הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, בראשות ערן ניצן, אישרה היום (ב') את תוכנית המתאר לגבעתיים, שמקודמת משנת 2016. התוכנית מתווה את המסגרת התכנונית לפיתוח העיר ב-20 השנים הבאות וכוללת תוספת של 11 אלף יחידות דיור עד 2040 שייתנו מענה להיקף אוכלוסיה של 100 אלף תושבים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כיום גבעתיים מונה מעל 60 אלף תושבים בשטח של 3,300 דונם והיא העיר השנייה בצפיפותה בישראל, שסובלת מפקקים בחלק נרחב משטחי העיר ומעומסים נוספים על התשתיות. היא מהווה מוקד מגורים בעל מיקום מרכזי במטרופולין ובעלת דירוג חברתי כלכלי גבוה.
מהוועדה נמסר כי התוכנית תאפשר הקמת עשרות אלפי יחידות דיור בתחומה בפרויקטים של התחדשות עירונית, מתחמית ומגרשית. כמו כן, היא מייצרת כלים שיאפשרו את חיזוק צביונה וייחודה של העיר, באמצעות תוספת מענים ציבוריים משמעותיים, שטחי תעסוקה ומסחר, שמירה על מרקמים ותיקים ועל השלד הירוק, הבטחת פתרונות בנושא סביבה, תחבורה ותשתיות תוך חיזוק הקשר שלה למטרופולין.
2 צפייה בגלריה
גבעתיים
גבעתיים
גבעתיים
(צילום: ירון ברנר)
בנוסף, התוכנית קובעת הנחיות לבינוי, עיצוב ופיתוח המרקמים השונים בעיר בהם מרקמים לפינוי בינוי אינטנסיבי, התחדשות מתחמית, מגרשית ושימור. בהיבט התעסוקה, התוכנית מציעה הגדלה של שטחי התעסוקה הגובלים בקו הסגול של הרכבת הקלה ובסמוך לתחנת המטרו בכצנלסון וזאת לטובת חיזוק הבסיס הכלכלי של העיר ושיפור היוממות
הוועדה המחוזית מסרה כי היא שמה דגש בהחלטתה על איכויות הבינוי ותמהיל הדיור המוצע סביב תחנות המטרו המתוכננות במסגרת קו המטרו 2M, וקבעה כי תוספת זכויות תותנה בהוספת "דיור מכליל", וזאת בהתאם למדיניות הוועדה לפיתוח לאורך צירי מערכת תחבורה עתירת נוסעים (מתע"ן).
"דיור מכליל" כולל יחידות דיור בגודל של 65 מ"ר מירבי, דיור בהישג יד, דירות לשכירות, דיור מוגן, מעונות סטודנטים, דיור ציבורי, דיור רווחה, דירות ללא תקן חניה. במסגרת ההחלטה נקבע כי תוכניות למגורים באזורים אלו יידרשו להקצות 40% מזכויות הבניה לדיור מכליל.
2 צפייה בגלריה
הדמיה של צפון מערב גבעתיים
הדמיה של צפון מערב גבעתיים
הדמיה של צפון מערב גבעתיים
(הדמיה: ברעלי לויצקי כסיף)
בנוסף לתוכנית המתאר מקודמת התכנית לפי סעיף 23 לתמ"א 38, אשר הופקדה בוועדה המחוזית ותוכניות שכונתיות משמעותיות בראיה רובעית בהן: תוכנית גבעת רמב"ם המופקדת, שהיא תוכנית המשלבת שמירה על אופי השכונה הוותיקה עם התחדשות למגוון שימושים בשוליה, תוכנית צפון מערב אשר הוחלטה להפקדה ומאמצת את עקרונות הבינוי עירוב השימושים והעצמה לאורך צירי מתע"ן תוך שמירה על בינוי מתון בלב המרקם, תוכנית בן גוריון אשר צפויה לעלות לדיון בוועדה המחוזית בשבועות הקרובים ומשלבת בין התחדשות מגרשתי למרקמית בדגש על תוספת שטחי ציבור, תוכנית כורזין אשר הוחלטה להפקדה ומוסיפה שטחי תעסוקה לעיר ועוד.

