אחרי עיכוב של כשלושה חודשים, הועבר ביממה האחרונה סכום של 200 מיליון שקל מתקציב המדינה ל-67 הרשויות הערביות בישראל. את ההעברה יזם שר הפנים, משה ארבל, לאחר שהתברר שהרשויות לא יכולות להמשיך לתפקד בלעדיו וחלקן אף לא יכולות היו אתמול לשלם משכורות לעובדים ולקיים חוזים עם ספקים.
כפי שנודע, חרף התנגדותו הנחרצת בשבועות האחרונים של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להעברת הכספים, בטרם יוקם מנגנון פיקוח כדי שאלה לא יעברו, כביכול, לידי גורמים עוינים - ההעברה של הכספים נעשתה כעת על דעת שר האוצר, לאחר שגורמים במשרד ראש הממשלה וגורמים ביטחוניים הבהירו כי אין זה נכון בעת הזאת למנוע את העברתם.
1 צפייה בגלריה
שר הפנים, משה ארבל ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
שר הפנים, משה ארבל ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
שר הפנים, משה ארבל ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)
200 מיליון השקלים הועברו לרשויות למרות שלא הוקם מנגנון פיקוח חדש. כמו כן טענו גורמים בכירים במשרד האוצר, שהתנגדו לעמדת השר סמוטריץ' לעכב את הכספים, כי אין כל אפשרות להעביר את הכספים של הרשויות לגורמים עוינים "כיוון שאנחנו יודעים בדיוק לאן עובר כל שקל".
בשעתו טען כאמור השר סמוטריץ' כי קיים חשש שחלק מהכספים של הרשויות הערביות מועברים לגורמים עוינים ולארגוני פשיעה ורק הקמת מנגנון מיוחד שיפקח על העברות הכספים ימנע סכנה כזאת. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נענה לפניית השר סמוטריץ' ותמך באי העברת הכספים.
שרת הפנים לשעבר איילת שקד הבהירה כי אין שום סיכוי לעצור את הכספים הללו שהרשויות הערביות זקוקות להן והם יועברו עם או בלי מנגנון פיקוח.
כל הכסף הועבר ביממה האחרונה לרשויות הערביות וכפי שנודע ל-ynet ההעברה בוצעה בסופו של דבר בהסכמה ותוך עצימת עיניים של שר האוצר. מלשכתו לא נמסרה תגובה להעברת הכספים.
נודע שגורמים ביטחוניים התריעו בימים האחרונים גם בפני ראש הממשלה כי אי העברת הכספים עלולה ליצור בעיות בישובים ערביים, שבוודאי לא טוב שיתרחשו בעצם הימים האלה.
גם הגורמים הביטחוניים וגם בכירים במשרדי הפנים והאוצר הבהירו בשבועות האחרונים כי אין כל חשש שהכספים הללו יגיעו לארגונים עוינים, שכן מאז ומתמיד יש בקרה על הכסף הזה ואין כל אפשרות להסיט אותו מהמטרות שלשמן הועבר. זאת, משום שכל העברת כסף מדווחת ממילא כחוק למשרדי הפנים והאוצר.