מאות אלפי דו"חות קורונה נרשמו לאזרחי ישראל בעשרת החודשים האחרונים מאז התפרצה לחיינו מגפת הקורונה, רובם המכריע בגין אי-עטיית מסכה. עד כה שולמו כ-137 אלף קנסות בסך כולל של כ-68 מיליון שקל. במרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה, הגובה את קנסות הקורונה שמטילה המשטרה, מציינים כי מדובר בערך ב-60% מהחייבים שמשלמים את הקנס במועד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לעומת זאת יש כ-133 אלף חייבים שלא שילמו במועד את הקנס ומקבלים בתקופה האחרונה התראות לפני נקיטת הליכים בעניינם וכן הודעה שלחובם התווספו 50%, בהתאם לחוק. מה יש לעשות כשמקבלים קנס ויש לנו השגות עליו, ולמה חשוב לשלם אותו בזמן.
3 צפייה בגלריה
מבצע אכיפת הנחיות הקורונה של משטרת ישראל בירושלים
מבצע אכיפת הנחיות הקורונה של משטרת ישראל בירושלים
שוטרים אוכפים את הנחיות הקורונה בירושלים
(צילום: אלכס גמבורג )
קיבלתי דו"ח על אי-עטיית מסכה וזרקתי אותו. מה יכול לקרות? אם החלטת שלא לשלם קנס שקיבלת על ידי שוטר הרי שאז המדינה עצמה תוכל לאכוף את התשלום באמצעות המרכז לגביית קנסות, ובכללם כפל קנס והגבלות שונות. אם קיבלת דו"ח על ידי פקח של רשות מקומית ולא שילמת, היא תפעל לגבות את החוב בשלל דרכים העומדים לרשותה.
עד מתי יש לשלם דו"ח שקיבלתי? יש לשלם עד לתאריך הקובע לתשלום המופיע על גבי הודעת הקנס. בניגוד לעבירה פלילית, ברגע שהקנס משולם לא נשאר רישום פלילי. מהמשטרה נמסר כי מועד תשלום הדו"ח בגין הפרת תקנות הקורונה הינו אחיד ויש לשלם את הקנס בתקופה של עד 60 יום מיום קבלת הדו"ח.
מה קורה אם לא משלמים בזמן הנקוב? לדברי עו"ד שמרית רגב, דוברת רשות האכיפה והגבייה, אם לא משלמים במועד מתווספים לחוב פיגורים בגובה 50% מהקנס. בהמשך, אם החוב שניתן על ידי המשטרה לא משולם, המרכז לגביית קנסות ברשות שולח לחייב דרישה ראשונה ודרישה שנייה לתשלום, ובמידה שלא שולם החוב יחלו בנקיטת הליכים - החל מעיקולי חשבון ורכב וכלה בהליכים מתקדמים יותר. המרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה גובה את הקנסות המוטלים על ידי המשטרה בלבד. מלבד המשטרה מוסמך גם פקח של רשות מקומית לתת דו"ח בגין אי-עטיית מסכה ועוד הפרות.
קיבלתי דו"ח על אי-עטיית מסכה ויש לי השגות. מה ניתן לעשות? עוה"ד יניב לנקרי, מפירמת עורכי הדין לנקרי ושות', מסביר כי קיימים מספר מצבים שבהם לא נהיה חייבים בעטיית מסכה כגון: קטין מתחת לגיל שבע, אדם עם מוגבלות נפשית ו/או שכלית אשר מוכח כי הוא מתקשה לעטות מסכה, אדם ששוהה לבדו במקום שאינו ביתו כגון רכב או מבנה סגור, אדם המשתתף בשידור באמצעי תקשורת, אדם המבצע פעילות ספורט, ועוד.
"יש לזכור שהקנס הנ"ל הינו קנס מנהלי, וכי לאכיפה הוסמכו מעבר לשוטרים גם פקחים עירוניים ופקחי שמורות הטבע. אם אתם עונים על החריגים לעטיית המסכה - ניתן להגיש בקשה לביטול הודעת תשלום הקנס, או עליכם להודיע כי ברצונכם להישפט (לא ניתן להגיש שתי הבקשות במקביל). אין בבקשת ביטול הודעת תשלום הקנס כדי לדחות את המועד לתשלום הקנס". אם הבקשה לביטול הקנס לא התקבלה, אפשר להגיש לאחר מכן בקשה להישפט.
3 צפייה בגלריה
עו"ד יניב לנקרי
עו"ד יניב לנקרי
עו"ד יניב לנקרי
(צילום: אדי בירן)
החלטתם להישפט? לפני הכניסה לדיון תנסו להגיע להסכמה עם התובע העירוני/משטרתי, ואם לא תגיעו להסכמה - תופיעו בפני שופט שאותו תצטרכו לשכנע מדוע הדו"ח אינו מוצדק. לרוב, בדיונים אלה אין שמיעת הוכחות ו/או עדים והם קצרים מאוד. לכן מומלץ לשקול היטב את הטיעון שלכם לפני הפנייה לערכאות משפטיות. ואולם, אם אתם סבורים כי הפקח או השוטר שגו - אל תהססו למצות את זכותכם. בית משפט יוכל לבטל את הדו"ח, אך יש גם סיכונים.
לדברי עו"ד יניב לנקרי בית המשפט יכול גם שלא לקבל את טענות הערעור ולחייב בתשלום קנס גבוה יותר ובתשלום אשר יכלול לרוב הוצאות. "לכן, יש לשים לב שלבית המשפט נכון לגשת רק כאשר קיימות טענות משפטיות מבוססות. טענות כגון 'זה לא צודק' תידחנה לרוב לאלתר ועל הסף". לבסוף מציין עו"ד לנקרי כי "גם בעלי התפקיד כדוגמת שוטרים ופקחים עלולים לטעות בשיקול דעת, סבירות ההחלטה או חריגה מסמכות. במקרים אלה מומלץ לעמוד על זכותנו לביטול הדו"חות במקרים המתאימים".
אין לי כסף לשלם. מה ניתן לעשות? לדברי עו"ד שמרית רגב, "ניתן לפנות בטופס מקוון ולבקש הפחתת הפיגורים ופריסת החוב בשל הנסיבות". מנהל המרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה, דורון תשתית, ציין בשבוע שעבר כי "המרכז מטפל באלפי פניות של חייבים המבקשים סיוע בפריסת החוב ומחיקת הפיגורים. פונים למרכז לסיוע סוחרים שקיבלו קנסות בגין פתיחת העסק, אזרחים בחל"ת, מובטלים ועוד, ולכולם אנו משתדלים לסייע ככל הניתן. לאחרונה, פונים אלינו הורים לצעירים ומספרים לנו שהם שמעו על הקנס רק עם קבלת ההתראות שלנו או שלפעמים פונים הנער או הנערה בבקשה לסיוע. אנחנו מתחשבים ועדיין הדרך הנכונה למנוע את קבלת הקנסות היא הקפדה על הנחיות הקורונה".