הבעלים המשותף של ענקית משקאות האנרגיה רד בול, דיטריך מאטשיץ, הלך לעולמו בגיל 78, אחרי שהיה חולה במשך תקופה ארוכה. מאטשיץ נחשב לכוח המניע מאחורי הקמת רד בול, שהפכה עם השנים למובילה בשוק משקאות האנרגיה. הונו מוערך ב-25 מיליארד דולר, הוא מדורג במקום הראשון ברשימת עשירי אוסטריה ובמקום ה-51 ברשימת עשירי העולם של פורבס.
אחרי שסיים את לימודיו באוניברסיטה לכלכלה בווינה בשנת 1972, הוא החל לעבוד כאיש שיווק עבור חברות שונות, ביניהן יוניליוור ופרוקטר אנד גמבל. במהלך אחת הנסיעות שלו לאסיה כעובד של פרוקטר אנד גמבל, גילה את המשקה קראטינג דנג, שלימים יהפוך לרד בול.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
דיטריך מאטשיץ
דיטריך מאטשיץ
דיטריך מאטשיץ
(צילום: AP)
ב-1984 הקים האוסטרי יחד עם מי שהמציא את קראטינג דאנג, תאי צ'לאו יובידיה, את רד בול, ושלוש שנים לאחר מכן השיק את המשקה בשמו החדש ובמתכון קצת שונה. באותם שנים משקאות אנרגיה לא היו מוכרים בארצות הברית ובאירופה, ומאטשיץ היה צריך למצוא את הדרך לחדור לשני השווקים הגדולים הללו.
הוא הבין שהדרך הטובה ביותר לשווק את המוצר היא דרך ענפי ספורט אתגרי כמו גלישה, קפיצה מצוקים, ספורט חורף ורכיבת אופני הרים, ורד בול הפכה לנותנת חסות מרכזית באירועים רבים מהסוג הזה, עד היום. החברה זכתה להצלחה גדולה, כשרק בשנת 2021 רשמה מחזור של 7.8 מיליארד אירו, כשהיא מוכרת 9.8 מיליארד פחיות של רד בול.
עד מותו החזיק מאטשיץ 49% מהמניות של רד בול, כאשר שאר המניות מוחזקות על ידי בנו של שותפו התאילנדי שהלך לעולמו לפני עשור - צ'אלרם יובידיה.

שמר על פרטיותו בקנאות

במשך השנים נכנסה רד בול בהמלצת מאטשיץ לעולם הפורמולה 1, כשהפכה לבעלת המניות המרכזית בקבוצת סאובר השווייצרית. בשנת 2004 רכשה רד בול את קבוצת יגואר מפורד, ושינתה את שמה ל-Red Bull Racing. לאורך השנים זכתה בתארים קבוצתיים ואישיים, כשהשיא בשנתיים האחרונות עם ההשתלטות הטוטאלית על הענף באמצעות הנהג הטוב בעולם, מקס ורסטאפן ההולנדי, שזכה בשתי אליפויות עולם רצופות.
החדשות על מותו של מאטשיץ הגיעו רגע לפני מוקדמות גראנד פרי ארצות הברית, ומנהל קבוצת רד בול, כריסטיאן הורנר, ספד לו: "זה מאוד עצוב, מאטשיץ היה איש גדול. אנחנו פשוט אסירי תודה לו ולכל מה שעשה. הוא תמך בנו לאורך כל השנים, וכל כך הרבה נהגים, חברי צוות ואנשים חייבים לו המון. חשוב שנחגוג ונכיר בתרומה שהוא תרם. אדם יוצא דופן, שסיפק השראה".
רד בול לא הסתפקה בספורט אתגרי ובפורמולה 1, ונכנסה גם לספורט הפופולרי בעולם - כדורגל. היא רכשה בזמנו את קבוצת זלצבורג, העיר בה התגורר מאטשיץ, ובהמשך גם את לייפציג בגרמניה, ושדרגה אותם בצורה משמעותית. כמו כן, לחברה יש קבוצות בארה"ב, ברזיל וגאנה, והיא אף הבעלים של קבוצת הוקי קרח במינכן.
לא יותר מדי ידוע על חייו האישיים של מאטשיץ מאחר ששמר על פרטיותו בקנאות. הוא מעולם לא התחתן, אבל יש לו בן. הוא מחזיק ברישיון טיסה, ולהנאתו היה מטיס מטוסים קטנים ובינוניים. מאטשיץ אמנם גר בזלצבורג, אבל במקביל קנה לעצמו את האי Laucala ממשפחת פורבס ב-7 מיליארד דולר.