לרוב, המערכת תתריע אתכם על כך שהסוללות של מערכת האזעקה עומדות להתרוקן. ואולם, רגע לפני שאתם פותחים את המערכת כדי להחליף עצמאית סוללה, שימו לב שבכך אתם מסכנים את הכרטיס האלקטרוני שלכם. מה כדאי לוודא טלפונית עם המתקין מראש, איך תבחרו סוללות חדשות בחכמה, וממה להיזהר כדי שהפעולה הפשוטה הזו לא תעלה לכם ביוקר.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

האם כדאי להחליף את הסוללות עצמאית?

"מערכת האזעקה מחוברת לסוללות, אך תפקידן לשמש רק כגיבוי, במקרה שמערכת החשמל בבית מנותקת בכוונה על-ידי פורצים או בטעות – במקרה של הפסקת חשמל", מסביר נסים יונה, מקומפ איי-אל, מתקין אזעקות ומערכות מיגון ותקשורת באתר "המקצוענים".
לדברי יונה, "סוללה זו מחזיקה מעמד כשנתיים, ויש להחליפה. לרוב, יינתן חיווי על כך שהיא עומדת להיגמר, באמצעות הודעת התראה על לוח המקשים של מערכת האזעקה (היכן שלוחצים על קוד הדריכה או הנטרול של האזעקה)".
כאמור, סוללה זו אמורה להגן עליכם בעת הפסקות חשמל או במצב שבו פורץ מנסה לנתק את החשמל ובכך לנטרל את מערכת האזעקה מלפעול.
מה הסכנה של החלפת הסוללות עצמית, למי שאינו מיומן בכך?
"בתוך הקופסה של מערכת האזעקה, חוץ מהסוללות יש כבלים של 'חשמל חי', וזה בפירוש יכול לגרום להתחשמלות", אומר אלירן נוריאל, מ-360 מערכות אבטחה באתר "המקצוענים".
"מעבר לכך, זה יכול לגרום לקצר פנימי במערכת, שישרוף חלק מהרכיבים. לכן, מוטב להימנע מתיקון זה".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
סיבה נוספת, קשורה לנזק שיכול להיגרם לכרטיס האלקטרוני. "אמנם הליך החלפת הסוללות כלל לא מסובך, פשוט צריך לקנות סוללה מתאימה ולהחליף אותה", מוסיף יונה.
"הבעיה היא שבחלק מהמערכות ישנו אמצעי מיגון שגורם לאזעקה להתחיל לפעול. כלומר, יש מערכות שבהן ברגע שאתה פותח את מכסה האזעקה, היא מצפצפת".
לדברי יונה, "פעמים רבות, אנשים מתוך לחץ מקישים מספר פעמים את קוד דריכת האזעקה (קוד ההפעלה היומיומי).
"קוד זה, שונה מקוד הטכנאי שמשמש להגדרות. מעבר לכך שלא כולם יודעים את קוד הטכנאי (או לא זוכרים אותו בשעת לחץ, ומחליפים אותו בקוד ההפעלה), זה גורם לנזק למערכת".

מהו הנזק שיכול להיגרם?

יונה: "ברגע שמקישים מספר פעמים קוד שגוי בקופסה של מערכת האזעקה, זה מזוהה כניסיון פריצה, ופעמים רבות גורם לנעילת הכרטיס. ואז, הכרטיס הזה למעשה יכול ללכת לפח, ויש צורך להחליפו.
"צריך להבין שהנעילה הזו נועדה למנוע מפורץ את האפשרות לנטרל את מערכת האזעקה. למעשה, המידע שיש לטכנאי על מערכת האזעקה ועל ההגדרות שלה הוא מידע שנגיש לציבור".
לדברי יונה, "בעצם, הדבר היחיד שמפריד בין הטכנאי לפורץ הוא הקודים. לכן, ברגע שטכנאי ממגן את האזעקה הזו עם קודים ייחודיים, שגורמים לנעילת הכרטיס במקרה שמתחילים לנסות מספר קודים שונים, זה מוסיף שכבת אבטחה, שהיא הכי חשובה.
"אחרת, הקודים של 'ברירת המחדל' שקיימים בשוק, יכולים לשמש את הפורץ לנטרול המערכת".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בכמה זה מייקר את התיקון?

