דויטשה בנק, אחד הבנקים הגדולים והנחשבים בעולם פרסם אתמול (שלישי) תחזית מפתיעה: "לאור העובדה שיש בישראל אינפלציה גבוהה יותר, שוק עבודה צפוף ובשל גישה ניצית יותר של הפד בארה"ב, אנו צופים כי בנק ישראל יעלה את הריבית לשיעור של 0.25% ב-23 במאי, ובנוסף צופים גם העלאת ריבית נוספת בשיעור של 25 נקודות בסיס ב-3 לאוקטובר. התחזית שלנו לריבית בסוף השנה עומדת על 0.5% לעומת הריבית כיום שעומדת על 0.1%".
יצוין כי זה הגוף הפיננסי המשמעותי הראשון שצופה שיהיו השנה שתי העלאות ריבית בישראל, ולא רק אחת, אך בניגוד לכלכלני מוסדות פיננסיים בארץ, דויטשה בנק חוזה שההעלאה הראשונה תהיה רק ממאי ולא כבר ב-11 באפריל, כפי שצופים רוב החזאים, שכן הריבית בארה"ב צפויה לעלות כבר ב-16 במרץ הקרוב ברבע אחוז ל-0.25%-0.5%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
דויטשה בנק
דויטשה בנק
דויטשה בנק
(צילום: shutterstock)
בימים האחרונים פורסם כאילו מתכוון בנק ישראל להקדים ולהעלות את תחזית האינפלציה מעבר ל-1.6% בתחזיתו האחרונה לכל שנת 2022. בתשובה לשאלת ynet הכחישו בבנק ישראל שיש כוונה כזאת וציינו כי פרסום התחזית הבאה ישאר על פי התכנון במועד ה-11 באפריל, במקביל לתדריך שיקיים נגיד הבנק המרכזי, פרופ' אמיר ירון, ארבעה ימים לפני ליל הסדר.

"בנק ישראל מוכן לנהוג בסבלנות כלפי התחזקות השקל"

בסקירה המיוחדת על המשק הישראלי מציין דויטשה בנק לשבח את הירידה הדרסטית באבטלה הבסיסית, שירדה לשיעור של 3.5% במהלך המחצית הראשונה של ינואר לעומת 4.1% בדצמבר, רמתו הנמוכה ביותר מאז תחילת הקורונה.
עוד ציין הבנק הגרמני הנחשב כי בנק ישראל הפחית בנוסף את ההתערבות בשוק המט"ח ברכישת מאות מיליוני דולרים לעומת מיליארדים בחודשים קודמים: "בנק ישראל רכש בסך הכל במהלך שנת 2021 מט"ח בהיקף של 34.8 מיליארד דולר, אך אנו צופים ירידה משמעותית ב-2022 עקב שתי סיבות עיקריות: האחת היא שנגיד הבנק ציין שהלחצים להתחזקות השקל עשויים להתמתן בחודשים הקרובים, לאור העובדה כי הביקוש של גופים מוסדיים לא יהיה חזק כמו ב-2021. שנית, נגיד הבנק ציין כי לאור אישור התקציב, בנק ישראל מסתכל לא רק על היצואנים, אלא גם על הצרכנים והיבואנים. אנו רואים בהערות אלה של הבנק כי הוא מוכן לנהוג בסבלנות יותר כלפי התחזקות השקל".
3 צפייה בגלריה
תמונתו של פרופ' אמיר ירון
תמונתו של פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עוד מציינים כלכלני הדויטשה בנק, כי "אנו מאמינים כי הסיכונים התקציביים בישראל פחתו באופן משמעותי, לאור אישור התקציב לשנים 2021-2022 על ידי הכנסת בחודש נובמבר האחרון. הגירעון התקציבי ירד משיעור של 12.2% מהתוצר בפברואר 2021 ל-4.5% מהתוצר בדצמבר הודות לריבאונד כלכלי חזק, ירידה בהוצאה על הקורונה וגביית מיסים גבוהה מסקטור ההיי-טק. לאור העובדה כי שר האוצר אביגדור ליברמן נחשב לשמרן תקציבי, אנו צופים המשך ירידה בתמיכה התקציבית השנה כל עוד לא יהיה גל קורונה שידרוש חבילת תמיכה נוספת מצד הממשלה".
הבנק הגרמני צופה גירעון תקציבי של 3.5% בלבד במהלך שנת 2022, ו-3.4% בשנת 2023. למרות הירידה הצפויה בגירעון, שיעור החוב הציבורי ביחס לתוצר צפוי להישאר על 69%, גבוה יותר מרמתו לפני הקורונה - כ-60%.
בדויטשה בנק סבורים כי "אינדיקטורים כלכליים שוטפים מצביעים על האטה בצריכה הפרטית במהלך הרבעון ה-1 של 2022". בניגוד מוחלט לתחזיות בנק ישראל, חוזה דויטשה בנק כי "מדד המחירים לצרכן בישראל צפוי לעמוד על 3% בשנה כבר בחודשים ינואר-פברואר. לאחר שנתיים של אינפלציה מתחת לטווח היעד (1%-3%), מדד המחירים לצרכן התחיל לנוע לעבר היעד במהלך שנת 2021, לאור שיבושים בצד ההיצע וביקושים כבושים. יחד עם זאת, ישראל היא עדיין אחת המדינות עם שיעור האינפלציה הנמוך ביותר בעולם".
3 צפייה בגלריה
שר האוצר, אביגדור ליברמן
שר האוצר, אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
(צילום: דוברות משרד האוצר)
עוד מציין הבנק הגרמני כי מדד מצב הכלכלה של בנק ישראל (SOE) רשם ירידה של 0.05% בחודש דצמבר. זוהי הירידה הראשונה במדד מאז חודש ינואר 2021, כאשר הכלכלה הייתה תחת סגר. "אנו מאמינים כי גל האומיקרון השפיע על הפעילות הכלכלית בחודש דצמבר, למרות שממשלת ישראל לא הטילה הגבלות נוקשות. אנו מצפים לראות את ההשפעות של גל האומיקרון על הצריכה הפרטית ניכרות יותר במהלך הרבעון ה-1 של 2022".
עוד חוזה הבנק כי "התרומה של הצריכה הפרטית לתוצר תהיה מתונה יחסית לשנת 2021, יחד עם העובדה כי הביקוש הכבוש נעלם ברובו. בנוסף אנו גם צופים פחות תרומה מהצד התקציבי, לאור העובדה כי תקציב הממשלה מכיל בתוכו הוצאה פחותה בהרבה על הקורונה. יחד עם זאת, יצוא ההיי-טק והשקעות חזקות יתמכו בפעילות הכלכלית. אנו מאמינים כי התוצר יעלה בשיעור של 4.4%, האטה לעומת 6.5% בשנת 2021".