משרד האוצר יקים במסגרת קרן ההלוואות בערבות מדינה, המיועדת לעסקים קטנים ובינוניים,  מסלול מיוחד עבור עסקים שלא הצליחו לקבל הלוואות מהבנקים, למרות שבימים כתיקונם היו מקבלים את ההלוואות ללא קושי. מניתוח שנערך בנושא באגף החשב הכללי באוצר עולה באופן לא מפתיע כי מדובר בעיקר בעסקים בתחומי התיירות, הבילוי והפנאי כמו מסעדות, בתי קפה קטנים, סוכנויות נסיעות ועוד.
בעוד שהערבות המובטחת לכל עסק הנוטל הלוואה עומדת על 85% במסגרת הקרן, הכיסוי הכולל על ידי המדינה עומד על 15% מסך הקרן שעומדת על 8 מיליארד שקל. כלומר, במידה ושיעור ניכר מההלוואות לא יוחזר לבנקים, המדינה תכסה עד 15% מהקרן בלבד (1.2 מיליארד שקל).  
1 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
בתי קפה סגורים
(צילום: EPA)
לפני משבר הקורונה היקף הערבות הכולל שניתן על ידי המדינה במסגרת ההלוואות עמד על 8%. אולם למרות ההגדלה שנעשתה בעקבות המשבר עדיין עסקים רבים שנמצאים על סף קריסה מסורבים על ידי הבנקים. במסגרת דיונים שמתקיימים כעת בין אגף החשב הכללי לבין הבנקים מסתמן כי המסלול יהיה בהיקף של מיליארד עד 2 מיליארד שקל וכי היקף הערבות הכולל שיינתן יהיה גבוה מ-20% ואולי אף יעמוד על 25%.
כדי לזכות בהלוואה בערבות גדולה יותר יידרשו העסקים להוכיח היקף פגיעה מסוים שטרם נקבע (זאת בעוד שעבור הלוואות בערבות הרגילה של הקרן ההגדרה כללית יותר ומדברת על פגיעה, אך לא מגדירה היקף מסוים). גורמים באוצר אומרים כי לאור הענפים המדוברים, שגם כך נדרשו לסגור או לעבור להיקף פעילות מצומצם, לא יהיה להם קושי להוכיח את היקף הפגיעה שייקבע בסופו של דבר.
עוד נודע ל"כלכליסט" כי בעקבות דרישתו של היו"ר הזמני של ועדת הכספים עודד פורר, הוארכה תקופת ההלוואות לעסקים בקרן לעסקים גדולים משנתיים ל-5 שנים. זאת, לאחר שפורר טען כי לאור הערכת הממשלה כי המשק ייצא מהמשבר רק במהלך 2021, לא הגיוני להעניק הלוואות לטווח זמן קצר כל כך.
"ממשלת ישראל ממשיכה לגרור רגליים בסיוע לעסקים ולעצמאים ומותירה אותם לדמם למוות", אמר פורר ל"כלכליסט". לדבריו, "מייצרים פתרונות שהם רק על הנייר, הלוואות שכמעט אף אחד לא יכול לקחת, מענקים שכמעט אף אחד לא יכול לקבל ואת המחיר משלמים אזרחי ישראל.
"בכל העולם המערבי מעניקים הלוואות עם ערבות מדינה של בין 70%-100%, ורק כאן חושבים שיפתרו את הבעיה עם ערבות מדינה של 15%-20%. צריך להבין שזו תקופה שבה כל העסקים נמצאים בסיכון, ויש כאן כשל שוק שמחייב את הממשלה להתערב ולהעניק הלוואות עם ערבות מדינה גבוהה".
פורר הדגיש כי הוא "שמח שלפחות הלחץ שהפעלנו הבהיר לאוצר שחייבים להעלות את ערבות המדינה בקרנות לעסקים קטנים (גם אם זה עדיין לא מספיק) ושאי אפשר להעניק הלוואות לשנתיים בימים שבהם מדברים על משבר שיימשך לתוך שנת 2021, ותקופת ההלוואה בקרן שאותה האוצר מבקש לאשר יגדל משנתיים לחמש".