לא תמיד כתמי עובש, רטיבות וקילופים מצביעים על בעיה באיטום. לעתים, מדובר בפיצוץ של צנרת אינסטלציה, העוברת בתוך הקירות ומתחת לרצפות. איך מאתרים נזילה סמויה בצנרת הבית? לפניכם המדריך.
צנרת האינסטלציה, המספקת מים אל נקודות המים השונות ברחבי הבית, יכולה לגרום ללא מעט נזקים. לעתים, בשל טבעי ולעתים עקב התקנה לקויה או תיקון מקומי שגורם לשינוי בלחצי המים, ופוגע בצנרת.
הבעיה עם נזילת מים מסוג זה, היא שעד שמגלים אותה, לרוב כבר נגרם נזק רב. מים כלואים מתחת לריצוף, בעיות רטיבות שקשה להיפטר מהם בקלות והתפתחות עובש, שמעבר לעניין האסתטי, היא גם מפגע תברואתי.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהם הסימנים שאמורים לעורר חשד שיש נזילה מהצנרת?

עקבו אחר חשבון המים שלכם: חריגה דרמטית בחיוב המים הקבוע שלכם, צריכה בהחלט להדליק נורה אדומה. ואולם, אין להסתמך רק על סימן זה, שכן לעתים החריגה תהיה מינורית, מה שיעיד על נזילה קטנה ואיטית, אך זה לא אומר שהיא לא תגרום לנזקים בתשתית הבית.
רטיבות בקירות: לעתים קל מאוד לזהות סימני רטיבות, שכן הם באזור בולט יחסית. ואולם, לעתים הרטיבות מסתתרת מאחורי רהיטים שונים בבית. זה יכול להיות מאחורי ארונות מטבח גבוהים, מאחורי שידות ספרים, ארונות בגדים או טפט עבה במיוחד. עד שתגלו את הסימנים, יחלוף זמן.
סימני עובש ופטריות: כמו סימני רטיבות, הרי שגם סימני עובש קל לגלות, רק אם הם במיקום שאינו מוסתר על-ידי חיפויי קיר (מזכוכית אטומה, למשל) או רהיטים.
קילופי קיר מעל הפאנלים: סימנים אלו, לרוב קל לזהות, שכן הם בדרך-כלל לא קורים רק באזור אחד, אלא מתפשטים בנקודות שונות בבית. תופעה זו מכונה 'רטיבות קפילארית', שבה מים שכלואים מתחת לריצוף, מתאדים דרך הקירות, וגורמים להתנפחות הצבע ולקילופים.
בדיקת מצב שעון המים: לעתים, ניתן לכבות את כל מכשירי החשמל שמחוברים למים, ולוודא שכל הברזים סגורים, ולבדוק את שעון המים. אם הוא ממשיך להסתובב, גם כשאף ברז אינו פתוח, הדבר בהחלט יכול להעיד על נזילת מים, ולהצדיק הזמנת בעל מקצוע, לאיתור מקור הנזילה.

כיצד תאתרו נזילה סמויה?

"ישנם מקרים שבהם ניתן להסתפק בהזמנת אינסטלטור, אשר ישבור אריח או שניים, ויתקן בקלות את התקלה", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"ואולם, ישנם מקרים, שבהם קשה מאוד להתחקות אחר מקור נזילת המים. במצב כזה, לא תרצו לפרק ריצוף בחדר או שניים, או לשבור קירות. כיום, ישנה טכנולוגיה מספיק מתקדמת, שמאפשרת איתור נזילות מים בדרכים קלות יותר".
לשם כך, יש צורך לעשות שימוש במצלמה תרמית לאיתור נזילות. "מצלמה זו, מזהה הבדלי טמפרטורה בקיר, באמצעות גלי אינפרה אדום, ומאפשרת לזהות את מוקד הנזילה העיקרי", מפרטים במוקד השירות.
"בעל המקצוע, המשתמש במצלמה, מנתח את התמונה התרמו-גרפית שמופיעה על מסך המצלמה, ומסמן את מיקום הנזילה. ואז, שבירת הקיר או הריצוף לצורך תיקון, היא מאוד ממוקדת. לא תמיד מדובר באותו בעל מקצוע שיבצע את האיתור ואת התיקון. פעמים רבות, תצטרכו להזמין אינסטלטור בנפרד".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהם החסרונות של שיטה זו?

