הרמזים על האטה מתחילים להשפיע על שוק התעסוקה? מסקר המשרות הפנויות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שפורסם היום (ב') עולה כי שיעור המשרות הפנויות באפריל נשאר זהה לשיעור המשרות הפנויות בחודש הקודם, הביקוש למהנדסים נותר ברמתו כבר חודשיים ברציפות והביקוש למפתחי תוכנה ממשיך לרדת.
לפי הלמ"ס, בחודשים פברואר-אפריל מספר המשרות הפנויות בממוצע במשלח יד של מהנדסים (מהנדסי מחשבים, חשמל תעשייה וניהול, מכונות וכדומה) לא השתנה, ונותר על 18,588 משרות. גם בסקירה הקודמת שהתייחסה לינואר-מרץ המספר נותר בעינו, ללא עלייה או ירידה, וזאת לאחר חודשים רבים שבהם נרשם זינוק בביקוש לעובדי הייטק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
עובדים בהייטק, אילוסטרציה
עובדים בהייטק, אילוסטרציה
עובדים בהייטק, אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בתוך כך, הביקוש למפתחי תוכנה באופן ספציפי החל לרדת, אחרי חודשים של עלייה משמעותית בביקוש לעובדים בתחום: מספר המשרות הפנויות במשלח יד זה ירד ב-3% בפברואר-אפריל, אחרי ירידה של עוד 3% בינואר-מרץ.
באופן כללי, מספר המשרות הפנויות בחודש אפריל עלה ל-154.1 אלף לעומת כ-152.2 אלף בחודש הקודם, אולם שיעור המשרות הפנויות מתוך המשרות במשק נותר זהה כאמור, ועמד על 5.08%. זאת בשל הגידול בתעסוקה בחודש אפריל.
ייתכן כי הנתונים החדשים מהווים רמזים ראשונים לשינוי מגמה בשוק התעסוקה בכלל ובמגזר ההייטק בפרט, שכן שיעור המשרות הפנויות בכל התחומים מתוך כלל המשרות במשק עלה בהדרגה במשך רוב החודשים האחרונים, וכעת "נתקע" על 5.08%. עדיין מדובר על מספר שיא של משרות פנויות, שעומד על מעל 150 אלף, אולם ייתכן שהזינוק במספר המשרות מתחיל להיפסק. עם זאת, מדובר בנתונים של חודש אחד בלבד ולכן עדיין אי אפשר להצביע על מגמה.
בתוך כך, יש לא מעט תחומים שבהם עלה מספר המשרות הפנויות בחודש אפריל. עלייה חריגה של 37% במספר המשרות הפנויות נרשמה בענף בוני הבתים ומניחי הבטון ובסך הכל חסרים בענף חיוני זה לבניית הבתים בישראל 1,235 בנאים. כמו כן חסרים 2,954 רצפים, סתתים, טייחים, מסגרים ועובדים שלד בבנייה. כאן דווקא נרשמה ירידה של 4% לעומת חודש מרץ.
אחרי בוני הבתים מובילים בשיעור הזינוק הטבחים והמלצרים, ששיעור המשרות הפנויות בהם עלה ב-14% וב-12% בהתאמה, כאשר בסך הכל חסרים מעל 15 אלף עובדים בשני התחומים. עלייה של 5% במספר המשרות הפנויות נרשמה גם בקרב נהגי המשאיות והאוטובוסים, כך שזה הסתכם בחודש אפריל ב-3,583 עובדים שחסרים בתחום במשק, ועלייה של 6% נרשמה במספר המשרות הפנויות של עובדי מכירות, שהגיע ל-12,621.
בתוך כך, בשבוע שעבר פורסמו נתוני האבטלה, שהראו כי זו ממשיכה להצטמצם: רמת האבטלה הבסיסית בישראל ירדה בחודש אפריל לשיעור נמוך של 3.1%, שהם 132.6 אלף מובטלים, לאחר שבחודש מרץ שיעור האבטלה עמד על 3.4% (145.3 אלף מובטלים). עם זאת, שיעור התעסוקה ירד באפריל מ-60.6% במרץ ל-60.1%. שיעור האבטלה המורחב שכולל מועסקים שהפסיקו לעבוד ממרץ 2020 או נעדרו זמנית בשל הקורונה, עמד באפריל על 4.7%, כך שגם כאן נרשמה ירידה קלה מחודש מרץ, אז עמד שיעור האבטלה המורחב על 4.8%.