בשיתוף בנק הפועלים
בשונה מהשנים האחרונות, התקופה הנוכחית מאופיינת בעליות האינפלציה והריבית שמציבות סביבה כלכלית חדשה שמלאה באי וודאות. לכן, דווקא בתקופה הזו, כששנת 2022 מתקרבת לסיומה, זוהי נקודת זמן מצוינת לבעלי עסקים קטנים ובינוניים לעצור לרגע, לבחון את מצב העסק, להבין מהן ההשלכות של השינויים במשק על העסק שלכם ולתכנן את הצעדים הנכונים להמשך, צעדים שיביאו להמשך צמיחה ושגשוג.
אילו צעדים נדרשים? שוחחנו עם איתי רן, מנהל תחום עסקים באגף לבנקאות קמעונאית בבנק הפועלים ועם רו"ח דודו דיין, ממשרד דיין את מנור וריכזנו עבורכם את הדברים שהכי חשוב לדעת כדי שתוכלו לפתוח את השנה העסקית החדשה ברגל ימין.

בניית תזרים מסודר

תבנו תזרים מזומנים חזוי לשנה הקרובה, או לפחות לרבעון הראשון של השנה. "התזרים קובע את חוסנו של העסק שלכם אפילו יותר מהרווחיות שלו", מסביר איתי רן, מנהל תחום עסקים באגף לבנקאות קמעונאית בבנק הפועלים, "כך שכל תקלה קטנה והמוניטין של העסק שלכם עלול להיות בסכנה". לכן, חשוב שתבחנו את ימי האשראי ללקוחות בהשוואה לימי התשלום לספקים, את תהליכי מערך הגבייה ואל תשכחו להוסיף את העלויות הצפויות של הריבית העולה.
5 צפייה בגלריה
לפתוח את השנה העסקית החדשה ברגל ימין
לפתוח את השנה העסקית החדשה ברגל ימין
לפתוח את השנה העסקית החדשה ברגל ימין
(צילום: shutterstock)

עושים סדר בכרטסת – וגובים חובות

"סוף דצמבר זה זמן משמעותי לגביית חובות "ותיקים" כך שתכנסו עם תזרים חיובי לשנה החדשה. בסביבה של ריבית עולה, עסקים עם יתרות זכות משמעותיות יכולים לקבל ריבית גבוהה מאשר בעבר על פיקדונות ותוכניות חיסכון שונות", מסביר רן. וכך, לנצל את הנזילות להגדלת הרווחיות של העסק.
איתי רן, מנהל תחום עסקים באגף לבנקאות קמעונאית בבנק הפועליםאיתי רן, מנהל תחום עסקים באגף לבנקאות קמעונאית בבנק הפועליםצילום: ענבל מרמרי
"אין זה מספיק לקבל מרואה החשבון שלך נתונים גולמיים כפי שהם מוגשים לרשויות המס", מוסיף דיין. לדבריו, מומלץ לרדת לעומקם של שינויים מהותיים אשר חלו בפעילות העסקית השנה לעומת שנים קודמות על ידי השוואה של הפעילות העסקית לפי חודשים כך נוכל לזהות שינויים בפעילות עם לקוחות העסק, זיהוי פלחי שוק, עונתיות ואף שינויים ברמות שכר העובדים ובהוצאות השונות ולוודא את שלמות הנתונים. לעוסקים הפטוּרים שבניכם בדקו לפני תום השנה אם עברתם את תקרת הפטור. בשנת 2022 התקרה היא 102,292 שקלים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תכננו מעכשיו את ההשקעות

תכינו את העסק לקפיצת המדרגה הבאה: לתכנון של ההשקעות והרחבת יכולת הייצור והמכירה של העסק יש תפקיד חשוב, בין אם כחשיבה לטווח הקצר ובין אם לטווח הבינוני והארוך יותר. האם אתם נדרשים להשקיע בציוד, במכונות, ברכבים או משאיות או שההשקעה שמתאימה יותר לעסק שלכם היא בכלל השקעה במכירת האונליין או בשיווק דרך הרשתות החברתיות? עליכם לבדוק את העלויות הנדרשות לכל השקעה ולבחון את התשואה וכדאיות המהלכים.
רו"ח דודו דיין, ממשרד דיין את מנוררו"ח דודו דיין, ממשרד דיין את מנורצילום: אלבום פרטי
חשוב להתייעץ עם הבנקאי.ת שלכם כך שההחלטה על מתי ואיך תבצעו את ההשקעה תתקבל בצורה מתוכננת ומושכלת.