"אם מנסים לנטרל עצמאית וללא ידע את מערכת האזעקה, בעת החלפת סוללות, יכולים למעשה להגדיל משמעותית את הנזק", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"ואז, במקום לשלם על החלפת סוללות מחיר של ביקור טכנאי (200-250 שקל), תוכלו למצוא את עצמכם נדרשים להחליף כרטיס אלקטרוני, 500-1,000 שקל, בהתאם לסוג המערכת).
"כמו כן, ישנם מקרים שבהם החלפת כרטיס אלקטרוני בלבד לא כלכלית, ויש צורך להחליף את כל ה"מוח" של מערכת האזעקה, דבר שיכול לעלות כבר החל מ-1,000 שקל)".
"בנוסף, גם אם האזעקה לא מתחילה לפעול, ישנן מערכות שבהם יש צורך לכייל את המערכת לאחר החלפת סוללות", מוסיף יונה.
"ואז, אם לא יודעים לעשות את הכיול הזה, על לוח המקשים כל הזמן מופיעה התראה של אזור פתוח, מה שלא מאפשר לדרוך את האזעקה".

בכל זאת בחרתם להחליף סוללה בעצמכם? על מה להקפיד

"ראשית, חשוב להקפיד לקנות את הסוללות מחברה ידועה", אומר איתמר האן, מהאן ביטחון ותקשורת באתר "המקצוענים".
"סוללות של יצרן לא מוכר יכולות להיות מאוד לא בטיחותיות, שכן לרוב אין להן תו תקן. ואז, הן יכולות לגרום להתלקחות של המערכת, עד כדי פריצת שריפה. שנית, כשרוכשים סוללה, חשוב לוודא שהתוקף שלה לא יעלה על שנה מרגע הייצור.
"כלומר, אם רוכשים כיום, בשנת 2021 סוללה, חשוב לוודא ששנת הייצור היא לא פחות מ-2020. זאת, משום שאז היא תחזיק מעמד פחות זמן מאשר סוללה 'טרייה' יותר".
"שלישית, חשוב לוודא שהסוללה אכן מתאימה למערכת שברשותכם", מוסיף האן. "ישנן סוללות של 5 אמפר וישנן סוללות של 7 אמפר. מתקין יודע לעשות חישוב של זרמים ולמצוא סוללה שתהיה מתאימה לצריכת הזרם. אם אתם לא בטוחים, עדיף ללכת על בטוח ולרכוש סוללה גדולה יותר, שכן סוללה גדולה יותר לא תגרום נזק".

אחת לשנתיים, כדאי לנצל את החלפת הסוללות לבדיקת תקינות

"כשטכנאי מגיע להחליף סוללה, יש לוודא שהוא אכן מבצע בדיקת תקינות למערכת באותו המעמד", אומר נוריאל.
"חשוב לשים לב שהוא בודק שהשעון מכוון כמו שצריך, שכל הגלאים בבית תקינים, שיש תקשורת למוקד (שתפקידו להגיע לשטח עם סיירים, כשמופעלת האזעקה) וכן הלאה".
עוד כתבות בנושא:
אין לשלם תוספת על בדיקת תקינות המערכת, שכן עלות ביקור הטכנאי אמורה לכלול גם החלפת סוללות וגם בדיקת תקינות. נוריאל: "רוב הטכנאים לא יגבו מכם תוספות עבור הסוללות עצמן, וכדאי לדעת זאת ולברר מראש מה עלות הביקור ומה היא כוללת, כדי שלא יהיו הפתעות במחיר".