בשיתוף בנק הפועלים

'המון בגרוש', תעודת זהות:

תחום פעילות: אופנה ויד שניה
היזמים: אולגה שווידקי
שנת הקמה: 2017
מספר עובדים: 4
אתר אינטרנט: הקליקו כאן

מי אנחנו

"ראיתי שיש אצלי הרבה דברים בבית שאין בהם צורך וכך גם אצל אחותי וחברות שלי", משתפת אולגה שווידקי, הבעלים והמייסדת של חנויות 'המון בגרוש'. החנות המרכזית, 300 מ' בחיפה, כוללת מלבד לחנות גם חצר גדולה ובשני החללים נמצאים מגוון פריטים כמו בגדים (כולל בגדי מותגים), תקליטים, תכשיטים, ספרים כלי בית וכל מה שתדמיינו, כי: "לכל פריט יש קונה. השאלה מה המחיר" כדבריה.
"מה שדחף אותי לפתוח את החנות היה שימוש חוזר לדברים. להיפטר מדברים שלא צריך ולקחת דברים שכן צריכים. אחותי הייתה מעבירה לי בגדים לילדים, אבל יש אנשים שאין להם משפחות שיוכלו לסייע ולכן החלטתי להיכנס לזה", אומרת אולגה שהיא בעצמה אימא לשני ילדים צעירים על הרצף האוטיסטי.
"הסחורה אצלנו כל הזמן מתחדשת. אנחנו מקבלים שקיות בכמות עצומה. הקהל העיקרי שמגיע אלה חבר'ה צעירים שמחפשים דברים זולים. אבל יש דברים לכל הגילאים".

"כדי להרוויח הייתי חייבת לעשות שינוי"

"בתחילת הדרך התחלתי ממינוס גדול וחוסר ידע ולמדתי את הכל בעצמי", משתפת אולגה באתגר הראשון שאותו צלחה כדי לפתוח את העסק.
הקושי השני בו משתפת אולגה נעוץ בתוכנית העסקית איתה התנהלה. "הייתי משלמת ללקוחות 50% מהפריטים שהם הביאו, אחר כך שילמתי 10% והבנתי שהעסק לא מרוויח. החלטתי לקחת הלוואה גדולה מהבנק".
1 צפייה בגלריה
המון בגרוש
המון בגרוש
"כל הזמן יש סיפורים על אנשים שמצאו פה פריטים מאוד מיוחדים" - אולגה שווידקי בין המדפים בחנות.
(צילום: גיל נחושתן )
כתוצאה מהתסכול על חוסר הרווחיות, אולגה החליטה לנסות מודל חדש, שעובד כך: לקוחות מביאים פריטים לחנות ורק כשהפריטים שהביאו נמכרים הם מקבלים קרדיטים שאיתם הם יכולים לרכוש דברים אחרים בחנות. "הייתי חייבת לעשות שינוי בעסק כי אם לא, העסק היה נסגר. היו הרבה הוצאות שעברו את ההכנסות מול העירייה וגופים נוספים. זה היה שינוי שהיה כרוך בסיכון אבל הוא הצדיק את עצמו ולקוחות אפילו התחילו להביא אלינו יותר פריטים".

"המקדונלד'ס" של היד שנייה

'המון בגרוש' כולל כיום שתי חנויות: בחיפה ואשדוד. הייחודי בהן: עמדות דיגיטליות חדשניות כך שהלקוחות סורקים את המוצרים ורוכשים אותם באופן עצמאי ובעל הפריטים מקבל אוטומטית הודעה כי פריטיו נמכרו והוא קיבל קרדיטים. בנוסף, לכל לקוח שנרשם יש כרטיס מגנטי שנקרא "גרוש קארד" באמצעותו ניתן לראות את יתרת הזכות.
"בהתחלה זה היה לוקח זמן רב. הייתי צריכה לאתר את הברקוד הידני של הלקוח ולשלוח לו הודעה שנמכר הפריט. אך שמענו על מענק שיווק דיגיטלי של 'מעוף' של כ-5000 שקלים, הוספנו עוד כסף והפכנו את כל חווית הלקוח לדיגיטלית. נעזרנו בסטודנט שבנה מערכת ותוכנה והיום הכל עובד בצורה יעילה ופשוטה. כרגע רשומים אצלנו למעלה מ-1,000 לקוחות".
"ללקוח עדיף לקנות דרך המנוי, כך בעצם הוא מרוויח כי הוא משלם הרבה פחות – וגם החנות מרוויחה לקוחות מנויים חוזרים".

שימוש חוזר וקיימות

"כל הזמן יש סיפורים על אנשים שמצאו פה פריטים מאוד מיוחדים. יש לקוחות שבאים אלינו כאטרקציה, לעשות סיבוב. אנחנו רוצים שאנשים יבואו, מעניין אותנו להיות חלק מהנוף התרבותי של חיפה", מסבירה אולגה ומוסיפה: "יש המון אנשים שהחנות שלנו זה פתרון משמעותי עבורם, למשל עובדי בניין שצריכים בגדים זולים שמתכלכלים או בגדים לילדים כי הם גדלים מהר".
את החנות פוקדים הרבה בני נוער וסטודנטים – שעושים קניות מרוכזות יחד. "באיזשהו מקום הרגשתי שזה הזמן הנכון להיכנס לתחום הזה. זה תחום שנמצא בעלייה. היום בני הנוער לומדים בביה"ס שחבל לזרוק פריטים ואפשר לעשות שימוש חוזר אז הם מגיעים אלינו. יש לנו גם לקוחות שהם מלבישים בטלוויזיה ובתיאטרון ומחפשים פריטים מיוחדים בתקציב נמוך".

התכנית להמשך

"אני רוצה שיותר אנשים יכירו אותנו", אומרת אולגה. "כרגע יש כמה דברים שאני רוצה לקדם: את אתר האינטרנט. בינתיים יש שם מגוון פריטים מצומצם, בעיקר ספרים, ואנחנו עושים את המשלוחים דרך הדואר. אחת המטרות שלי היא להרחיב אותו".
החזון המרכזי, כדבריה של אולגה, הוא להתקין את המערכת הטכנולוגית של 'גרוש קארד' לחנויות יד שנייה נוספות, בארץ ובעולם. "וגם נשמח לזכיינים נוספים שיקבלו מאתנו ציוד, סחורה, שלט, מערכת דיגיטלית משוכללת – זה יעניק להם 'פוש' גדול מאוד להתחלה".
מטרה נוספת: שהכרטיס המגנטי יוכל לפתוח את דלת החצר של החנות וכך לקוחות יוכלו לרכוש פריטים, לגשת לעמדות שירות עצמי, לשלם ולצאת. "הבנו שלקוחות רוצים להגיע מתי שנוח להם וגם אני לפעמים צריכה להיות עם הילדים ולא יכולה להיות פיזית בחנות. זה כרגע נמצא בטסטים אבל אם זה יעבוד זה פתרון מעולה לזכיינים נוספים, כמו סטודנטים, שלא יכולים להיות כל היום בעבודה ויוכלו להגיע לסדר את החנות מתי שנוח להם". הכתבה הייתה מעניינת? לתכנים נוספים בתחום היכנסו למתחם עסקים קטנים 14>>
בשיתוף בנק הפועלים