מייקל בלומברג, ראש עיריית ניו יורק לשעבר ואיש העסקים המצליח, אמר שלהיות יזם אמיתי זה לא לפתוח עסק, אלא לשנות את הדרך שבה אתה מסתכל על העולם, לראות הזדמנות איפה שאחרים רואים מכשול, ליטול סיכונים איפה שאחרים אינם מעזים.
השנה הזו אנחנו, ראשי הערים, היינו יזמים. הפכנו אינסוף מכשולים להזדמנויות, יצרנו סדר בתוך כאוס ונטלנו אחריות. אף שאין תקציב מדינה במהלך השנתיים האחרונות, למרות משבר הקורונה העולמי, למרות הכלכלה שהייתה משותקת, ומערכת החינוך שנסגרה ונפתחה לסירוגין, למרות שלל האתגרים יוצאי הדופן שנקרו בדרכנו - המצאנו פתרונות יש מאין.


1 צפייה בגלריה
חיים ביבס
חיים ביבס
חיים ביבס
(צילום: קובי קואנקס)


ביחד הוכחנו שיש במדינת ישראל מנהיגות אמיצה ואחראית - המנהיגות המקומית. התאחדנו כל ראשי הערים לחזית אחת במאבק הגדול הזה, שמנו במרכז את התושבים שלנו, את הצרכים שלהם ואת הקשיים שלהם. היינו עדכניים ורלוונטיים, הובלנו תוכניות חדשניות והגינו פתרונות יצירתיים.
היוזמות שלנו יצרו מהפכה. לפני הכול העמדנו את החינוך במקום הראשון. גרמנו לכל הרשויות להבין שבלי מערכת החינוך, בעיקר לגיל הרך, אין היתכנות לחזרת המשק. בכל פעם שעמלנו על פתיחת מערכת החינוך תוך שמירה על ההנחיות, בכל פעם שאפשרנו להורים לחזור לעבוד, ניצחנו במערכה. הובלנו שינוי אמיתי, יצרנו מתווים יצירתיים ובטוחים, ערכנו התאמות מובנות ומיוחדות לכל בית ספר ולכל סוג אוכלוסייה, ומעל הכול הראינו שאנחנו, כראשי ערים, יודעים הכי טוב לשמור על הדבר הכי חשוב שיש לנו - הילדים שלנו.
זו לא היתה המהפכה היחידה. כיזמים אמיתיים חשבנו בכל רגע נתון על הצעד הבא, ידענו ליטול סיכונים מחושבים במקומות שאחרים לא העזו, פיתחנו מתווים יצירתיים וחדשניים שיאפשרו את החזרת המשק. כך למשל, מתווה "72 השעות", שמאפשר להתכנס במקום שבו נערכו בדיקות מקדימות לקורונה, מתווים בטוחים להחזרת התרבות, ובעיקר הגינו, פיתחנו וקידמנו את מתווה החיסונים פורץ הדרך, אותו מתווה שמשקלל בתוך כל רשות לא רק את מדד המבודדים והמאומתים, כי אם גם את מדד המחוסנים, מה ששינה את פני המציאות בישראל ופתח בפני עשרות אלפי תושבים את היכולת לחזור לשגרה ולעבודה, ולילדים לחזור למערכת החינוך.
יזם מצליח לא רק מסתכל אחרת על המציאות, אלא גם גורם לאחרים לשנות את התפיסה. גרמנו לכל גורמי המדינה להטמיע את התפיסה הדיפרנציאלית לישובים בישראל. אין מתווה אחד שיתאים לבני ברק ולג'סר א־זרקא. אין תוכנית אחת שאפשר לאכוף באופן זהה. עם הובלת מתווה הרמזור הדיפרנציאלי, הגדרנו מחדש את שיטת העבודה לטובת היישובים בישראל. לא על ידי פילוג או עימות, לא על ידי בידול, אלא על ידי התאמה מיוחדת של צורכי כל עיר, כל קהילה, כל שכונה וכל תושב.
סיפקנו פתרונות מעשיים וישימים בחינוך, בכלכלה, בבריאות ובחיי היומיום. גייסנו, הרחבנו ואכפנו בעזרת כוחות שיטור עירוני את הסדר והביטחון של התושבים בלי לחכות לסיוע מהמדינה. היינו לתושבי מדינת ישראל גב, עוגן יציב וכתובת נגישה, זמינה ומיידית במציאות משתנה ומלאת אתגרים.
"העסק" החדש הזה, היוזמות שלנו, לא מסתיים היום. המפתח לשינוי נמצא בשלטון המקומי. ככל שהממשלה תאציל יותר סמכויות לשלטון המקומי, כך תגבר היציבות, והתושב יקבל שירות טוב יותר. כך נוכל ליצור כאן חיים חדשים, משגשגים, שבהם הכלכלה פורחת, החינוך ממריא והאזרח נמצא במרכז. כך ניצור כאן את הזדמנויות המחר.
זו רק ההתחלה. לפנינו עוד שינויים גדולים ומשמעותיים. יחד נוכל להם. נוכל להם, כי הבנו שאנחנו יוצרים את המהפכות באחדותנו ובשונותנו. באחדותנו בשל היכולת לפעול בכוח מלוכד כגוף אחד, ובשונותנו מתוך הכרה עמוקה של הצרכים המשתנים של כל עיר, קהילה ותושב. יחד נדאג לכל אזרח בכל מקום, ניערך לכל חג, לכל אירוע, מהרמדאן ועד חגי ישראל, מיישובי המרכז ועד הפריפריה. יש לנו הכוח והיכולת לשנות את המציאות הישראלית לטובה, והשנה הזו היא ההוכחה הניצחת.
נכתב בהערכה רבה לשותפיי, ראשי הערים, שעבדו במסירות גדולה לילות כימים עבור תושביהם לאורך משבר הקורונה.