רשות המים תשלים היום (ד') את השימוע שהיא מקיימת לעשרות רשויות מקומיות בכוונה לסיים את איחוד תאגידי המים. השימוע הגיע לאחר שבסוף 2019 לא יצא לפועל המהלך לאיחוד תאגידי המים, דבר שחייב את רשות המים לנסות שוב לקיים את לשון החוק ולקצץ את מספר התאגידים בקרוב למחצית, כלומר מ-57 תאגידים לכ-30.
החזון הסופי הוא להגיע למספר תאגידים קטן יותר, אבל זה חזון רחוק. מבחינת רשות המים, האיחוד יוביל להתייעלות ארגונית, יקל את ניהול משק המים ויוריד את התעריפים לציבור.
העונשים שרשות המים יכולה לנקוט כלפי מי שיפר את ההוראות שיתקבלו אחרי השימוע הם עיצומים כספיים, איסור חלוקת דיבידנד מהתאגיד לעירייה ואף פיזור דירקטוריון התאגיד.
ב-2019 נרשמה אחדות נדירה בכנסת בין הליכוד למפלגת העבודה עם אישור החוק לצמצום מספר התאגידים. הובילו אותו אז דוד ביטן (הליכוד) ואיציק שמולי (העבודה), אבל סבבי הבחירות עיכבו את היישום בפועל. בסוף 2019 הוגשו לרשות המים עשרות בקשות לקבלת פטור מהתאגדות בטענה שהיא לא תשרת את הציבור ותחבר בכוח תאגיד חלש כלכלית עם תאגיד חזק.
מרכז השלטון המקומי מתנגד לאיחודים ומחזיק בחוות דעת של פרופ' ירון זליכה שמעידה לכאורה שהמהלך לא יתרום כלכלית כמצופה, אם בכלל. לתפיסתו, חלק מהמתאגידים חזקים, ואם יש תאגיד חלש אין לכפות עליו איחוד עם תאגיד חזק. ראש עיריית קריית־ביאליק אלי דוקורסקי צייץ אתמול בטוויטר על השימוע בדרך לאיחוד אפשרי של התאגידים בקריית ביאליק, קריית אתא, טירת־כרמל ונשר, ואמר ש"עיריית קריית ביאליק מתנגדת לאיחוד, ועמדתנו היא פירוק תאגיד מעיינות החוף והחזרת ניהול משק המים והביוב לעירייה". רשות המים תשמע השבוע עשרות התנגדויות למהלך.
ברשות יודעים שהם מנהלים קרב עיקש. תאגיד מים אמנם משרת את הציבור ומתחזק את מערכות המים והביוב העירוניות, אבל בסביבת משרד האנרגיה אומרים שבחלק מהרשויות קיום תאגיד מים הוא קיבוע מפעל ג'ובים שנועד לכאורה לשריין משרות פקידוּת, שלאחר האיחוד לא יהיה בהן צורך. "המהפכה האמיתית כבר קרתה בתאגידים והיא צריכה להמשיך. עכשיו זה השלב הבא - צמצום נוסף של מספר התאגידים כדי להתייעל, וכך גם קבע החוק", טוענים בסביבת הרשות ומחדדים שבמשך שנים לקחו העיריות את הכסף והשתמשו בו לכל דבר חוץ מטיפול במשק המים.