ניכוי, זיכוי ותכנון מס

כדי שלא תפספסו זכויות מס שלא הכרתם, כדאי לעדכן את יועץ המיסוי בכל שינוי שעשיתם במהלך השנה שחלפה - ודאו את הנושא במיוחד רגע לפני החתימה עד הדוחות השנתיים. שינוי במצב משפחתי, לידה בשנת המס, סיום תואר אקדמי, מחלות במשפחה לא עלינו, בעיות קשב וריכוז, שחרור מצה"ל, תרומות וכד' יכולים לחסוך לכם הרבה כסף בתשלומי המס השנתיים. ניכויים וזיכויים שלא ינוצלו באותה שנת מס, לא ניתנים להעברה לשנה הבאה.
5 צפייה בגלריה
לפתוח את השנה העסקית החדשה ברגל ימין.
לפתוח את השנה העסקית החדשה ברגל ימין.
לפתוח את השנה העסקית החדשה ברגל ימין.
(צילום: shutterstock)
עניין חשוב נוסף שכדאי לדעת: מי מכם שקיבל דרישה להחזר מענקי קורונה - זה הזמן לשקול את החזרת המענק על מנת להקטין את ההכנסה החייבת כבר בשנה השוטפת.
במידה ואתם חשים שאתם משלמים יותר מדי מיסים היוועצו ברואה החשבון שלכם האם זה הזמן להתאגד כחברה. התארגנות כזו תאפשר ליהנות משיעור מס החברות המופחת על רווחים לא מחולקים ותאפשר תכנוני מס רבים, כגון מכירת מוניטין לחברה, רכישת נכסים על חשבון הרווחים לרבות כלי רכב, זכאות לפיצויי פרישה עתידיים בפטור במס או בפריסה ועוד.

תקלו על תזרים המזומנים

כאמור, בעידן שבו הריבית עולה, עליכם להבין אם תוכלו ברמת המימון לצמצם את השפעותיה של עליית הריביות. בחנו את מבנה האשראי והרכבו ובדקו האם הוא מותאם לצרכי העסק. התאמות קטנות ופשוטות עשויות להקל על תזרים המזומנים ולהפחית את הוצאות המימון. וכמובן, ידע זה כוח - הכירו את מוצרי האשראי השונים והתייעצו עם גורמי מקצוע לגבי הלוואות בריבית אטרקטיבית.
5 צפייה בגלריה
תכננו מעכשיו את ההשקעות
תכננו מעכשיו את ההשקעות
תכננו מעכשיו את ההשקעות
(צילום: shutterstock)
מי מכם שקיבל דרישה להחזר מענקי קורונה- זה הזמן לשקול את החזרת המענק על מנת להקטין את ההכנסה החייבת כבר בשנה השוטפת.

סופרים את המלאי

מלבד החובה לערוך רישום יתרות בקופות העסק, סוף השנה זו הזדמנות נפלאה לרענן את נוהלי הרישום בקופה וההפקדות לבנק. בדקו את הבקרות מחדש כדי למנוע פרצות ומעילות בכספים קופה ודרך מהקופה לבנק. בנוסף, בחנו האם המלאים תואמים את המכירות והאם קיימים הפרשים בין יתרות המאי הרשומות בין הספירה בפועל. אל תשכחו: ביום האחרון של השנה עליכם לרשום את הקילומטרז': כמה נסעתם השנה. נתון זה ישמש את רשויות המס במקרה של ביקורת.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מי עושה מה?

בדקו: מה עושה כל אחד בעסק. זה נשמע אולי טריוויאלי, אך אולי פיזור שונה שהמשימות בין העובדים והגדרת תפקידם בדברים שלא הספקתם לשים אליהם דגש בשגרה יביאו להתייעלות משמעותית ויגדילו את ההכנסות והרווחיות של העסק שלכם.

משוב וקביעת יעדים לשנה החדשה

לפני שמכינים את רשימת היעדים לשנה החדשה, חשוב לעשות משוב על השנה החולפת – עם נקודות לשיפור ולשימור. אם קבעתם תקציב ויעדים לשנה הנוכחית בדקו: האם עמדתם ביעדי ההכנסות, ההוצאות והרווחיות? האם הצלחתם לגייס לקוחות חדשים? הרחבתם את מעגל הספקים? והאם קבעתם ריענון לידע המקצועי שלכם כמנהלים ולעובדים שלכם?
בנוסף, חשוב לבחון האם השקעתם בעסק והגדלתם את יכולות הייצור והמכירה לפי התוכניות המקוריות ואם לא – האם זה היה יעיל יותר או דווקא מזיק?
הבנה והפקה של הלקחים מהפערים שבין התכנון לביצוע בפועל יסייעו בבניית תקציב ותוכנית עסקית מוצלחת, בהתאם להנחות החשובות, שהן: עליית הריבית וירידה בצריכה.

דואגים לעתיד

לכל עסק קטן ועצמאי יש את הזכות להפקיד לקרן השתלמות ולקופות גמל סכומים שיקנו לכם הטבות ממס בכפוף לתקרות מסוימות מההכנסה. היוועצו עם יועץ המס שלכם לגבי הסכומים הרלוונטיים. שימו לב שמלבד הפנסיה שנצברת לגיל הפרישה, מכשירי חיסכון מסוימים מעניקים גם ביטוח אובדן כושר עבודה וקצבת נכות.
בשיתוף בנק הפועלים
פורסם לראשונה: 14:36, 14.12.22