בשיתוף עוגן
עמותת עוגן
(כתבתן של מור גורן גבאי וניצן כהן | צילום ירון שרון, עריכה: איתי פולק)
"אני חושבת שלהיות עצמאי זה מקום מאוד בודד", אומרת אסתי זומר, בעל עסק להטמעת מערכות Salesforce. "יש עליך המון אחריות. כשאתה מצליח, יש לך הרבה שותפים. כשאתה מפסיד, אתה במקום שהוא לפעמים ממש מפחיד. אין לך רשת ביטחון, וכלפי העובדים אתה צריך לשדר הכי ביטחון והכי יציבות. זה מקום מורכב. אז באמת לפעמים אתה שואל את עצמך - מי יציל את המציל?".
את השאלה הזאת שואלים מאות בעלי עסקים קטנים ובינוניים בישראל. הם מהווים 99.6% מכלל העסקים במדינה ותורמים למעלה ממחצית מהתוצר העסקי, אבל המציאות קשה: הסיכוי של עסק קטן לשרוד את השנה הראשונה אינו מובטח. לפי נתוני הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, החסם השכיח ביותר שעומד בפניהם הוא מציאת לקוחות - 42% מבעלי העסקים מדווחים על כך. אבל הבעיה העמוקה יותר היא אחרת: היעדר ידע ניהולי בסיסי.
אסתי חוותה את זה על בשרה. בזמן הקורונה הרווחיות בעסק שלה נשחקה, "החלטנו לעבור למערכות CRM", היא נזכרת. "אבל אפילו לא הבנתי כמה עוד יש לי ללמוד על ניהול עסק".
כשהיא יצאה לחפש עזרה היא שמעה על תוכנית "ראסל-ברי" של עוגן, לקידום נשים במגזר החרדי, ומה שקיבלה שם היה הרבה מעבר למה שחשבה. "הייתה לנו מנטורית נפלאה שקוראים לה טלי בסון," היא מספרת. "היא עזרה לדייק לכל אחת את צורת ההתנהלות שנכונה לה, לשחרר אותה מאמונות מגבילות. קיבלתי הרבה ידע שהיה חסר לי. קיבלתי רוח גבית - מישהו שמאמין בי, שרואה את הפוטנציאל".
ליווי מקצועי ואשראי חברתי
יוסי רחמין, מנהל תוכניות "ראסל-ברי" ומנהל פעילות במחלקה העסקית של עוגן, נפגש עם בעלי העסקים בכל יום ומכיר את התמונה מקרוב. "הרבה פעמים בעל מקצוע הוא מצוין בתחומו, פותח עסק, ורק למחרת הוא מגלה שהוא צריך להיות גם איש כספים וגם איש שיווק וגם ניהול עובדים וגם לקוחות וספקים - והם לא יודעים", הוא מסביר. "כ-30 אחוז מהעסקים הקטנים נסגרים בשנתם הראשונה בגלל היעדר הידע הניהולי והכלים הניהוליים. זה ידע ניהולי שחסר להם, וכאן אנחנו נכנסים לתמונה".
עוגן נותנת סיוע לבעלי עסקים קטנים ובינוניים באמצעות שני כלים מרכזיים: ליווי על ידי מנטורים מתנדבים - מנהלים בכירים בארגונים גדולים במשק - ואשראי חברתי. השילוב הזה בין ליווי מקצועי למימון מתבטא במספר תוכניות המותאמות לאוכלוסיות שונות במשק. תוכנית "ראסל-ברי" מיועדת לנשים במגזר החרדי ומשלבת מנטורינג אישי עם כלים דיגיטליים מתקדמים. תוכנית "נימאא" פועלת בחברה הערבית ומתמקדת בפיתוח עסקי וחשיבה אסטרטגית.
במקביל, מסלול האשראי העסקי מאפשר לבעלי עסקים למחזר הלוואות קיימות, להקטין החזרים חודשיים או לגייס מימון להרחבה. בכל התוכניות הדגש הוא על ליווי ממושך - לא פתרון נקודתי אלא תהליך שמלווה את בעל העסק בכל האתגרים הניהוליים.
