מה יעשו בימים אלה אנשים שאין להם כרטיס אשראי ואין באפשרותם לעשות פעולות מרחוק? עם האוכלוסייה הזאת נמנים, למשל, פושטי רגל ומקבלי קצבאות שאינם יכולים למשוך מזומן בכספומט או לבצע רכישות מרחוק כשדווקא עכשיו הבנקים מצמצמים את קבלת הקהל בסניפים ויש אוכלוסיות שממילא אינן יכולות להגיע לסניף (אוכלוסיות בסיכון, שוהים בבידוד).
  • ממחר: צמצום בפעילות הבנקים, יפעלו רק 250 סניפים מתוך 1,000
  • בבנקים נערכים לעבודה במצב חירום; "לא צפוי מחסור במזומן"
  • משבר הקורונה: העשירונים הנמוכים ישלמו את מחיר בועת החובות
כדי לתת מענה לבעיות אלה הורה היום בנק ישראל לכל הבנקים לפנות ללקוחות המקבלים משכורת או קצבה ואין ברשותם כרטיס אשראי או כרטיס חיוב מיידי (דביט קארד), או שהם לא מחוברים לפעילות בערוצים ישירים (אתר, אפליקציה וכד'), להציע להם להצטרף לשירותים אלה.
בנוסף, גובש מתווה למקבלי קצבאות הביטוח הלאומי, ולפיו הבנקים ינפיקו ללקוחות אלה כרטיסי חיוב מיידי (דביט) שיישלחו אליהם בדואר. במקביל, הונחו הבנקים לאפשר הנפקת כרטיס דביט לפושטי רגל ולצרפם לשירות המאפשר ביצוע פעולות בחשבון דרך אתר האינטרנט של הבנק והאפליקציה, ללא צורך באישור הנאמן בכל בקשה פרטנית. הכונס הרשמי נתן לכך הרשאה גורפת. הצעד הזה יקל מאוד על תהליך הצירוף של פושטי הרגל לשירותים אלה אם יחפצו בכך.
עו"ד קארין שמעון-שובל ממשרד עו"ד שמעון-שובל, המתמחה במשפט מסחרי, בנקאות וחדלות פירעון, מציינת כי זהו צעד משמעותי בעבור אוכלוסיית פושטי הרגל. לדבריה, "צעד זה מתיישב גם עם התפיסה שבבסיס חוק חדלות פרעון החדש, הרואה כערך ראשון את שיקומו הכלכלי של פושט הרגל. המהלך מצטרף להקלות נוספות שכבר אושרו בכל הנוגע להגבלת ההליכים שניתן לנקוט נגד חייבים בהוצאה לפועל בתקופה זו".
מכונס הנכסים הרשמי נמסר כי הם מקדמים גם מהלך מול בנק ישראל והבנקים להנפקת כרטיסי אשראי וחיוב ללקוחות שמונה להם אפוטרופוס ולאפוטרופסים.