לפני כמה שנים לוחם האש שרון מור נקלע לאירוע מעלית שנחקק לו בזיכרון. מאז הוא לקח על עצמו את תחום חילוץ המעליות במערך לוחמי האש וטיפל במעל 150 מקרים, וגם פיתח ערכה מיוחדת שבימים אלו נוספת לכל כבאית בארץ.
"תוך כדי האירועים הבנתי שהנוהל קיים אבל כל אחד עובד איך שהוא מבין, והנושא של החילוץ ממעלית, בסוף הצלת חיי אדם נגע בי", הוא מספר. מור החליט להרים את הכפפה וחבר לחברות המעליות הגדולות בארץ כדי ללמוד לעומק את הנושא ובנה מערך שיעור שלם - מעשי ועיוני - והיום הוא מעביר את ההדרכות בכל הארץ.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
3 צפייה בגלריה
חילוץ ממעלית
חילוץ ממעלית
חילוץ ממעלית
(צילום: אסף מגל)
הכל התחיל לפני פחות משנה כשמור יצא לחילוץ מעלית ברמת גן: "קיבלנו דיווח על שני ילדים בני 8 שתקועים בקומה 14 מתוך 30, אני מפקד צוות ויש המולה מטורפת בקומה, צרחות איומות. אני מעלה את מספר 2 (לוחם אש שעובד במקביל) ללוח הפיקוד ובמקביל מרגיע את ההורים ומסביר שהכל בסדר, יש אוויר, הם לא ייפלו ואנחנו מבצעים את החילוץ בצורה הכי בטיחותית שיכולה להיות. כשאתה פותח בסוף את הדלת ואתה רואה שני גוזלים יוצאים בוכים ומחבקים אותך - זה אירוע שעד היום כשאני מספר אותו זה עושה לי צמרמורת".
מה תפס אותך שם? "אני יכול להגיד שכשאני שומע על חילוץ ממעלית אז האדרנלין קופץ באמת בצורה מהירה וההגעה למקום בסוף וההוצאה של הלכודים החוצה, זה סיפוק אדיר. מבחינתי זה כמו הבנות שלי במעלית".
להיתקע במעלית זה יותר שכיח ממה שאנשים חושבים? "כן. רק בשנת 2022 מערך הכבאות יצא ל-8,496 אירועים של מעלית, שאנחנו מטפלים בהם בשטח. זה ממוצע של בין ארבעה לשבעה אירועים במשמרת של 24 שעות. אז מבינים שהאירוע מאוד מאוד שכיח, ובארבע השנים האחרונות כמות האירועים הללו רק גדלה. זה קורה בעקבות התעצמות הבנייה בישראל והעובדה שיש המון מעליות חדשות".
לטענת מור, יש כמה סיבות לכך שיותר ויותר מעליות נתקעות: "התחזוקה של מעליות היום בארץ, בעיקר בחברות הקטנות, פחות שוטפת, אבל גם בחברות הגדולות. חוץ מזה שכל מעלית יכולה להיתקע בכל שלב משלל סיבות - מכשל מכני, חשמלי, עומס ועוד. גם תחזוקה של ועד הבית קשורה לזה, ואם המעלית לא מתוחזקת כמו שצריך הסבירות להיתקע בה גדלה".
מור מספר שבהרבה מהמקרים שאנשים נתקעים במעלית הם חווים קלסטרופוביה. "מה שעובר להרבה בראש זה שהמעלית יכולה ליפול ויכול לקרות משהו", מור מסביר וממשיך. "חילצתי בחור בן 35 וילדים הסתלבטו עליו אמרו לו שהוא ייפול. תקשרתי איתו אמרתי לו שהכל בסדר, הרגעתי אותו, הרחקתי אותו מהדלת חילצנו אותו והוא יצא עם דמעות בעיניים. הוא אמר שעוד רגע הוא התעלף בפנים. אז יש הרבה כמוהו. להרגיע זה אחד החלקים הכי חשובים בחילוץ. זה נותן שקט לבן אדם שיודע שיש פה גוף שיחלץ אותו".
3 צפייה בגלריה
שרון מור
שרון מור
שרון מור
(צילום: אסף מגל)

חילוץ מורכב במגדל בבורסת ר"ג

מור מספר שלפני שנתיים הגיע לחילוץ מורכב מאוד באחד המגדלים בבורסה ברמת גן. הנוסעים במעלית לא הקשיבו למגבלות המעלית שנועדה לשישה נוסעים, כשנסעו בה בפועל 11 אנשים - והם נתקעו: "זה אירוע שהוא לא נעים. בסוף להיות בתוך תא, אנשים מבוגרים, צפוף, יש קשיי נשימה, מד"א הגיע למקום עם בלון חמצן".
