מה יקרה למחירי הדלק ב-1 ביולי? "שאלת מיליון הדולר" הופכת בהקשר למחיר הדלק בישראל ל"שאלת שמונה השקלים". האם הרף הזה יחצה בראשית החודש הקרוב, לראשונה מזה עשר שנים?
בימים האחרונים מתרחשת טלטלה במחירי הנפט בעולם, שהגיעו רק בראשית החודש לשיא מזה שבועות רבים, כאשר חבית נפט נשקה למחיר של 120 דולר. אולם בימים האחרונים נרשמה ירידה חדה במחיר הנפט, כולל ירידה של כ-9% ביום שישי האחרון למחיר של 109 דולר לחבית - הנמוך מזה חודשים. אתמול מחיר חבית נפט ירד עד ל-107 דולר, והבוקר (יום ג') היא נסחרת סביב 110 דולר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
הנפט הרוסי
הנפט הרוסי
שדות נפנט ברוסיה
(צילום: AP)
הירידה המשמעותית במחירי הנפט שנרשמה בימים האחרונים מיוחסת לכמה גורמים במקביל. ראשית, הירידה מיוחסת לפחות בחלקה לשחרור עתודות הנפט בהובלת ארצות הברית, והגברת ייצור הנפט במדינות שמייצאות נפט ובעלות בריתה, השייכות לארגון OPEC+. "אם וושינגטון תמשיך לשחרר נפט בקצב הנוכחי, הרזרבה האסטרטגית שלה תגיע לשפל של 40 שנה", אמרו אנליסטים של ANZ לרויטרס.
עוד סיבה אפשרית לירידה במחירי הנפט טמונה בהתנהלות של סין. יבוא הנפט של סין מרוסיה זינק בחודש מאי ב-55% בהשוואה לשנה שלפני כן, לרמות שיא, ודחק את סעודיה למקום השני בדירוג יצואניות הנפט הגדולות ביותר - כאשר רוסיה חזרה למקום הראשון. הנתונים מראים כי במוסקבה מצליחים למצוא קונים לנפט הרוסי על אף הסנקציות המערביות, אם כי במחירים נמוכים יותר בהשוואה לשאר.
בנוסף, דווח כי הפקת הנפט בלוב זינקה משמעותית. שר הנפט הלובי, מוחמד עון, אמר היום לרויטרס כי "התפוקה של המדינה עלתה ל-700 אלף חביות ליום". זאת לאחר שבשבוע שעבר דובר המשרד דיבר על 150 אלף חביות בלבד. עם זאת, לא ניתן הסבר לקפיצה הדרמטית בייצור.
יחד עם כל אלה, גם הפקת הנפט והגז בארה"ב מטפסת. מספר אסדות הנפט והגז, שמספק אינדיקטור מוקדם לתפוקה עתידית, עלה ל-740 עד 17 ביוני - המספר הגבוה ביותר מאז מרץ 2020, כך לפי חברת שירותי האנרגיה Baker Hughes Co.
2 צפייה בגלריה
תחנת דלק משאבה
תחנת דלק משאבה
השינוי במחיר הדלק מחושב לפי העלייה בשער הדולר והשינוי במחיר הנפט
(צילום: shutterstock)
כלכלני בנק לאומי מציינים כי מחיר הנפט תלוי מאוד בכמה גורמים: העלייה המתונה בתפוקת הנפט בחודש מאי, הנמוכה באופן משמעותי מהגידול במכסות הייצור וגידול מסוים ומתון בלבד בהשקעות של חברות האנרגיה ובתי הזיקוק בארה"ב. לצד זה סין הגבירה את הפעילות של בתי הזיקוק במאי עם ההקלה על מגבלות הקורונה.
"מחיר הנפט אינו צפוי לרדת במידה ניכרת בעתיד הקרוב וזו תתרחש רק בטווח הרחוק". העריכו היום כלכלני בנק לאומי.
יחד עם זאת, קיימת הערכה בקרב כלכלנים ואנליסטים כי בשל התגברות התפשטות זן חדש של הקורונה עלולה תנועת כלי הרכב והטיסות בעולם שוב לרדת ולכן כבר יש פחות ביקושים לעתיד הקרוב וזאת הסיבה העיקרית לירידה במחיר הנפט, למרות הגבלות האספקה בשל המלחמה באוקראינה.

איך יושפע מחיר הדלק בארץ?

אם מחירי הנפט בעולם, ובעיקר באגן הים התיכון המשמש לקביעת המחיר בישראל, יישארו נמוכים או אף יירדו עוד, יתכן שלראשונה מזה חודשים ארוכים תירשם בישראל ירידה במחיר ליטר דלק.
המחיר כיום הוא 7.72 שקל לליטר 95 אוקטן בשירות עצמי (7.93 בשירות מלא), לאחר עלייה ב-66 אגורות החודש. המחיר באילת החודש הוא 6.78 שקל (בשירות מלא 6.96 שקל).
אולם, במחיר הדלק בישראל יש מרכיב חשוב נוסף, בעל משקל רב לקביעת המחיר הסופי - שער הדולר. זה עלה החודש עד כה, לעומת המחיר בימים האחרונים של החודש שעבר, כאשר השער עמד על 3.36 שקל. כעת שער הדולר במסחר הרציף נע סביב 3.45 שקל. מדובר בעלייה של כ-2.5%. בחישוב הסופי של מחיר הדלק מחושבים כמחצית מהעלייה בשער הדולר (1.25% כעת) ומחצית נוספת מהשינוי במחיר הדלק (קיימת ירידה של כמה עשיריות האחוז לעומת החודש שעבר).
המדידה של מחירי הדלק ומעקב אחר שער הדולר הממוצע תתבצע החל מיום חמישי השבוע למשל חמישה ימי עסקים עד יומיים לפני תחילת החודש הבא. לכן לא ניתן עדיין לקבוע את המחיר אך כמעט ברור שביולי לא תרשם עלייה משמעותית נוספת במחירי הדלק בארץ וספק אם יעלה לשער "הפסיכולוגי" של שמונה שקלים.
בתוך כך, על רקע פיזור הכנסת המתקרב, שר האוצר אביגדור ליברמן הצהיר הבוקר (שלישי) כי באוצר מתכוונים להפחית את המס על הדלק בשקל שלם במקום בחצי שקל החל מ-1 ביולי ועד סוף חודש אוקטובר. נכון לעכשיו אושרה הפחתה של חצי שקל עד סוף יולי.
פורסם לראשונה: 14:33, 20.06.22