בשורה לבזק: משרד התקשורת אישר לה להפסיק לפצל חשבוניות ללקוחות ה"באנדל ההפוך" - חבילת ספק ותשתית שצרכנים קונים מבזק. "הבאנדל ההפוך" הוא מסלול שבו הלקוח מתקשר מול חברת בזק המספקת לו את התשתית וגם מחברת בינו לבין ספקית אינטרנט והוא מקבל מבזק חשבונית אחת עבור שני השירותים.
>> יש לכם תלונה? כתבו לנו >>
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עד לאחרונה בזק הייתה מחויבת לפצל את החשבונית אחרי 12 חודשים, כדי למנוע ממנה לצבור עוצמה בשוק על חשבון ספקיות האינטרנט ולנטרל את הכוח הגדול שלה בשוק. כך, לקוחות קיבלו חשבונית נפרדת מבזק על תשתית ומספקית האינטרנט על ספק isp. המטרה הייתה למנוע מלקוחות לחוש בנוח ולהתרגל לכך שבזק מספקת להם את כל השירותים ובכך לעודד תחרות. בזק טענה שהדבר מכביד עליה ולפי משרד התקשורת, לקוחות טענו שהדבר מבלבל אותם.
2 צפייה בגלריה
מטה בזק מגדל עזריאלי תל אביב
מטה בזק מגדל עזריאלי תל אביב
מטה בזק במגדל עזריאלי תל אביב
(צילום: דוברות בזק)
"ראינו שהאפקט של הפיצול לא היה משמעותי בשביל להגביל את הכוח הקמעונאי של בזק", טוען גורם במשרד התקשורת. כך, החבילה של בזק הופכת לחבילה ללא הגבלת זמן. במשרד מדגישים שבזק מחויבת להעביר את המידע לספקי השירות כמו שצריך. כלומר, להעביר להם מספר טלפון של הלקוח כדי לשווק לו חבילות אם ירצו. משרד התקשורת רצה לעודד באנדלים מטעם חברות התקשורת האחרות, במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי בה נקבע כי כל ספקי האינטרנט יוכלו לשווק את תשתית בזק תחת החשבונית שלהם.
עוד בוטלה ההוראה לפיה חברות ישלמו קנס אם הן "יעבירו" יותר מדי לקוחות לחזקתן, במטרה לשמור על מגרש מאוזן. ההוראה הזאת הייתה בתוקף שנה וחצי והקנס מעולם לא שולם.
2 צפייה בגלריה
החלפת שר התקשורת
החלפת שר התקשורת
יועז הנדל ודודי אמסלם בטקס החלפת שר התקשורת
(צילום: יוסי זמיר )
בזק עדיין מחויבת לשיווק שוויוני לכל ספקי הגישה, ללא תלות במספר הלקוחות או מספר מנויים הנגישים לתשתית עצמאית. החברה תידרש לשווק את כלל הספקים במהלך השיחה כפי שנדרש עד כה - או באופן מילולי על ידי נציג השירות או על ידי שליחת SMS ללקוחות פוטנציאליים.
כמו כן, נמסר כי מתכונת השיווק ממשיכה ללא תלות בהשקת פרויקט הסיבים של בזק. בשימוע המקורי שנערך לחברה, אושרה חריגה של בזק משיוויוניות השיווק, בשל שדרוג הסיבים. הדבר בוטל. מתכונת השיווק זהה לכל סוג טכנולוגיה.
ההחלטה ניתנה בתום הליך שימוע ולאחר שתוקף ההחלטה הזמנית נקבע לשלושה חודשים עקב משבר הקורונה. ממשרד התקשורת נמסר כי "המשרד יערוך בחינות תקופתיות ויזומות לבחינת עמידה בהוראות השיווק השוויוני. ככל ותימצא חריגה מהוראות אלו ישקול המשרד לבטל את האישור לשיווק "באנדל הפוך".