יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ מיקי לוי, יוזם חוק שיאסור פיטורי עובדים שנקבע להם תאריך למילואים, ואף יאסור על שאלות בראיונות עבודה שקשורות לשירות הצבאי. "לא נפקיר את מי שמגן עלינו. המינימום שאנחנו חייבם להם שיוכלו בתום המילואים לשוב ולהתפרנס", אמר ח"כ לוי במהלך דיון בוועדה.
הוועדה התכנסה בעקבות התופעה של מילואימניקים שחזרו למקום העבודה וקיבלו מכתב פיטורים או זימון לשימוע. בוועדה ביקשו לקבל את חוות הדעת של משרד מבקר המדינה על פעולות הממשלה במניעת התופעה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
לוחמי חטיבת הנגב
לוחמי חטיבת הנגב
לוחמי חטיבת הנגב
(צילום: דובר צה"ל)
יאיר סבן יועץ למבקר המדינה, שנכח בדיון, אמר כי בטיפול המשרד נבדקת בימים אלו התכנית הכלכלית לאנשי מילואים עצמאים, תגמול למשרתי המילואים ע"י הביטוח הלאומי, טיפול המוסדות להשכלה גבוהה בסטודנטים שגוייסו ועוד.
אופיר טל, העמותה למען משרתי המילואים, אמר בדיון: "היום החקיקה מדברת על איסור פיטורי מילואים תוך כדי מילואים ואחרי השירות. אם חייל קיבל צו לעוד כ- 45 יום נניח לצאת לשירות מילואים, המעסיק רשאי לפטר אותו. יש להרחיב את האיסור מרגע קבלת הצו. אני סבור שהגיע הזמן להוציא מהחוק את נושא הפרופיל, יש איסור לבקש פרופיל במהלך ראיון".
בהקשר זה, ל-ynet נודע מפניות שהגיעו ל"פורום נשות המילואימניקים" בראשותה של עו"ד שבות רענן, שיש מעסיקים שנמנעים כעת מלראיין עובדים מהמערך הלוחם בידיעה שהם צפויים להיקרא לעוד סבב מילואים, או מפלים בקבלה לעבודה בנות ובני זוג של משרתי המילואים, ושואלים אותם מה יעשו במקרה של צו מילואים נוסף. התנהלות זו כמובן מנוגדת לחוק ויש לדווח עליה למשרד העבודה או להסתדרות.
ירון בוסקילה, מזכ"ל תנועת הביטחוניסטים: "צריכים להגן על החיילים, במבחן הזה מוסדות המדינה חייבים לעבור את המבחן בציון גבוה כדי שהחיילים לא יאבדו את המקור הכלכלי. יש להעמיד לרשות החיילים סל של יעוץ משפטי. גם למעסיק צריך לסייע ביעוץ כלכלי ותעסוקתי כי גם הוא שירת במילואים ואיבד את פרנסתו".