בשורה לבעלי העסקים, שתמנע הזעקת עשרות אלפי עובדים מהבית באמצע הסגר השלישי: רשות המסים הודיעה היום (שלישי), כי על פי הוראה מיוחדת יהיה מותר לעסק או חנות לבצע את ספירת המלאי השנתית לא ב-31 בדצמבר השנה, כי אם עד ליום 31 במרץ 2021. רשות המסים הודיעה על כך לכל ציבור המייצגים של בעלי העסקים,שכן ספירת מלאי חייב להיעשות בנוכחות ובאישור רואה חשבון.
1 צפייה בגלריה
מתחם סילבר
מתחם סילבר
חנות שילב סגורה במתחם סילבר. הבעיה לעסקים נפתרה
(צילום: בראל אפרים )
רשות המיסים ציינה באיגרת ובה החלטת הדחייה, ששיגרה במייל לכל המייצגים, כי "יש לערוך את ההתאמות הדרושות לקביעת ערך המלאי ליום המאזן". לכן, על בית העסק לבצע את הספירה כנכונה ליום 31 בדצמבר 2020. אם בינתיים רכש מוצרים או מכר סחורה, עליו להפחית או להוסיף סחורה זו מהמאזן ליום 31 בדצמבר, פעולה לא פשוטה שתחייב רישום מדוייק.
ההחלטה התקבלה, לאחר שנחשף ב-ynet וב"ממון", כי חברי הממשלה לא חשבו על ספירת המלאי כאשר החליטו על הסגר השלישי, כשבתוכו נכלל גם ה-31 בדצמבר, היום הקובע האחרון של שנת המס 2020. הבעיה שנוצרה הייתה כפולה, הן בשל הקושי להגיע לבית עסק סגור כחוק והן בשל אי האפשרות לבצע ולאשר את הספירה על ידי רואי חשבון.
באוצר הציעו פתרון תמוה, לפיו בעלי העסקים יוכלו לגייס את העובדים ב-31 בדצמבר כדי לבצע ספירת מלאי בעסקים ובחנויות. בעלי חנויות גיחכו נוכח הפיתרון, שכן הדבר יחייב אותם להחזיר לעבודה ליום אחד חלק מעובדיהם, שיאבדו כך חלק מדמי האבטלה שלהם, שכן תקופת היעדרותם מהעבודה תיקטע ליום אחד, אך כאמור, ברשות המיסים הבינו את הבעיה וסיפקו פיתרון הגיוני.

בחברת רואי החשבון מהגדולות בארץ, rsm שיף-הזנפרץ, אמרו לפני ההחלטה: "נוצרה בעיה בעניין ספירת המלאי בתוך סגר ברחבי המדינה. בנוסף לקושי לבצע את הספירה בעת סגר, שבו אסור לעובדים בעסק לא חיוני להגיע לבית העסק, קיים קושי לאשר את הספירה בסגר ב-31 בדצמבר כחוק על ידי רואה חשבון", כפי שהסביר רו"ח ראובן שיף, לשעבר נשיא לשכת רואי החשבון ומי שהיה מועמד בשנה שעברה לכהן כמבקר המדינה.
"נוכחותו של רואה החשבון המבקר בספירת מלאי היא אחד מנהלי ותקני הביקורת שתפקידם לאמת את נכונות המלאי בדוחות הכספיים, כאשר המלאי הוא נכס מהותי מאד בפירמות רבות. כאשר רואה החשבון אינו נוכח בספירת המלאי הוא אמור לציין זאת בחוות דעתו על הדוחות הכספיים", אמר רו"ח אלי אלעטר, מחברת רואי החשבון rsm שיף-הזנפרץ.
לפי החוק דוח שנתי שהוא למעשה מוגדר כשומה עצמית של הנישום מקבל גושפנקה סופית "ומתיישן" בתום ארבע שנים מתום שנת המס שבה הוגש הדוח. זאת בהיבטים של דיוני שומה במישור האזרחי. במישUר של עבירה פלילית חלה התיישנות מהאפשרות של הגשת כתב אישום פלילי רק בתום 10 שנים. לכן ההתיישנות, אם בוצעה עבירת מס, אמורה הייתה להידחות בשנה. ברשות המסים אמרו היום ל-ynet, כי כעת, בעקבות החלטת רשות המסים שהספירה תיעשה לפי המועד המקורי, 31 בדצמבר 2020, גם בעיה זו נפתרה.