מור מוסיף שברגע שאירוע מעלית נפתח, ב-102 מעבירים הוראות גם למי שלכוד במעלית. יש רכז שליטה שמנתב את כוחות הכיבוי בשטח לאירועים עצמם לפי קרבה: "מעבירים ומנחים למי שתקוע להישאר בקור רוח להתרחק מהדלת וחשוב להגיד שאנחנו מכווני מטרה ומשימה. הצלת חיים לנגד עניינו. במיוחד אירוע מעלית כשהבטיחות היא מעל הכל".
לעיתים חילוץ ממעלית הוא באמת נושא של הצלת חיים. למור היה בעבר אירוע בבניין בהקמה שהמעלית בו נתקעה. הוא חילץ את אחד הפועלים שאיבד את הכרתו ומצא אותו שרוע על הרצפה, ביצע בו החייאה וטיפול ראשוני עד שמד"א הגיעו.
אין ספק שלאף אחד לא נעים להיתקע במעלית. אבל מור מעיד שמעלית הכי בטוחה שיש מכיוון שהיא תפוסה בין 8-4 כבלים: "גם אם חלילה כבל אחד בטעות נקרע יש עוד שבעה שתופסים אותה, ומי שמבין במעליות יודע את זה". אגב, בימי קיצון בקיץ, כשיש ריבוי הפסקות חשמל, מערך הכבאות ממליצים לאזרחים לחשוב פעמיים לפני כניסה לתוך מעלית. "חווינו ביום הקיצון האחרון כ-170 אירועים", מספר מור. "אני יכול להגיד לך שבאמת זה מתח לנו את הגבולות של צוותים שפרוסים ברחבי גוש דן ומרכז".
3 צפייה בגלריה
(צילום: אסף מגל)
בסופו של דבר מערך כבאות והצלה הוא מערך חירום לאומי קטן שמוגבל בכוח אדם, מוגבל באמצעים. אז מה הפתרון? מור מסביר: "חברות הניהול וכן ועדי הבתים צריכים ללמוד לקחת חלק בדבר הזה, לקבל הסמכות ולבצע את החילוצים גם בעצמם. גם בימי החורף הקיצוניים הוראת הנציב היא שלא לרדת לקומות חניון במעלית וצוותי ההצלה בעצמם מונחים שלא להשתמש במעליות כלל בזמן גשמים חזקים".
מעבר להדרכות והחילוצים, מור פיתח אב טיפוס לערכת חילוץ ייעודית ממעליות, שבימים אלו נוספת לכל כבאית, והיא מונה שישה סוגי מפתחות שיכולים לפתוח כל מעלית בארץ, בורג מיוחד ומדבקות, וכך כל טיפול המעליות עלה מדרגה ברמת היעילות שלו. לדבריו, נושא המעליות בשנים האחרונות בתנופה עצומה: "מבינים שזה שכיח ואת המשמעות, ומקדישים זמן ומשאבים ברמה של הדרכה ותפעול המעלית לכל כבאי. זאת השליחות האישית שלי".
כבר היום רואים תוצאות בשטח, כשיש פחות תחקירים ויותר חילוצים מהירים מהמעליות, כשהבטיחות מעל הכל. בשלב הבא מור יכשיר בכל מחוז שני לוחמי אש שיהיו אחראיים על הנושא המקצועי כמוהו, וההדרכות ימשיכו לעבור באופן שוטף במערך הכבאות. "נמשיך לעסוק בנושא ללמוד ולהתעדכן תמיד", הוא מבטיח.
טיראן שמר, אחראי רגולציה וראש מחלקת רישוי והגנה מאש ארציטיראן שמר, אחראי רגולציה וראש מחלקת רישוי והגנה מאש ארציצילום: אסף מגל
לדברי טיראן שמר, אחראי רגולציה וראש מחלקת רישוי והגנה מאש ארצי, "כבאות והצלה לישראל פועלת בשני מישורים בכל הנוגע למעליות, כאשר השלב הראשוני הוא כבר בתכנון הבניין, שם קובעים את סידורי הכבאות. אחרי שהבניין עומד, יש ציר נוסף שנותן את המענה במקרה חירום, וחלק ממנו בא לידי ביטוי גם בנושא המעליות. לוחמי האש הם חלק מהמעלית עוד לפני סיום הקמת הבניין, ושימוש במעלית לטובת הלוחמים בזמן שריפה, זה בהחלט חלק מהיעוד שלה".