הצורך, יודע זאת כל יזם, הוא אבי ההמצאה. ואכן, סטארטאפים גדולים רבים נולדו מתוך ניסיון לפתור בעיות בסיסיות, ופעמים רבות, כשאנו נתקלים במוצר או בשירות חדש שהופך את חיינו לנוחים הרבה יותר, מתעוררת השאלה "איך לא ‏חשבו על זה קודם". אחד הצרכים הבסיסיים שלנו, להתפנות, מעורר בנו לא אחת מבוכה, בעיקר כשמדובר בתאי שירותים בעבודה, בבית קפה או במסעדה, כשאנחנו יודעים שאנשים נוספים ממתינים לתורם להיכנס לשירותים.
בדיוק על כך חשבו אורן ‏ולורן עזורי: השניים, אב ובתו, שיזמו ויצרו אבקה אקולוגית בשם ‏BUBL, שמושלכת אל מי האסלה ויוצרת שכבת קצף שמנטרלת ‏רעשים, מונעת התזת מים ומפיצה ריח נעים בתום השימוש.‏ "המוצר מבוסס על הצורך הבסיסי והיומיומי ביותר", אומרת לורן. "‏כשהתחלנו לחשוב עליו ולהיכנס ‏לעומק הנושא, גם אנחנו שאלנו את עצמנו ‏איך לא חשבו על זה קודם".‏
3 צפייה בגלריה
לורן ואורן עזורי
לורן ואורן עזורי
לורן ואורן עזורי
(צילום: Weccelerate)
משפחת עזורי לדורותיה היא שם מוכר יחסית בקהילת העסקים של ישראל, בעיקר בתחום הנדל"ן, בארץ ובעולם. אורן עזורי (64) גדל בתל אביב, ובגיל 26 החליט להתנסות במיזמים עסקיים משלו, שאינם קשורים לעסקים המשפחתיים. "השינוי שלי החל בשנות ה-90 המוקדמות, כשהגעתי ‏לרומניה והחלטתי ‏לבדוק שם את עולם העסקים, לאחר ששמעתי על הרבה ‏חבר'ה שהחלו להיכנס לשם". ‏
ב-1991, השנה שבה עזורי החליט לבדוק דווקא את השוק הרומני, המדינה עוד התאוששה משנים של משטר קומוניסטי אכזרי, שנגמר בהוצאתם להורג של ניקולה צ'אושסקו ורעייתו אלנה בדצמבר 1989. "הגעתי לראשונה לרומניה במרץ 1991", מספר עזורי. "הסתובבתי במשך שבוע ברחובות בוקרשט ולא היה בהם כלום. במלון ששהיתי בו, שהיה הכי נחשב בעיר, לא היה נייר טואלט, וגם לא אור במסדרונות. הבנתי שזה המקום בשבילי לעשות ‏בו עסקים, בדיוק בגלל זה".
בעקבות הביקור הקים עזורי חברת טקסטיל בשם אמריקנה, ובנובמבר 1991 הביא מהולנד ‏את משאית הסחורה הראשונה שלו לרומניה, שכללה צעצועים, כלי כתיבה, עצי כריסמס, כדורים לקישוט ועוד. הוא הציע את המוצרים למכירה בתערוכה שפתח לקראת חגי דצמבר, והכל נמכר. "שנים רבות הייתי חלק ‏מעולם העסקים ברומניה, עברתי את כל ‏האבולוציה וההפרטה בענף הטקסטיל. ‏הייתי יבואן של בתי אופנה מובילים, עבדתי עם מפעלים קטנים ‏שהפכו ‏לרשתות גדולות והשקעתי גם בנדל"ן. ב-1992 עברתי להתגורר בבוקרשט וחילקתי את זמני בין ‏ישראל לבין רומניה, משהו כמו 100 טיסות בשנה במשך 15 שנים. היום, יש לי עדיין משרד שם אבל אני מתמקד ‏ביזמות ובעסקים שלי בישראל".‏
עזורי, גרוש ואב לשלושה, מתגורר בתל אביב. בתו הבכורה לורן (27), שותפתו ‏למיזם, היא רווקה ‏שמתגוררת עם האם, גם כן בת"א. לאחר ‏שסיימה את לימודיה בתיכון אליאנס, שירתה כתצפיתנית ‏באילת. ‏‏"אני יודעת מה זה להיות תצפיתנית, וליבי איתן", היא אומרת בהתייחסה לטראומה של התצפיתניות ב-7 באוקטובר. "עצוב וקשה לי עם מה שקרה שם ו‏אני מבינה את הזעקה ‏שלהן. ‏תצפיתנית מכירה כל אבן בשטח, וזה תסכול עצום כשאת ‏מתריעה ולא ‏מאמינים לך. קשה לי לחשוב על המחיר הנוראי שהן שילמו בגלל שלא הקשיבו ‏להן, על היחס ‏כלפיהן, על הספקנות. אין לי ספק שאם היו מקשיבים להן בזמן ‏אמת, כולנו היינו היום בסרט אחר לגמרי".
