הישראלים חזרו לטוס ומועדוני הלקוחות שמאפשרים צבירה של נקודות לטיסה הפכו שוב להיות מכרה זהב עבור חברות האשראי, חברות התעופה והבנקים. האם זה טוב לצרכנים? תלוי.
ללקוחות חובבי נסיעות לא רע להצטרף למועדון כזה, במסגרתו על כל רכישה בכרטיס אשראי בגובה של 260-60 שקל, תקבלו נקודה ששווה שקל לטיסה, פחות או יותר. לרוב הצבירה מעניקה הנחה לכרטיס טיסה ותיאלצו להוסיף כסף, אבל בחלק מהמועדונים ניתן לרכוש כרטיסים בחברות לואו קוסט, ושם ייתכן שאם תקנו הרבה בכרטיס האשראי תוכלו לקבל כרטיס "בחינם".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
כרטיסי סקיי מקס, פליי קארד, מיילס אנד מור וביונד
כרטיסי סקיי מקס, פליי קארד, מיילס אנד מור וביונד
כרטיסי סקיי מקס, פליי קארד, מיילס אנד מור וביונד

המועדון שמציע כרטיס טיסה מתנה לברלין

אתמול (ראשון) הודיע הבנק הבינלאומי שגם הוא מקים מועדון לקוחות כזה בשם ביונד (Beyond), שהדגש בו הוא על צבירת נקודות לטיסה באמצעות כרטיס אשראי בנקאי בשם זהה. Beyond מתחרה גם בוונדרס של הפועלים ובגודיז של לאומי, כלומר הוא מועדון הטבות, אך הוא בעיקר מתמודד מול פליי קארד וסקיי מקס בתחום ההטבות לטיסות.
רק לאחרונה פורסם כי בנק הפועלים שוקל לרכוש חלק ממועדון הנוסע המתמיד של אל על, שמפעיל את מועדון פליי קארד שעובד עם מספר כרטיסי אשראי, בין היתר מאסטרקארד, כאל ודיינרס. הרכישה, אם תצא לפועל, תהיה לפי שווי של 250 מיליון שקל.
בינתיים, לאור ההתעוררות בשוק, בפליי קארד מציעים כעת הצטרפות לכרטיס האשראי תמורת כרטיס טיסה מתנה ליעדים כמו ברלין, וינה, רומא ובוסטון (בכפוף לזמינות מושבים). לקוחות קיימים יקבלו דולר הנחה בתמורה לכל שתי נקודות ברכישת כרטיסי טיסה ליעדים האלה. גם באפליקציית וונדרס של הפועלים יעלו הטבות לחבילות לחו"ל בקרוב. כל ההתעוררות הזאת בשוק מגיעה בעקבות התורים המתארכים בנתב"ג, וזה הזמן לבדוק מה מציעים בחברות האשראי לטסים גם בימים ללא מבצעים.

צבירה עמומה

השוני בין הכרטיסים לרוב לא מהותי, וקשה מאוד לקבוע מה הכרטיס הטוב ביותר. בבינלאומי מנסים להרחיב את מגוון ההטבות שניתנות בתחום, ומאפשרים בכרטיס המועדון החדש שלהם צבירת נקודה (ששוויה שקל) על רכישה של החל 80 שקל בלבד בחו"ל (או 130 שקל, תלוי בסטטוס ההוצאות שלכם), הטבה שאין למתחרים, אבל ברוב הפרמטרים המועדון שלהם דומה למועדונים האחרים.
למשל, בכל הכרטיסים יש צבירת נקודות די דומה (קנייה ב-260-160 שקל עבור נקודה. לדוגמה: במקס ובביונד - החל מ-160 שקל, בפלייקארד - החל מ-190 שקל). בכולם יש יחס המרה מועדף לצרכן שמוציא יותר כסף בחודש בכרטיס אשראי. בחלק מהחברות הצבירה עמומה: לא ברור מה זה "מייל" שהלקוחות צוברים, ומה בדיוק שוויו במועדון הטיסה של כאל למשל. בחשבונות חשמל וחשבונות נוספים עבור גופים של המדינה הצבירה קשה יותר: נקודה על כל 320 שקל במקס או 500-380 שקל בפליי קארד. בכולם תקבלו חמישה ימי ביטוח רפואי חינם.
אצל רוב החברות יש פטור מדמי כרטיס בשנה הראשונה, ואז 16.90 שקל לחודש עד 34.90 שקל לחודש, תלוי בכרטיס. בכולם יש הטבות כמו 1+1 לאטרקציות וסרטים, אירוח בטרקליני VIP בעלות מוזלת או בחינם (למשל בפלייקארד) ובידוק מהיר בנמל התעופה. רובם מאפשרים צבירה כפולה בכמה מועדוני טיסה.
3 צפייה בגלריה
בנק הפועלים
בנק הפועלים
בנק הפועלים. ירכוש חלק מפליי קארד?
(צילום: אביב גוטליב)

כמה עמלה לוקחים לנו בחו"ל?

