אם אין לכם אופניים לילד לכבוד כיפור – ייתכן שהשנה תקנו אותם ביוקר: המחירים של אופניים, קורקינטים ואביזרי בטיחות עלו בעקבות משבר הקורונה.
ניסו רווח, שמנהל את חנות רשת מצמן את מרוץ בת"א אמר ל-ynet: "עלויות השילוח התייקרו באופן משמעותי, קונטיינר שעלה לנו 2,000 דולר הגיע ל-18,000 דולר ובאופן אוטומטי זה מתבטא במחירי האופניים לצרכן. יש עלייה של 15%-10% במחירים".
3 צפייה בגלריה
חנות מצמן את מרוץ
חנות מצמן את מרוץ
חנות מצמן את מרוץ
(צילום: ליהי קרופניק)
באלו דגמים? "כל הדגמים כי עלויות השילוח התייקרו וזה לא משפיע על דגם כזה או אחר אלא גורף".
סמנכ"ל התפעול של רשת רוזן את מינץ יניב כהן, מסביר: "יש עליית מחירים של אחוזים בודדים באופניים וקורקינטים, זאת התייקרות קטנה יחסית להתייקרות השילוח וחומרי הגלם. אין לנו מחסור כי הביקוש נעצר לתקופה מסוימת. ביוני עד אוגוסט די נעצר. הזמנו הרבה מעבר ממה שחשבנו שיהיו הביקושים בפועל. לנו לא חסרים אופניים לכיפור, אבל יש מחסור גדול באופני כביש ובאופניים היקרים".
כמה עולים אופני ילדים? "אופני ילדים 24-20 אינץ' מאלומיניום נמכרים בחג באותו מחיר. נכון שמחיר הבסיס שלהם עלה, אבל בזכות מבצעי החג, המחיר כרגע זהה לחגי תשרי הקודמים. למשל אופני ילדים נמכרים במבצע החל מ-599 שקל ומאלומיניום החל מ-799 שקל. בזכות מבצעים המחירים לא גבוהים יותר משנה שעברה והבאנו גם פריטים זולים חדשים: אופני BMX נמכרים החל מ-298 שקל בקרטון".
המכירות ירדו לעומת שנת הקורונה? "השנה נחלקת לשלוש: בינואר עד מרץ היה גידול יפה מאוד לעומת 2020. מאמצע אפריל עד ממאי יש ירידה לעומת שנת הקורונה והחודש חל גידול יחסית לשנת הקורונה".

"גידול של 500% בעקבות הקורונה"

לא כולם רוכבים על אופניים בכיפור. מדובר בעיקר בציבור היהודי חילוני, כשהשנה היא שנה עתירת בידודים וחלק מהילדים לא ייצאו לרכוב ברחובות. יחד עם זאת, רווח טוען שהמכירות כרגיל לפני יום כיפור – בשיאן. "את יכולה לראות בחנות את המספר הגדול של זוגות האופניים שמוצמדים אליהם פתקים שמעידים על הזמנות. היה פה טירוף עד אתמול בלילה, כנראה שהעומס מתחיל לקראת הצהריים ומגיע עד 21:00-20:00".
יש דגמים שאזלו? "בעקבות הקורונה היה גידול של 500% במכירות אופניים בכל העולם ב-2020, כי אנשים פחדו להיכנס לאוטובוסים, חדרי הכושר היו סגורים אז אנשים רכבו יותר על אופניים. היה גידול והמפעלים לא עומדים בזה בגלל החוסרים שהיו. רוב החוסרים זה בחברות ממותגות יותר, אופניים פשוטים יחסית יש במלאי, ואנחנו מקווים שתוך כמה חודשים הגלגל יחזור לעבוד כמו שצריך".
אז השנה יש ירידה במכירות לעומת שנת הקורונה? "ביקוש יש – חסרה הרבה סחורה. לעומת זאת אין מחסור בקסדות ומנעולים".
מה הדגם הכי מבוקש? "בחג הכי מבוקש זה אופני ילדים, יש גם עלייה במספר של ההורים שרוצים לרכוב עם הילדים, אבל זה בעיקר הילדים. למרות שזאת ת"א - גם המבוגרים פה ילדים".

"רוב השנה אני מוכר למבוגרים, זה לא כמו פעם"

גם בני רבי, הבעלים של חנות האופניים המיתולוגית "אופני כרמית" בראשון לציון, שנחשב לאיש שמגדל דורות של רוכבי אופניים בעיר כבר 35 שנה, מספר על עלייה של 500%-600% במכירות. "רוב השנה אני מוכר בעיקר לאנשים מבוגרים, ילדים כבר לא כל כך רוכבים על אופניים, זה לא כמו פעם".
בחגים המחירים עולים? "לא, האופניים עולים אותו הדבר כל השנה. אני לא מעלה מחירים".עם זאת, מציין רבי כי הוא "לא מרוויח מספיק". הוא מסביר, "יש לנו בערך 5-6 חודשי עבורף, כשיורדים גשמים, אין פרנסה. אבל ההוצאות נשארות אותו דבר, זו הבעיה".
3 צפייה בגלריה
אופני כרמית
אופני כרמית
בני רבי, הבעלים של חנות אופני כרמית
(צילום: משי אייד)
כיום גם חנויות צעצועים, ספורט, ציוד משרדי, אפילו סופרים, החלו למכור אופניים. זה פוגע בך? "בוודאי, מאוד. אבל אני מצליח להתמודד כי אני מקצועי. אצלי מקבלים שירות והרכבה מקצועית של האופניים".
כמה עולים אופניים? "לילדים קטנים 400-450 שקל, לילדים גדולים (בני 9-10) יעלה 850-1,300 שקל. אופני מבוגרים יכולים להגיע גם ליותר. אופניים מקצועיים נמכרים גם ב-30 אלף שקל".
אתה גם מבצע תיקונים? "כל סוגי התיקונים באופניים ,אני לא מתעסק עם קורקינטים".
זה דגדג לך להביא? זה באופנה. "כן, אבל צריך לדעת לתקן אותם. אם אני לא יודע לתת שירות ולא יודע לתקן אותם אני לא אמכור, אם אני לא יכול לתת שירות אני מעדיף לא להביא את זה".
היית רוצה שתהיה יותר פרנסה? "אני לא מרוויח מספיק. יש לנו פה בערך 5-6 חודשים של עבודה. בתקופות של החורף כשיורד גשם, אין פרנסה. ההוצאות נשארות אותו דבר, זו הבעיה".