היא סיימה לימודי תקשורת עם התמחות בתקשורת ‏אינטראקטיבית באוניברסיטת רייכמן, ובהמשך לקחה עוד ‏קורסים במינהל עסקים ויזמות, ושהתה בהולנד במסגרת חילופי סטודנטים. לפני כארבע שנים, בתקופת ‏הקורונה, היא חברה ‏לאביה, וביחד החלו לחשוב על הרעיון, עד שזה קרם עוד וגידים והפך למוצר. ‏‏"לאבי ולי יש ‏חיבור גדול", היא אומרת. "יש לנו משפחה מיוחדת", מוסיף האב בגאווה. "גידלנו את ‏הילדים בחממה, תמיד היינו צוות".‏
איך, בעצם, הגעתם ל-‏BUBL‎‏? ‏"בנפש היזמית שלי תמיד הגעתי לאבא עם רעיונות על מוצרים נגישים, שיענו ‏לבעיות שאנשים חווים מדי ‏יום. בתקופת הקורונה הייתי ‏בחו"ל, ופעם אחת, כשנכנסתי שם לחדר השירותים, עלתה בי המחשבה על מוצר ‏שיוכל להפיג רעשים ‏וריחות - ושיהיה גם ירוק - כי איכות הסביבה חשובה לנו. כשחזרתי שיתפתי עם האחים שלי באחת ‏מארוחות ‏הצהריים המשפחתיות את המחשבה הזו, והתפתחה שיחה על החוויות שאנשים ‏עוברים כשהם הולכים לשירותים, על הרעש ‏והריח, הלכלוך והחיידקים. בעקבות המפגש הזה ‏התחלנו בחיפוש, וגילינו שלא קיים מוצר כזה - פתרון שנותן מענה לכל הבעיות ‏האלה".‏
3 צפייה בגלריה
שקיות של ‏BUBL‏ המכילות אבקה אקולוגית לנטרול חיידקים וריחות בשירותים
שקיות של ‏BUBL‏ המכילות אבקה אקולוגית לנטרול חיידקים וריחות בשירותים
שקיות של ‏BUBL‏ המכילות אבקה אקולוגית לנטרול חיידקים וריחות בשירותים
(צילום: זיו צימברג)

התאמות לאסלה האמריקנית

‏"הרעיון היה לפתח מוצר שיסייע לאנשים להתגבר על המבוכה ועל אי הנעימות שיש ל‏רוב האוכלוסייה סביב העניין הזה של הליכה לשירותים", מוסיף אורן. "זה מביא לכך שילדים חוזרים מבית ספר עם כאבי בטן, אנשים במקומות ‏עבודה ‏מוותרים על ביקור בשירותים בגלל המבוכה וחוזרים הביתה בסבל".‏
לפני כארבע שנים, כאמור, החלו השניים בגיבוש הרעיון. בסיוע של כימאים מומחים בתחום הם שקדו על פיתוח המוצר במשך כשנתיים של ניסויים, עד שהגיעו למוצר הסופי, שמשווק כאבקה. בתקופה זו הם זכו ל‏תמיכה מרשות החדשנות ולליווי צמוד של וחברת ‏Weccelerate‏, שמסייעת לסטארטאפים ויזמים בתחילת הדרך. ‏לאחרונה הגישה באבל בקשה לפטנט, ובשלב זה, הוא קיבל בישראל ובארה"ב מעמד של ‏Patent ‎Pending‏ (מועמד להכרה כפטנט), שמקנה לו הגנת זכויות עד להשלמת התהליך.
‏"המוצר התחיל כטבלייה והשתנה עם הזמן", מסביר עזורי. "פתרנו כל מיני ‏בעיות, עד שהגענו, ‏באמצעות המומחים והכימאים לאבקה. את המוצר פיתחנו ‏וייצרנו במעבדה באודם, בצפון הארץ".‏
ומה לגבי ההיתכנות הכלכלית של המוצר? ‏"השקענו מכספנו ‏סכום לא מבוטל בבדיקת ההיתכנות. בהתחלה ייצרנו כ-5,000 שקיות, ובעזרת מעט קידום ברשתות ‏בדקנו את המוצר וקיבלנו תשובות לשאלות. ‏סרטונים בטיקטוק הפכו לוויראליים, הגענו ‏למאות אלפי צפיות ולתגובות רבות כמו 'המצאה ‏גאונית' ו'הצלתם ‏לנו את החיים'. הגברנו את הייצור, ועד עכשיו נמכרו יותר מ-150 אלף ‏יחידות בארץ ‏ובעולם. נכון להיום, המוצר זמין באתר החברה הישראלי ‏ובפלטפורמת אמזון לשוק העולמי. לאחרונה עשינו התאמות בכוונה לפרוץ לשוק ‏האמריקני: למדנו, למשל, ‏‏שעומק האסלה בארה"ב שונה, מה שחייב שינוי בכמות המוצר בכל שקית".
