בשיתוף Google
השנה האחרונה הייתה ללא ספק אחת השנים הסוערות ודרמטיות של ישראל. עולם ההייטק לא היה בה רק עובר אורח, אלא לקח חלק במאבקים שונים, והתמודד עם אתגרים רבים. בשבוע השידורים המיוחד של כלכליסט בשיתוף Google, נשמע על שילוב הנסיבות והאתגרים המקומיים והגלובליים, שהאקוסיסטם המקומי מתמודד עמם בשנה האחרונה. בין שמדובר באי יציבות פוליטית מבית, בין שבמלחמה איזורית רב זירתית, ובין שמיתון גלובלי והשפעותיו. כל זאת על רקע מהפכת ה-AI, שעשתה גם היא תמורות משמעותיות בהייטק, וכתוצאה מכך בכל תחומי החיים. לתכנית הכנס המלאה
לשבוע השידורים המיוחד הוזמנו שורה של בעלי תפקידי מפתח, יזמים ומומחים מעולם ההייטק, שיספקו מבט רחב על כל המגמות האתגרים וההזדמנויות של התקופה. היום, ראשון, ה-12.1, נפתח תחת הכותרת – "Economic resilience". במושב הראשון – "שומרים על הסטארט-אפ ניישן", השתתפו ברק רגב, מנכ"ל Google ישראל; חמי פרס, שותף מייסד, קרן פיטנגו ויו"ר מרכז פרס לשלום; ודניאל שרייבר, מייסד ומנכ"ל משותף, Lemonade.
צפו בראיון המלא:


"בשנה האחרונה תשומת לב של תעשיית ההייטק הוסתה", אומר פרס, "גם בכלל ההפיכה המשטרית וגם בגלל המלחמה (יש הרבה אנשי מילואים). הדבר הטוב שיצא מזה לדעתי הוא שתעשיית ההייטק הבינה, שמעבר לתפקידה בייצור כלכלה חזקה בישראל היא חייבת להיות מעורבת במה שקורה במדינת ישראל, ולייצר כאן מדינה טובה יותר ממה שהיה כאן לפני שנכנסו לאירוע בינואר 2023. אני מאמין שנראה מנהיגות שבאה מתעשיית ההייטק, שתיקח את ישראל למקומות הרבה יותר טובים".
איפה בעצם הסכנה – שיזמים יעזבו את ישראל?
שרייבר: "אנחנו מדברים על מעצמת הייטק וזה מושג מבלבל. זה מנוע וקטר אבל אי אפשר לקחת אותו כמובן מאליו. זעקת אנשי הייטק הייתה אזעקת אמת, והפריע לי שהיו שביטלו את זה כאיזו זחיחות דעת כאילו מדובר רק בחוסר קבלת תוצאות הבחירות. והשבריריות היא כזאת – מאות אלפים עובדים בענף, מיליארדים מגוגלים בענף, מאות חברות, אבל הלב הפועם של הייטק הישראלי הוא הסטארט-אפ, והלב הפועם שלו הוא היזם או היזמת, שמתזזים בעולם ועושים קשרים בין משקיעים, שותפים ולקוחות. ובסוף עם כל הגודל שהייטק, יש מספר מצומצם של יזמים, ועוד קטן יותר שיצליחו להזיז משהו בתל"ג המקומי".
"על כל יזם חדש מופעל מהיום הראשון כוח עצום לעזוב את הארץ. משקיעים מתנים השקעות בזה שיעזבו את הארץ. הלקוחות בחו"ל וגם השותפים. צריך המון כוח כדי להישאר פה, ומה שמחזיק אותנו פה זה ציונות ואידיאלים, ואת זה סיכנו במהפכה".
איך דואגים שחברות גלובליות ישקיעו כאן למרות המצב?
רגב: "בתקופת הקורונה היינו בגאות של השקעות, וישראל ידעה לנצל היטב את הגאות הדיגיטלית שהייתה בעולם. צפינו שתהיה ירידה, אבל המצב השברירי הפוליטי והמלחמה יצרו כמובן אתגרים נוספים. כשחברות גלובליות מסתכלות על מדינה הן מסתכלות על שלושה פרמטרים:
1) מה יש לי פה מבחינת כמות הטאלנטים – וישראל עדיין מאוד טובה
2) מה העלויות שיהיו לה – ובמובן הזה דווקא עליית הדולר משרתת אותנו
3) יציבות – ואני חושב שאנחנו משדרים משהו לא יציב
לכן זה קריטי להראות דווקא עכשיו את היכולת לדלוור דווקא עכשיו, בימים הלא יציבים האלה. וזה מאוד מרשים". בשיתוף Google