דגש על עירוב שימושים

יו"ר הוועדה המחוזית תל אביב, ערן ניצן, מסר: "העיר גבעתיים ממוקמת בלב המטרופולין ומהווה מפרק חשוב בלב המטרופולין. חשיבותה של התוכנית הכוללנית מתעצמת על רקע קידומה של תוכנית המטרו שעתידה לשנות כליל את פני האזור ותאפשר להעצים ולצופף את השימושים השונים בו, כפי שבא לידי ביטוי בתוכנית המתאר".
מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדריכל ארז בן אליעזר, הוסיף: "מדובר בתוכנית שתאפשר את המשך צמיחתה של העיר, תוך יצירת מסגרת תכנונית מתכללת להבטחת איכות חיי התושבים. התוכנית מציעה העצמת זכויות ותוספת שימושים בהלימה למדיניות הוועדה המחוזית לפיתוח לאורך צירי מערכת תחבורת נוסעים וכן מאפשרת שילוב משמעותי של שימושי דיור מכליל במטרה להבטיח את נגישות המגורים סביב המטרו והרכבת הקלה למגוון רחב של משתמשים בשלבי החיים השונים".
שרית צולשין, מהנדסת העיר וראש מינהל הנדסה, ציינה: "אישור ההפקדה של תוכנית המתאר לגבעתיים הוא צעד משמעותי בפיתוח העיר תוך שמירה על סדר תכנוני המבטיח איזון בין הצביון העירוני ובין צרכי התחדשות ההכרחיים. התוכנית גובשה במשך מספר שנים בהובלת צוות ההנדסה והתחדשות עירונית ובשיתוף עם משרדה של האדריכלית נעמה מליס. אנו גאים בתכנית המתאר המותאמת לצפי גידול האוכלוסייה, למגמת הצערת התושבים ולשינויים התחבורתיים הצפויים באזורנו.
"שמנו דגש בתוכנית על עירוב שימושים, הקצאת שטחים לתעסוקה ולא רק למגורים, שיאפשרו צמיחה כלכלית חשובה לעיר. במקביל לא ויתרנו על שמירת המרקם העירוני הייחודי לגבעתיים ואיכות החיים, באמצעות הקפדה על סביבה ירוקה וחומה הכוללת בין היתר שדרות הליכה המוצללים באופן טבעי. הקפדנו שלצד הגידול במספר יחידות הדיור יינתן מענה הולם לשטחים ומבנים ציבוריים אשר חיוניים לתושב".
אדריכלית שירה גלייטמן ממשרד מליס אדריכלים ומתכנני ערים, שתכנן את תוכנית המתאר, הוסיפה: "תוכנית המתאר הכוללנית לגבעתיים מייצרת מסגרת של התחדשות עירונית, מגדילה משמעותית את אוכלוסיית העיר, תוך פיתוח כלים ייחודיים לתוספת שירותים ושטחים עירוניים. כל זאת, לצד שמירה על האיכויות העירוניות הייחודיות של העיר ושמירה על האופי המקומי והאורבני, תוך העלאת איכות החיים של התושבים.
"התוכנית תוכננה בליווי ותיאום מלא עם הרשות המקומית והתושבים ובהובלת לשכת התכנון של מחוז תל אביב, וכוללת תוספת מגורים, שטחי ציבור ותעסוקה, הרחבת מדרכות ומערכת תחבורה ציבורית, ושבילי אופניים; וכן מייצרת איזון בין תוכניות פינוי בינוי ובנייה לגובה לתוכנית במסגרת תמ"א 38, זאת לצד הורדת חניות לחניונים תת קרקעיים במטרה לפנות שטחים שיעודדו הליכה ברגל. כן שטחי הציבור והשטחים הפתוחים יחוברו על ידי מערכת רציפה, ירוקה ומוצלת התומכת בהולכי הרגל. במקביל, תכננו תוכנית לפי סעיף 23 לתמ"א 38, שעובדת יחד עם תוכנית המתאר, והיא פורסמה להפקדה היום".