זינוק חד במחירי הדלק: בחודש יוני יעלה מחיר הדלק ב-66 אגורות ל-7.72 שקלים - עלייה של כ-10% בהשוואה לחודש מאי ושל 20% לעומת חודש יוני בשנה שעברה, אז עמד המחיר לליטר דלק על 6.13 שקלים.
מדובר בשיא של מחירי הדלק מאז מרץ 2013, אז המחיר עמד על 7.95 שקל. המחיר הגבוה אי פעם שנרשם היה ב-2012, אז ליטר דלק עלה 8.25 שקלים. מבחינת הזינוק עצמו מחודש מאי לחודש יוני, שעומד על 66 אגורות - מדובר בזינוק החד ביותר מזה 13 שנה, מאז יוני 2009.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
דלק
דלק
דלק
(צילום: shutterstock)
יצוין ששר האוצר ליברמן הורה להפחית את מס הבלו על הדלק בחצי שקל באמצע החודש שעבר בשל ההתייקרויות הרבות והבטיח לבחון הפחתה נוספת אם ההתייקרות תימשך. ללא הסבסוד, המחיר היה עולה בחודש הבא ל-8.22 שקלים - שלוש אגורות מתחת לשיא של כל הזמנים. ההוזלה בתוקף לפי שעה עד ל-31 ביולי השנה.

מנהל מנהל הדלק במשרד האנרגיה, חן בר יוסף, מנה בפנינו ארבע סיבות לעלייה הדרמטית במחיר: הראשונה היא לדבריו עלייה של כ-20% במחיר הנפט, חלק גדול ממנה ממש בימים האחרונים. השנייה היא עלייה של 1% בממוצע שער החליפין, שירד בימים האחרונים לעומת הרמה הגבוהה באמצע החודש. השלישית היא העלייה במע"מ בעקבות עליית מחירי הדלק, והרביעית היא העלייה במחיר הבנזין בארה"ב ממש בסוף השבוע, לקראת חופשות ונסיעות ארוכות טווח של בעלי מכוניות בסוף השבוע הארוך, שכן יום הזיכרון האמריקני חל מחר (יום ב').
המומחה לאנרגיה ד"ר עמית מור, מנכ״ל אקו אנרג'י יעוץ כלכלי אסטרטגי ומרצה בכיר באוניברסיטת רייכמן, הסביר ל-ynet כי העלייה הבלתי צפויה הגדולה במחיר הדלק נובעת בעיקר מהעלייה החד פעמית והמשמעותית במחיר הבנזין בארה"ב ביום שישי האחרון.
בנוסף, הוא מסביר כי "'קנס פוטין' במחיר הדלק עלה מראשית המלחמה באוקראינה לשקל לליטר בנזין. מחיר הבנזין בשוקים הבינלאומיים עלה ב-53% מראשית פברואר ועד סוף מאי. בישראל התייקר בתקופה זו מרכיב הדלק במחיר הסופי לצרכן, ללא מיסים ומרווח שיווק של חברות הדלק, משני שקלים לליטר לשלושה ורבע שח לליטר - עלייה של 61%, הגבוהה מעליית המחיר בשוקים הבינלאומיים בשל הפיחות שחל בתקופה זו בשער הדולר מול השקל. עליית מחירי הבנזין בשוקים הבינלאומיים גבוהה מעליית מחירי הנפט הגולמי שעלה בכ-25% בתקופה זו. מרבית עליית מחיר הדלק מיוחסת למלחמה באוקראינה.
"עליית המחיר הנוכחית מעלה את ההוצאה החודשית הממוצעת לתדלוק רכב בכ-80 שקלים בחודש - קנס נוסף שכולנו משלמים על שגיונותיו של נשיא רוסיה", אומר מור.
המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) לא יעלה על 7.72 שקלים לליטר, כאמור. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מעדכון קודם.
המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי באילת (ללא מע"מ) לא יעלה על 6.60 שקלים לליטר, עליה של 56 אג' מעדכון קודם. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 18 אגורות (ללא מע"מ), ללא שינוי מעדכון קודם.