירוץ: טרנד הבקבוקים הגדולים
 הבושם הוא רק תירוץ: טרנד הבקבוקים הגדולים
הבושם הוא רק תירוץ: טרנד הבקבוקים הגדולים
(צילום: יח"צ, באדיבות הולנדיה)
מה הופך מפיץ ריח באמצעות מקלות מבושמים לאיכותי?
פוזננסקי: "היחס בין כמות האלכוהול לבין תמצית הריח בתוך הבקבוק, היא שקובעת את האיכות. ככל שיש יותר אלכוהול, הריח משתבש, הוא מרגיש חריף מדי, עד כדי 'מקולקל'. כמו כן, אלכוהול מתאדה הרבה יותר מהר מתמציות שמן, ולכן הוא נגמר תוך מספר שבועות. לעומתו, תמצית ריח בריכוז גבוה, מחזיקה מעמד לאורך זמן, וגם מאפשר להפוך את המקלות בתדירות נמוכה יותר".
האם לגודל ולסוג המקלות יש גם השפעה על איכות הפצת הריח?
פוזננסקי: "ראשית, ככל שהמקלות גדולים יותר, זה מאפשר פיזור ריח בחלל גדול יותר, ובצורה מורגשת יותר. שנית, מקלות מעץ הם הכי טובים, שכן הם סופגים את תמצית הריח בצורה הכי טובה.
"ואולם, חשוב לדעת שאם המקל בשימוש כבר מעל חצי-שנה כדאי לזרוק אותו, ולא להעביר אותו לבקבוק ריח אחר, שכן מצטברת עליו שכבת אבק שמונעת את הפצת הריח בצורה אפקטיבית. הוא הופך להיות שומני מדי, ונסתם. לכן, כשמחליפים מפיץ, חשוב להחליף גם את מקלות העץ".
20 צפייה בגלריה
שמרו על מרחק של לפחות 15 ס"מ מטקסטיל
שמרו על מרחק של לפחות 15 ס"מ מטקסטיל
שמרו על מרחק של לפחות 15 ס"מ מטקסטיל
(צילום: shutterstock)

מבשמים בהתזה: בעיקר לבישום נקודתי או לבישום טקסטיל

גם שוק המבשמים בספריי עלה כיתה. שכחו מתרסיסים מחניקים של חדרי שירותים. כיום, יש לא מעט חברות שמאפשרות לרכוש מבשמים בספריי, באותו הניחוח של מקלות האווירה, ועם אריזה מעוצבת שגם מקשטת את החדר, ולא נראית כמו בקבוק שממהרים להסתיר אחרי השימוש.
כמובן שניתן ליצור 'פיוג'ן' (ערבוב) של ריחות שונים בחדר, אך מי שאוהב ריח מובהק יכול לעשות התאמה בין ריח האווירה לריח המצעים והווילונות.
היתרון של מתזים הוא השימוש המהיר, המיידי והנוח. כשמתחשק לכם לבשם מיידית את החדר, או רגע לפני שמגיעים אורחים, כמה התזות בחלל וסיימתם. החיסרון הוא שצריך לזכור לעשות זאת, וזה לא ריח שמופץ בקביעות אוטומטית. חיסרון נוסף הוא האידוי המהיר יחסית, שגורם לריח להתנדף בקלות יחסית.
ישנם מבשמים בהתזה שמתאימים גם לבישום אווירה וגם לבישום מצעים. כדאי לבדוק זאת לפני, כדי שלא תכתימו מצעים, ריפודים ווילונות יקרים, ותצטערו לגלות זאת כשמאוחר מדי.
בכל מקרה, אם לא בטוחים, ניתן לנסות על החלק האחורי או בפינה נסתרת יחסית ולהקפיד על מרחק של לפחות 15 ס"מ (או בהתאם להוראות היצרן על האריזה).
היתרון הגדול במבשמי בד הוא שהוא נשאר לאורך זמן, נעים מאוד ללכת לישון על כרית מבושמת ולרוב הניחוח עדין יחסית, ולא כזה שגורם לתחושת בחילה, סחרחורת או כאב ראש.
זאת, בשונה מנרות ריחניים או מקלות אווירה שיכולים להיות אינטנסיביים מדי אם תניחו אותם על השידה ליד הראש שלכם.
20 צפייה בגלריה
אין לכם רעיונות לסידור? תעתיקו
אין לכם רעיונות לסידור? תעתיקו
אין לכם רעיונות לסידור? תעתיקו
(צילום: shutterstock)
עוד כתבות בנושא:

סובלים מריח רע בבית? לפני שאתם מבשמים, דאגו לטפל במפגע תחילה

אבל רגע לפני שאתם ממהרים לבשם את הבית, וחושבים שבכך תיפטרו ממפגעי ריח שבו, דאגו לטפל קודם כל בסיבה לריח. אחרת, התוצאה תהיה הרבה יותר גרועה.
מהן הסיבות לריחות לא נעימים בבית?
"הסיבות העיקריות הן בעיקר כשלי אינסטלציה", מסביר שמואל שרון, מחברת "4 אינסטלטורים" באתר "המקצוענים". "לכן, בישום אווירה, על רקע ריח של אדי ביוב, לא יפתור שום בעיה, והתוצאה תהיה הרבה יותר גרועה".
לדבריו, "אחת הסיבות הנפוצות היא ריחות לא נעימים מקופסת הביקורת שבחדר הרחצה. זה קורה לרוב עקב התקנה רשלנית של קופסת ביקורת ללא מחסום ריח, מה שגורם לאדי ביוב לעלות ולהתפזר בחדר. במקרה כזה, אין ברירה אלא לפרק את הקופסה ולהתקין חדשה במקומה".
"סיבה נוספת היא היעדר סיפון בחיבור של מכונת הכביסה", מוסיף שרון. "ואז, גם משם יכולים לעלות אדי ביוב, דרך חדר השירות אל תוך חדר הרחצה.
זהו תיקון קל וזול יחסית, ומשנה את כל חווית המגורים בבית. יתר הבעיות, אינן קשורות לאינסטלציה, אלא מתייחסות לבעיות של תחזוקה וניקיון (בתוך וסביב האסלה, באזור פח האשפה שמתחת לכיור, היעדר ונטה בחדרי שירותים ורחצה ללא חלון וכן בבתים שמתגוררים בהם בעלי-חיים, ומצריכים הקפדה יתרה על שאיבה, ניקיון והחלפת טקסטיל לעתים קרובות יותר".
צריכים אינסטלטור? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 07:55, 30.07.20