סערה בקהילה הגאה של קופנהגן ("קופנהגן פרייד") לאחר שחברות ענק כמו מארסק, תעשיות דאנסק, גוגל, נובו נורדיסק (יצרנית אוזמפיק) וחברות נוספות מהשורה הראשונה של הכלכלה הדנית, החליטו להסיר את חסותן מהקהילה וממצעד הגאווה. הרקע: הקהילה דרשה מהחברות לבחור צד בין ישראל לפלסטינים, והחברות לא אהבו זאת. כתוצאה מההחלטה של החברות התפטר מתפקידו לארס הנדריקסון, המנהיג הפוליטי של הקהילה.
הסיפור החל כשבחודש פברואר האחרון קהילת "קופנהגן פרייד" הוציאה הודעה לפיה הארגון מביע סולידריות והזדהות עם הסבל הפלסטיני, וכן מודאג ביותר מהקשרים של הספונסרים שלו עם חברות בישראל, ובמיוחד עם חברות שפועלות בשטחים הכבושים. חלק מהחברות הדניות שמימנו את הקהילה התייחסו להודעה כאולטימטום - לפיו החברות חייבות לבחור צד במלחמה בין ישראל והפלסטינים. בהמשך הודיעו החברות שהן מפסיקות את חסותן לקהילה ולמצעד הגאווה השנתי.
1 צפייה בגלריה
מפגינים פרו פלסטינים בקופנהגן דנמרק
מפגינים פרו פלסטינים בקופנהגן דנמרק
מפגינים פרו פלסטינים בקופנהגן
(צילום: Ritzau Scanpix/Emil Helms/ רויטרס)
מדובר במכה פיננסית עצומה למארגני המצעד. בשנה שעברה התקציב למצעד עמד על 7.6 מיליון קרונות דניות (כ-4 מיליון שקלים), כאשר חצי מהסכום הגיע מחברות החסות שכעת הסירו את חסותן מהאירוע. התקציב המוערך למצעד השנה הוא 8.5 מיליון קרונות דניות, אבל כיוון שלא כל ההסכמים נחתמו לפני המחלוקת בין הצדדים, לא בטוח שמארגני המצעד יוכלו לעמוד במימון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

אקדמאי ישראלי שחי בקופנהגן ונמנה על קהילת הלהט"בים התייחס לדברים, ואמר כי "אני חש בושה עמוקה מכל הסיפור הזה. קודם כל הצורך המטופש של הקהילה להתערב במלחמה, אחרי זה לקיחת צד. ואז מילא שאתה רוצה לתפוס צד נגד ישראל, אבל אתה רוצה גם שחברות ענק, שיש להן קשרים עם ישראל, יקחו צד גם הן? ועוד בבירור את הצד שלא ממש מכבד את הקהילה הלהט"בית. למה שהחברות יעשו דבר כזה? במה זה משרת אותן?
"'קופנהגן פרייד' פשוט הפריזו בכוח שלהם", הוא הוסיף. "חשבו שבגלל שהם מייצגים אוכלוסיית מיעוט אז צריך להתחשב בכל מה שהם אומרים. אבל את אף אחד לא מעניין מה יש לארגון של להט"בים להגיד על המלחמה.
"מדובר בצעד מטופש, חסר אחריות ומסוכן. למצעד הגאווה יש ערך חשוב, גם של נראות וגם בעזרה אמיתית ביציאה מהארון לאלו שעדיין מפחדים. השנה המצעד באוגוסט יהיה הרבה פחות משמעותי, ואם הארגון לא יתקן את היחסים עם החברות הללו אולי בשנה הבאה כבר לא יהיה מצעד גאווה בכלל. אי אפשר לקבץ נדבות ואז לסובב את היד למי שבא לתת לך".
מ"קופנהגן פרייד" נמסר: "אנחנו מתנצלים, כנראה שהמסרים שלנו לא היו ברורים. אין לנו כוונה להכריח אף אחד לבחור צד במלחמה, והמטרה היחידה שלנו היא לשפר את איכות החיים של קהילת הלהט"בים בדנמרק".