אגב, גם במועדונים שאינם מועדוני טיסה מובהקים אפשר לצבור נקודות טיסה. למשל: באמריקן אקספרס ניתן להמיר נקודות (רכישה ב-60 שקל מעניקה נקודה, יחס צבירה טוב יותר משאר הכרטיסים כשבוחנים מועדוני טיסה) ברשתות בתי מלון כמו מריוט והילטון, ובחברות טיסה כמו אייר פראנס, KLM ודלתא.
האם נחמד להסתובב עם הכרטיסים האלה כשנוחתים בחו"ל? לא תמיד. כולם גובים עמלת המרת מט"ח של 1% עד 3.4%, כך שקניות איתם בחו"ל הן לא בהכרח זולות. כרטיסי האשראי שכן מציעים עמלת המרה אפסית, לא מתאימים לצבירת נקודות לטיסה. בבינלאומי למשל, מציעים עמלת המרה של 1%, אבל בכרטיסי פלטינום חדשים בלבד. בכולם חיובי הקניות נדחים למועד החיוב ללא ריבית.
את האתר של מועדון ביונד, שעוד לא פועל, תפעיל חברת איסתא. צבירת הנקודות שם מחושבת לפי יחסי צבירה משתנים בהתאם למחזור העסקאות החודשי בכרטיס Beyond, כשקיימים שלושה סטטוסים בהתאם לרמת ההוצאות בכרטיס: Plus, Priority, Premier. בעתיד יוכלו הלקוחות לקבל נקודות בגין פעולות בנקאיות, כשבמועדונים אחרים זה כבר קיים. מצטרפים חדשים יקבלו מתנת הצטרפות של 50 נקודות. אם לכל בני המשפחה יש כרטיס כזה, הצבירה היא משותפת, בדומה לפליי קארד. הנקודות בבינלאומי הן בתוקף ל-12 חודשים בלבד, לעומת 36 חודשים בפלייקארד למשל.

"התמורה בארץ לא משתווה להצעות בחו"ל"

צרכן שמרבה לטוס והתגורר בחו"ל טוען שהתמורה בארץ לא משתווה לתמורה ולעושר ההצעות במדינות אחרות שם השוק הזה מפותח בהרבה: "הכרטיסים בארץ מעניקים יחס המרה מוגבל מאוד ביחס לחו"ל. בארה"ב, יפן ורבות ממדינות אירופה, ניתן למצוא היצע רב של כרטיסי אשראי שמעניקים יחס המרה של מייל אחד לכל דולר ולעתים אף בשיעור של חמישה מיילים לכל דולר ברכישה בקטגוריות מסוימות (תעופה, מלונאות, מסעדות), וזה עוד בלי להזכיר הטבות נוספות בהן כניסה ללאונג'ים ללא תשלום והענקת סטטוס מועדף בתוכניות של חברות תעופה ומלונות (שקיים בחלק מהכרטיסים בארץ מ.ק).
"למעשה, ביחס ההמרה שמעניקות חברות האשראי בארץ כמעט בלתי אפשרי לצבור כמות מיילים שתאפשר המרתם לטיסות, לעומת לקוחות אשראי בארה"ב לדוגמא, שרק עבור הרשמה לכרטיס מקבלים".
לדוגמא, הצרכן קיבל הודעה מסקיי מקס: "יש לך 1,203 נקודות SKYMAX לטיסה לרודוס החל מ-290$ לאדם (כדי לראות את המחיר לאחר הנחת הנקודות יש להזדהות בכניסה לאתר)". הוא טוען: "290 דולר לרודוס לאדם זה מחיר גבוה עד כדי גיחוך. המחירים בפורטל שלהם גובהים. ו-1,200 נקודות זאת הוצאה של כמעט 200 אלף שקל".