למרות שחלפו קרוב לשבועיים מהודעת ראש הממשלה בישיבה המיוחדת של הממשלה סמוך לגבול הצפון, על כך שיועברו מיידית מאות מיליוני שקלים לתחילת הסיוע הדחוף לצפון - אף שקל לא הועבר עדיין. יתרה מכך, מבירור של ynet עולה כי רוב הכספים שהובטחו לחיזוק הצפון אינם "כסף חדש", אלא כספים שהובטחו כבר פעמיים בעבר ולא הועברו מעולם.
באמצע השבוע שעבר נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראשי רשויות הצפון, הסמוכים לגבול לבנון, בכורזין בצפון, יחד עם חברי הקבינט לניהול המלחמה, שר הביטחון יואב גלנט, השר בני גנץ, השר גדי איזנקוט והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר. בפגישה הודיע נתניהו לראשי הרשויות כי הנחה להביא בתוך ימים את החלטת הממשלה לפיתוח הצפון לאישור, וכי חלק ראשון מהכספים יתחילו להיות מועברים מיידית.
1 צפייה בגלריה
פגישת הקבינט לניהול המלחמה עם ראשי רשויות הצפון
פגישת הקבינט לניהול המלחמה עם ראשי רשויות הצפון
פגישת הקבינט לניהול המלחמה עם ראשי רשויות הצפון
(צילום: חיים צח לע"מ)
בסך הכל מדובר ב-3.5 מיליארד שקלים שיועברו בתוך חמש שנים, כאשר מאות מיליוני שקלים אמורים היו לעבור כבר באופן מיידי בראשית 2024. הכספים נועדו לתוכנית המיגון הגדולה של ישובי הצפון, המשך החזקת המפונים בבתי מלון, שיקום כ-20 מיישובי גבול לבנון, שניזוקו קשות מירי הטילים והמרגמות מלבנון, שיקום התשתיות שנפגעו קשות לאורך הגבול ותשלומי סיוע למפעלי הצפון, שחלקם ניזוקו באופן חמור מהמלחמה על גבול לבנון.
משרד הפנים אמור לגבש, בשיתוף עם משרד האוצר, תוכנית מיוחדת לטיפול ברשויות ותושבי הצפון, שיישא באחריות ובסמכויות לצורך תכנון, ניהול וביצוע תוכנית אב לאזור קו העימות. במכלול ייעודי שיוקם לצורך זה יועסקו בשלב הראשון 15 בעלי תפקידים, שאותם ינווט מנכ"ל משרד הפנים, רונן פרץ.
ועדת היגוי מיוחדת הוקמה לצורך זה ובה חברים מנכ"לי משרדי ראש הממשלה, האוצר והפנים. לראשי הרשויות הובטח, כי כספים ראשונים יועברו לישובי הצפון תוך ימים, אולם אף שקל לא עבר עד כה ויתכן שכספים לא יועברו כלל עד לאישור הסופי בכנסת של תקציב המדינה החדש לשנת 2024 בסוף החודש.
גורם בכיר במשרד האוצר, שהשתתף בדיון בצפון, אישר ל-ynet כי הכספים טרם הועברו וכי יש לבחון לאלו מטרות להתחיל להעביר כבר עתה כספים, שכן חרף ההבטחה של ראש הממשלה - "עדיין אין שום טעם להעביר כספים, למשל, לשיקום הצפון, כאשר הירי שגורם לנזקים ולהרס נמשך ברציפות".
בתשובה לטענה שאין מדובר כלל ב"כסף חדש", אישר הגורם הבכיר ל-ynet כי למעשה מדובר בחלק גדול מהכספים שהובטחו כבר בעבר "ונכון שחלק גדול זה לא 'כסף חדש' ולמעשה כבר הבאנו אותו בחשבון בתקציב המדינה לשנת 2024, אבל הפעם הכוונה היא בהחלט להעביר את כל הכסף".
גורם בכיר אחר אמר כי חלק גדול מהכספים הללו, בעיקר למיגון הצפון, כבר הובטחו בשנים 2019 ו-2021, במסגרת תוכנית בשם "מגן צפוני", בסכום כולל של 5 מיליארד שקלים ל-10 שנים, אולם רוב הכספים הללו לא הועברו מעולם לישובי הצפון. גורם בכיר ציין, כי למעשה לא היה רצון אמיתי באוצר לעמוד בתקציבים שהובטחו, והכספים ברובם הגדול הוקפאו, ואף נמסרה הודעה על כך, והם לא נכללו בתקציבי המדינה בשנים הבאות.

במקביל: המתווה המתגבש לחזרת תושבי העוטף

בתוך כך, מחר בערב יתכנס צוות מיוחד לגבש סופית את המתווה שנועד לאפשר את חזרתם של תושבי העוטף באופן מדורג לישוביהם. הצוות, שכבר החל לדון בסוף השבוע במתווה, כולל את מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר, ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, ראש מנהלת תקומה, משה אדרי, ואנשי מקצוע נוספים.
המתווה יגובש באישור ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולדברי גורם המשתתף בדיונים "יקבע את כל הקשור בגובה הסיוע הכספי שיקבלו התושבים החוזרים, מימון וגיבוש תוכנית לבתי הספר העורפיים, צרכי הביטחון, הסיוע והתמרוץ לעסקים והתארגנות התושבים החוזרים בקהילה".
המתווה המתגבש, שצפוי לעלות מיליארדי שקלים ויכלול סיוע כספי נדיב למדי לתושבים החוזרים לבתיהם, יוצג מחר בערב גם לראשי הרשויות בעוטף עזה. גורם בכיר ציין כי המגמה היא שהמדינה תפסיק עד סוף חודש מרץ את רוב המימון לתושבים שהתפנו מישובי העוטף שלא נהרסו ושאליהם ניתן יהיה עקרונית לחזור כבר בשבועות הקרובים. עם זאת, הכוונה היא לא להכריח תושבים לחזור ליישובים כל עוד המלחמה נמשכת, אך הרעיון הוא שהסיוע הכספי שלו יזכו, אם יחזרו הביתה, יהיה גבוה יותר.