"המנטורית ראתה אותנו, האנשים"
יונתן מור יוסף, בעלים של "מור-פיט" - רשת מועדוני כושר לאימונים בקבוצות - חווה את המשבר הזה במלוא עוצמתו. "בימים בראשונים אחרי השביעי באוקטובר כל המועדונים היו סגורים", הוא נזכר. "אחר כך המון מהמנויים הקבועים גויסו למילואים ונאלצו לעצור את המנוי, בין 25-30 אחוז מהמנויים בעצם היו צריכים לעצור. היה גם מאוד קשה לגייס מנויים חדשים. זה השפיע ישירות על העסק, על המחזור".
גם יונתן החליט לפנות לעוגן. "בערך שנה אחרי שהתחילה המלחמה, כשהדברים התייצבו, רצינו לעשות סדר בכספים של החברה", הוא מספר. "פנינו לעוגן כדי למחזר את אחת ההלוואות, להקטין את ההחזר החודשי, כדי שנוכל להמשיך להתקדם ולהתפתח ולהיות רגועים מבחינת הצד הפיננסי. בעזרת עוגן הצלחנו לייצב את עצמנו. בשנה האחרונה גם פנינו אליהם פעם נוספת כדי לגייס מימון לסניף נוסף".
פואד דבאס, מנהל חברה לפתרונות בתחום החשמל התעשייתי, השתתף בתוכנית "נימאא" של עוגן לחברה הערבית. "פניתי למנטור בדברים שאני מתלבט בהם, והוא היה במקום הנכון", הוא מספר. "הוא נתן לי כיוונים לחשוב, לצעוד קדימה, לראות את הדברים בצורה יותר זום-אאוט מאשר זום-אין. הוא עשה לי סדר במחשבות".
השינוי לא איחר לבוא. "התחלתי להסתובב איתו והתחלתי לראות את הדברים בצורה אחרת. הוא נתן לי לראות הכל מסביבי, ולראות קדימה, יותר קדימה מהאופק. היום אני לא דואג, אם יש לי משהו - אני מתקשר אליו. העסק במגמת עלייה", מתאר פואד.
אסתי חוותה שינוי דומה. "התחלתי הרבה יותר להיות מעורבת בצד הכספי של העסק, שזה היה תחום שאני טיפה הנחתי בצד", היא מספרת. "עברתי מניהול אינטואיטיבי לניהול יותר מובנה, יותר מבוסס וקשור למספרים. אנחנו עסק משפחתי, אז עשינו חלוקה יותר מסודרת מי אחראי על מה. נכנסנו לנושא של שיווק בצורה יותר מסודרת, ממוסדת".
אסתי ממשיכה ומתארת בהתרגשות את החוויה של העבודה עם המנטורית שלה. "היא ראתה מעבר לעסקיות, היא ראתה את האנשים. היא ידעה לזקק את העבודה שאני צריכה לעשות וזה היה משנה חיים במובן מסוים. אני חושבת שעוגן עושה באמת עבודת קודש. היא נותנת לך את המומחים שיעזרו לך, זה לא רק משהו רגשי, קבוצת תמיכה - זו עזרה אמיתית".
לא להתמודד לבד
"אני נותן טיפ לכל מי שיש לו עסק קטן או בינוני - תחפש לך אנשים שיכולים כן לעזור", אומר פואד. "אל תתמודד לבד. זה לא קל, זה לא פשוט, ויש אנשים שיש להם ידע וניסיון שיכולים לתת לך ולעזור לך. הדבר הכי טוב שיכול להיות לאיש עסקים זה שיש לך מישהו שמשתתף איתך ומבין - בהחלטות, במחשבות, בראייה, בחזון".
יונתן מסכים. "אנחנו חיים במדינה שתמיד יהיו עליות וירידות, תמיד יהיו מצבים בלתי צפויים, מלחמות, סגרים", הוא אומר.
אסתי מסכמת ומוסיפה עצה משלה: "המנטור שלך רואה את התמונה כולה. זה מאוד משמעותי. יש לי הרבה יותר עם מי להתייעץ. יש מישהו חיצוני לעסק שרואה את הדברים בצורה יותר אובייקטיבית. זה נותן לי ביטחון, כי אני יודעת שלא הכל מוטה מהזווית הסתכלות שלי. אני יותר מאמינה ביכולות שלי".
למידע והרשמה לוועידת עוגן 2025
למידע נוסף על התוכניות לעסקים קטנים ובינוניים של עוגן לחצו כאן
אי-עמידה בפירעון ההלוואה או בהחזר האשראי עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל
נותנת האשראי היא "עוגן – הקרן להלוואות ללא ריבית (ע"ר)", מ.ר 55055
בשיתוף עוגן











