לקראת פסח יבואני מוצרי החשמל מתקשים למלא את המחסנים, ומה שכבר מגיע הרבה יותר יקר מהמחירים בחו"ל. רשתות מוצרי חשמל ויבואנים מדווחים על קשיי יבוא מתמשכים. לדבריהם "בעיית החות'ים לא נפתרה". במקביל, ישראלים ממשיכים לסבול מפערי מחיר גדולים בין המותגים שנמכרים בארץ לבין אותם דגמים או דגמים דומים באמזון ועלי אקספרס, בעיקר במוצרי מחשוב, מוצרים למטבח וצעצועים. המשלוח משם: מהיר וחינמי. גם עלי אקספרס מרחיבה את המחסנים בארץ.
בחברת לוגיסטיקר, מקבוצת ממן, שמנהלת מחסנים עבור יבואנים רבים מתחום החשמל, טוענים שנכון להיום חסרות 900 מכולות שהיו אמורות להגיע לארץ בחודשים דצמבר-ינואר. לפי החברה: "כל אוניית מכולות שמגיעה לארץ פורקת כ-50% מהמכולות שהוזמנו בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ולכן אין אפשרות למלא את המחסנים במלאי לקראת פסח".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מחסני חשמל צ'ק פוינט
מחסני חשמל צ'ק פוינט
מוצרי חשמל
(צילום: יח"צ)
מרשת מחסני חשמל נמסר כי כרגע יש בארץ מחסור בשואבי אבק, מקררים, מיקסרים, מסכים ומדיחי כלים. "יש לנו המון עיכובים. כל משלוח הפך למלחמת עולם", אמר ל-ynet לירון כץ, סמנכ"ל פיתוח עסקי ברשת מחסני חשמל. "הרשת עושה מאמצים אדירים על מנת ליישר קו עם העיכוב באספקה מהמזרח אך נכון להיום וכל מלאי שמגיע לארץ בטפטופים מועבר באופן מיידי לחנויות או ללקוחות הסופיים. אין כמעט ימי אחסנה במחסנים".

עיכובים במכס, באירופה ובים

לפי כץ, יש ארבעה גורמים מרכזיים לעיכובים: חלק מהאוניות מהמזרח ביטלו את הגעתן לישראל; מי שכן מגיעה לישראל - עושה את זה בדרך הכף הטובה ולא דרך תעלת סואץ, תוך שינוי תכוף של מסלולים, ובנוסף: המכס החל להעביר כל משלוח שני שיקוף פיזי. "הם בודקים את תוכן המכולות שמגיעות לארץ ולא מכניס את המשלוחים במסלול אוטומטי רגיל לפי הצהרת יבואן, מה שמעכב עוד יותר את המכולות שכבר היו חודשיים בים. זה עיכוב של עוד כעשרה ימים", הוא מסביר. "בנוסף, יצרנים אירופאיים, שהמפעלים שלהם תלויים בחלקי חילוף מהמזרח, מתעכבים בייצור המוצרים. ככל שנתקרב לפסח נראה יותר מחסורים בחנויות.
"כדי לקצר תהליכים, אנחנו מעבירים חלק מהמוצרים באוויר במקום בדרך הים. בענף אחר, תחפושות, היה מחסור לפני פורים, כי לא העריכו נכון את זמן ההגעה. לכן אנחנו מעדיפים לשלם יותר על הובלה באוויר. עוד דוגמא להתארגנות מחדש: מכולת מחשבי hp מועברת עכשיו ישירות אלינו ולחנויות ולא עוברת דרך המחסנים של המפיץ של hp בישראל. אנחנו מגדילים את שטחי האחסון לשם כך.
"יצרנו גם קשר עם יצרנים עולמיים שיכולים לספק לנו באופן מיידי מוצרים שהביקוש אליהם גבוה והצטיידנו באופן אגרסיבי מהרגיל. בנוסף, החלטנו להקדים בשבוע את מבצעי פסח ולהתחיל אותם בשבוע האחרון של מרץ, כדי למתוח את הביקושים על פני תקופה ארוכה יותר".