הגעתם כבר לרווחיות? ‏"עדיין לא, אבל אני מאמין שזה יקרה בקרוב מאוד. ראיתי כסף ‏בחיים, ידעתי להרוויח ולהפסיד, והחיים הם גלגל, אבל ‏המוצר הזה כבר לא ‏בגדר חלום, הוא לפני התפרצות והוא יעשה טוב לאנשים". ‏

אבא, בת ורעיון

בינתיים, אורן מעדכן, החברה השיקה סדרת מוצרים עם ניחוחות חדשים וקצף ‏בצבעים, ושקיות האבקה הוקטנו כך שיהיו ניתנות לנשיאה ‏בכיס ובתיק. "המלחמה ‏עצרה לנו את השיווק", הוא מספר. "היו לנו כבר הזמנות והייתי אמור להתחיל ‏לשווק בחו"ל ‏באוקטובר, אבל עצרנו הכל כי אי אפשר היה להטיס מוצרים, וגם דרך הים הייתה ‏בעיה, בין היתר בגלל החות'ים. גם בארץ, ה‏אווירה ומצב הרוח לא התאימו כל כך, אבל עכשיו ‏אנחנו מחפשים שותף ‏אסטרטגי כדי ‏להתפרש, כי השיווק הוא גולת הכותרת. עם השקעה של מיליון דולר, המוצר ‏יעוף ונגיע ‏רחוק‏".‏
3 צפייה בגלריה
לורן ואורן עזורי עם צוות ‏Weccelerate
לורן ואורן עזורי עם צוות ‏Weccelerate
לורן ואורן עזורי עם צוות ‏Weccelerate
(צילום: Weccelerate)
הזכרת את קהל היעד האמריקני. חשבת להעביר את מרכז הכובד ‏לחו"ל?‏ ‏"ממש לא. אני נוסע בעולם ומשווק את המוצר. בסין, למשל, התחברתי למפעל קטן שמאמין במוצר שלנו, ובארה"ב אנחנו רגע לפני ‏הפריצה - אבל אנחנו אוהבים את ישראל וזה המקום שלנו".‏
מה הלאה?‏ ‏אורן: ‏"המטרה שלנו בשלב זה היא להתבסס היטב בישראל, ומפה לצאת לשווקים ‏בעולם, כי הבעיה רלוונטית ‏לכל אדם בכל מקום. כאמור, אנחנו די בחיתולים ‏מבחינת השיווק, אבל המוצר נמכר והתחלנו בחינוך שוק. ‏התוכנית היא ‏התרחבות לשווקים מוסדיים, למלונות ולתאגידי ענק.
"כמו כן, אנחנו מפתחים מוצרים ‏נוספים כמו דיספנסרים לשירותים ציבוריים מגבונים חד ‏פעמיים לחיטוי אסלות ושוקדים על הוספת ניחוחות חדשים. השקענו מחשבה רבה גם בהפצה. ‏‏המטרה שלנו היא שבכל מדינה תהיה חברה אחת שתשווק את באבל ואת ‏המוצרים המשלימים שיתווספו בהמשך". ‏
כמה זמן יעבור עד שתוכלו לומר "‏We Did It"‏?‏ ‏"יום אחד זה יקרה ונימכר לאחת החברות הגדולות בעולם. לפני המלחמה ‏התחלנו עם החנות באמזון וזה ‏הצליח, ובקרוב יהיה אתר לממכר המוצר ‏בארה"ב. נעשה שם הרבה רעש, ומשם זה יתפוצץ ויגיע ליפן ולמזרח ‏הרחוק. אגב", הוא מוסיף בחיוך, "תיעדנו את כל הדרך שעשינו, מתחילת ‏הרעיון ועד היום. ‏בסוף אולי אפילו נמכור את הסרט לנטפליקס, זה חלק מהחזון".‏
אתה רציני?‏ ‏"לגמרי. יהיה סרט על הדרך ועל האבולוציה שעברנו, על כל החוויה. ללמד איך ‏לעשות עסקים עם ביטחון ‏וניסיון ולדחוף קדימה, כשאתה בטוח בדרך ובמוצר. בסרט יראו איך הרעיון הקטן שלנו, שנהגה ‏בארוחה משפחתית אינטימית, ‏הפך למפעלים שמוציאים משאיות ענק להפצת המוצר". ‏
וכשזה יגיע, תחשוב על המוצר הבא?‏ ‏"אני חושב עליו כבר עכשיו".