בני נוער רבים מתכוננים ליום הבחירות שייערך בשלישי הקרוב כדי לעבוד בקלפיות ובמטות הסיעות בתפקידים שונים, בהם חלוקת פלאיירים, תליית שלטים וטלפונים למתפקדים ומצביעים פוטנציאליים. הסתדרות הנוער העובד והלומד מתריעה כי "חלק גדול מהם, בדומה למערכות בחירות קודמות, צפויים גם הפעם להיתקל בקושי משמעותי לקבל את שכרם לאחר יום הבחירות".
על פי נתוני הסתדרות הנוער העובד והלומד, לאחר מערכת הבחירות האחרונה ברשויות המוניציפליות, ב-2018, הגיעו אליהם מאות פניות על פגיעה בצעירים ובני נוער שעבדו בבחירות עבור מועמדים שונים. דוגמאות לפגיעות נטענות יכולות לנוע מאי תשלום שכר או תשלום חלקי בלבד, לפגיעה בתנאי העבודה כמו חוסר אפשרות לצאת להפסקות כמקובל בחוק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
קלפי בבחירות הרשויות המקומיות
קלפי בבחירות הרשויות המקומיות
קלפי בבחירות הרשויות המקומיות
(צילום: אבי רוקח)
ליאון ליטבין, רכז ארצי באיגוד המקצועי לנוער בהסתדרות הנוער העובד והלומד, מונה מספר סיטואציות שבני הנוער העובדים צריכים לשים לב אליהן בטרם יום הבחירות. "הכי חשוב זה קודם כל לדעת אצל מי אתה עובד. אלפי בני נוער הולכים לעבוד בבחירות הקרובות, כמו גם כאלו שאינם צעירים. הם אמורים לקבל שכר של 200 אחוזים, וחשוב לבדוק את כל הדברים הללו לפני. כלומר, להבין מי הולך לגייס אותך לעבודה, מה מספר הטלפון שלו, ואם ביקשו ממך לבוא, חשוב לתעד את זה.
גם כשמגיעים לעבודה, חשוב לצלם את כל הטפסים שמחתימים אותך עליהם, טפסי 101 (כרטיס עובד). לעיתים, דורשים מנערים להוכיח שיש להם את טפסי ה-101 שנלקחו מהם, אז היום עם המכשיר הסלולרי זה מאוד פשוט. חשוב לבדוק מה התנאים מראש ולא לחתום מראש על קבלת הכסף. המון פעמים מבקשים מבני נוער, שהם קצת תמימים לחתום ואומרים להם 'עזבו, בואו נעשה עכשיו את כל הניירת, תחתמו שקיבלתם את הכסף'. אומרים להם שאם לא יחתמו זה יעכב את השכר שלהם. כמובן אנחנו ממליצים לא לחתום על שום דבר שהוא לא אמיתי, ולתעד את שעות העבודה".
מה חשוב שבני נוער אשר מתכננים לעבוד בבחירות המקומיות ביום שלישי ידעו?
בהסתדרות הנוער העובד והלומד ריכזו מספר עצות שרצוי להיות מודע אליהן:
  1. לא מתחילים לעבוד בלי טופס הודעה לעובד. בטופס אמורים להיות מפורטים: היקף המשרה שלכם, השכר שאתם אמורים לקבל, הפרטים האישיים שלכם, הפרטים של הסיעה. צלמו את הטופס.
  2. לא חותמים על אישור שקיבלתם שכר - אם לא קיבלתם אותו.
  3. רושמים את שעות העבודה - תאריך, שעות, הפסקות.
  4. יום הבחירות הוא יום שבתון בתשלום - עובד שעבד ביום הבחירות בענף הבחירות זכאי לתשלום בגובה 200%, או ליום חופשה בתשלום נוסף על שכר עבודתו.
  5. הפסקה - לאחר 6 שעות עבודה מגיע לעובד הפסקה של 45 דקות, שמתוכם 30 דקות רצופות.
  6. אסור לנכות לכם מהשכר - נער שמשתכר מתחת ל-7,613 שקל בחודש ונערה המשתכרת מתחת ל-8,516 שקל פטורים ממס הכנסה, ביטוח לאומי ודמי בריאות! בני הנוער, בניגוד למבוגרים, פטורים מתשלום מס הכנסה מיוחד על עבודה במערכות בחירות (בסך 18%).
  7. אם לתחושתכם נוצלתם בעבודה, ניתן לפנות לסיוע הסתדרות הנוער בטלפון 1121*
פורסם לראשונה: 07:21, 26.02.24