המקררים יתייקרו

ומה לגבי המחירים? ישראלים עדיין משלמים יותר, כאמור: יש עדיין פערי מחירים גדולים במוצרי חשמל מול אמזון ועלי אקספרס. לפי כץ, "במותגים הגדולים אין פערים. אלה אולי מוצרי נישה, או פערי מע"מ. בעיקר בהשוואה לאילת - אין פערים. היבואנים חששו לאבד את השוק לאמזון לכן הם הורידו מחירים לאמזון. למשל במחירי אייר פודס 2, באייפון 15. יש מוצרים זולים יותר באמזון - אבל אם תרצי להכין רשימת מוצרים שיותר זולים בארץ לעומת אמזון: בהחלט תמצאי כאלה".
השיח על העיכובים בים הוא דרך להכין את הקרקע לעוד העלאת מחירים? הרי מחירי ההובלה אמנם עלו אבל לא כמו בימי הקורונה. "כרגע בגלל התייקרות ההובלה, יתייקרו רק מקררים שהמחיר שלהם לקראת פסח יעלו בכ-250 עד אלפיים שקל, בהתאם לנפח המקרר, ביתר מוצרי החשמל לא צפוי כל שינוי במחיר".

יבואנים: "חיים בשוק משוגע"

יניב פורת שמנהל את קבוצת Alibuy בפייסבוק ומרוויח עמלה מהמלצה על מוצרים באמזון, עלי אקספרס ואתרים נוספים, מציג בשבועות האחרונים פערים גדולים. "יש קטגוריות מסוימות שבהם הפערים הכי חריגים למשל: צעצועים, מוצרי תינוקות, גיימינג. יש לי עשרות ומאות דוגמאות של מוצרים זהים ודומים שנמכרים בארץ בעשרות אחוזים יותר לעומת אתרים סיניים ואמריקניים. יוקר המחיה בארץ בלתי ייאמן. אוזניות אלחוטיות של שיאומי רדמי פרו 5 נמכרות בעלי אקספרס ב-36.59 דולר ובארץ ב-469-439 שקל, לא ברור למה".
רונן ברקוביץ, מחברת בי קונקט שמייבאת לארץ מותגים כמו ג'ברה, SteelSeries, בנאג אנד אולפסן ובלקין אמר ל-ynet: "זה משרת גם אותנו, לראות שהמחירים באמזון נמוכים, כי אז אנחנו פונים ליבואן ומבקשים הורדת מחירים. כשאנחנו רואים מבצעים באמזון אנחנו מגיבים, אבל צריך להיזהר מפופוליזם. יש לקחת בחשבון שמקלדות בארץ נמכרות עם חריטה בעברית שעולה ליבואן בין 40-50 שקל. דבר שני לצערי אנחנו היבואנים משלמים מע"מ על מה שלקוח שקונה בחו"ל בפחות מ-75 דולר לא משלם. את משלמת אפס שקלים משלוח מאמזון ארה"ב - אני משלם 30 שקל על משלוח ממודיעין. אני צריך להדביק מדבקת אחריות - אמזון לא צריכה. אנחנו גם מתפעלים מערך תמיכה ושרות. אני מבטיח לך שעל מוצרי גיימינג אין רווחיות טובה.
"אנחנו חיים בשוק משוגע: לפני חצי שנה הדולר היה יותר מארבעה שקלים, עכשיו הוא שלושה וחצי שקלים. ההובלה הייתה אלפיים דולר ופתאום עלתה ל-9,000 דולר בגלל החות'ים, כשבקורונה המחירים הגיעו ל-18 אלף שקל. כרגע מחירי ההובלות החלו לרדת, אבל לא לרמות שלפני המלחמה והבעיה העיקרית היא שההובלות ממושכות. משלוח מסין יכול לקחת חודשיים. אמזון שולחים באוויר וזה תוך שבוע בארץ".
לצרכן הישראלי זה נחמד שהמשלוח חינם והמחיר נמוך ב-100 שקל. "אנחנו מגיבים. בסך הכל הקבוצות האלה עושות לנו שירות, כי הן מוצאות מבצעים ברחבי העולם, מפרסמות אותם ואנחנו מגיבים במיידי, וזאת לאור העובדה שאנחנו מקבלים גיבוי מהספקים על ירידות המחיר שמבצעים גופים בעולם. לצערי אנחנו לא בתנאי תחרות שווים ומנסים לעשות את הכי טוב שאפשר. בסופו של דבר אחרי 18 שנים שיש לי את החברה אני עדיין לא עשיר וכנראה שגם לא אהיה".