"ראשית, מדובר בעבודה לא זולה במיוחד. לרוב, יגבו מכם בין 1,000 ל-1,200 שקל, לפי המחירון הנהוג בשוק זה", מציינים במוקד השירות.
"שנית, לא תמיד ניתן יהיה לאתר את מקור הנזילה, באמצעות המצלמה. למשל, אם יש לכם נזילה בצנרת הביוב (בשונה מצנרת המים), הרי שהמצלמה התרמית לא תצליח לקלוט זאת. זאת, משום שבצנרת הביוב יש מים קרים בלבד, ולא ניתן לראות הבדלי טמפרטורה. במצב זה, הפתרון יהיה צילום קו ביוב באמצעות מצלמת ביוב.
"שלישית, ישנם מקרים שבהם הנזילה תהיה עמוק בתוך הקרקע (מתחת לריצוף או בחצר). אמנם המצלמה מסוגלת לקלוט הפרשי טמפרטורה, אך כשמדובר בצנרת עמוקה, היא אינה יעילה".
שימו לב, שלא משנה מהי הסיבה – הרי שאם בעל המקצוע לא הצליח לאתר את מקור הנזילה, אין סיבה שתשלמו לו על "הניסיון". מוקד השירות: "נהוג במצב כזה להסתפק בדמי ביקור (על עצם הגעתו), שלרוב נע סביב 200-250 שקל.
"אם הוא כן הצליח לאתר את מקור הנזילה באמצעות המצלמה התרמית, אל תשלמו לפני שקיבלתם דו"ח ממצאים ובו התמונות, פירוט שלבי הבדיקה והליקויים וכן חוות-הדעת שלו לגבי התיקון המומלץ".

כיצד מתבצע התיקון של נזילה בצנרת סמויה?

אופי התיקון משתנה בהתאם לסוג הצנרת שלכם. אם הצנרת שלכם ישנה מאוד, סביר להניח שהיא מברזל, מה שיגרור תיקון מעט מורכב יותר. בעל המקצוע ישבור את הריצוף או את הקיר שבו התגלתה הנזילה, יחתוך את הצינור ויתקין צינור פלסטיק חדש במקומו. שימו לב, שבמצב של תיקון נקודתי שכזה, אתם מסתכנים במצב של נזק לצנרת הקיימת, לאור הפרשי הלחצים בין הצנרת הישנה לחדשה.
כדי למנוע מצב שכזה, ורק במקרה שהנזילה מאוד מינורית, תוכלו להסתפק באיטום החור עם 'חבק'.
לעתים, אין ברירה אלא להחליף את כל קו הצנרת, או להתקין צנרת פלסטיק חלופית בנוסף אליו.
אם הצנרת חדשה יחסית, ועשויה מפלסטיק (צנרת PEX או SP), התיקון יהיה פשוט יותר ויכלול החלפת המקטע שבו כשל האיטום.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מה כדאי לדעת לפני שמזמינים בעל מקצוע?
לפני הכל, דעו שלא מדובר בהכרח באותם תפקידים. לא כל אינסטלטור עוסק באיתור נזילות עם מצלמה תרמית, ולהיפך. לא כל מי שמתמחה באיתור נזילות עם מצלמה תרמית, ייתן לכם גם מענה עבור תיקון צנרת.
לכן, וכדי להיות בטוחים מה תחום המומחיות שלו, באילו אמצעים הוא משתמש, מה הצפי לעלות התיקון וכמה הוא גובה עבור דמי ביקור – בררו זאת מראש כבר בשיחה הטלפונית. בכך, תמנעו הפתעות בעת הגעתו אליכם.
עוד כתבות בנושא:
מה כוללת עבודת התיקון?
כשמבצעים תיקון נזילה בצנרת האינסטלציה, נהוג לכלול במחיר גם את סגירת הקיר והכנתו לשלב הצביעה. בכל מקרה, כדאי לציין זאת במפורש בכתב, עוד לפני התחלת העבודה.
המחיר לרוב לא יכלול את הצביעה עצמה ולא את הדבקת חיפוי הקיר (בין אם הוא אריח, טפט או חיפוי גבס). לשם כך, תצטרכו להזמין שיפוצניק, שכן זה לא חלק מעבודת אינסטלטור.
בכל מקרה, לא כדאי למהר לצבוע קיר רטוב, שכן בסופו של דבר, המים שיתאדו יגרמו לקילופי צבע. מוטב להמתין מספר שבועות, ובמקרים קיצוניים גם מספר חודשים, לייבוש מלא של הקיר, לפני צביעה או חיפוי שלו.