בשיתוף המרכז לטיפול וחקר באוטיזם
כולנו רוצים קריירה עשירה ומעניינת, קריירה בה נוכל להשאיר חותם ולהתקדם לתפקידים בכירים ומשפיעים. מאיה פריד תושבת גדרה היא דוגמה למישהי שהצליחה להגיע לזה. פריד היא קלינאית תקשורת בהכשרתה שטיפסה בסולם הדרגות המקצועי, וכיום מכהנת כמנהלת תחום מקצועי במטה מערך בתי הספר במרכז לטיפול וחקר באוטיזם (עמותה לילדים בסיכון).
"את דרכי המקצועית בעמותה התחלתי כקלינאית תקשורת במערך בתי הספר בחטיבת ביניים ברחובות", היא משחזרת. "משם עברתי לבית ספר יחדיו בתל אביב (בית ספר בו לומדים ילדים על הספקטרום האוטיסטי) בו ניהלתי צוות והתקדמתי לתפקידי הדרכה ובמקביל גם טיפלתי בילדים. בהמשך התקדמתי עוד ומוניתי לתפקיד מנהלת המערך הטיפולי המקדם בבית ספר. את התפקיד הזה עשיתי במשך חמש שנים שלאחריהן מוניתי להיות מנהלת תחום מקצועי במטה מערך בתי הספר של העמותה. במסגרת תפקיד זה אני אחראית בין היתר על כל התחום של ההדרכות במערך ועוסקת בהדרכה".
4 צפייה בגלריה
ילד
ילד
נכון להיום המרכז מטפל בכ-3500 פעוטות, ילדים ובוגרים עם אוטיזם
(צילום: Shutterstock)
עוד בנושא:

"עולם מרתק פשוט נפתח בפניי"

מאיה מספרת כי היא בחרה לעבוד בעמותה בשל ההכשרות המקצועיות שהוא מציע למטפלים, ישיבות הצוות המעשירות וההדרכות המקצועיות השונות. "זו הייתה גם הזדמנות בשבילי לעבוד כקלינאית תקשורת עם ילדים בגיל הרך וגם עם בני נוער ובוגרים, כך שכל העולם המרתק הזה פשוט נפתח בפניי".
נחמה פבר בן פזימאיה פריד, קלינאית תקשורת, מנהלת תחום מקצועי במערך בתי ספר במרכז לטיפול וחקר באוטיזם
תיארת לעצמך שתתקדמי מקצועית בצורה משמעותית כל כך?
"אחד הדברים שמאפיינים את העמותה יותר מהכל הוא אפשרויות הקידום שהיא מציעה. למעשה זה לא מסתכם רק בקידום לתפקידים ניהוליים אלא גם ביכולת להתמקצע ולהרחיב את הידע והעשייה הקלינית. בעמותה מתאפשר ממש להטמיע שיטות טיפול חדשניות ומודלים טיפוליים מגוונים שחלקן מגיעים ומפותחים על-ידי הצוות המקצועי עצמו. מעבר לכך אנו עוברים הכשרות מאוד מקיפות שהופכות אותנו לאנשי המקצוע הטובים ביותר בתחום הזה בישראל".
4 צפייה בגלריה
ילדים עם מוגבלויות משחקים יחד
ילדים עם מוגבלויות משחקים יחד
הכשרה מקיפה מאוד
(צילום: shutterstock)
המרכז לטיפול וחקר באוטיזם (עמותה לילדים בסיכון) מעניק שירותי טיפול מקצועיים בפריסה ארצית, מכשיר דורות מטפלים בתחום האוטיזם ועוסק במחקרים בתחום פעילותו. נכון להיום המרכז מטפל בכ-3500 פעוטות, ילדים ובוגרים עם אוטיזם ומועסקים בו כ-2500 מטפלים. והבשורה "הטובה" עבור אנשי המקצוע בתחום: נכון להיום קיים מחסור עצום של 600 מטפלים בעמותה בתחומים שונים: מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, פיזיותרפיסטים, מטפלים רגשיים (פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ומטפלים באומנות) ועוד.
אבל לא הגודל או הפריסה הארצית הם שהפכו את העמותה לשם דבר בקרב אנשי המקצוע והמשפחות כאחד, אלא גם ובעיקר ההתפתחות אותה הוא מאפשר המתבטאת בין היתר בסיפורה האישי של מאיה, התמקצעות והתפתחות לרוחב בכלים, ניסיון קליני והעשרה מקצועית, ומעל הכל הדאגה הכנה לכך שהילדים יקבלו את הטיפול המיטבי ביותר עבורם.

"מצאתי תפקיד מעניין שאוכל לשלב אותו עם ההתמחות"

גם הפסיכולוגית גל כרמלי אשר החלה כמתמחה בעמותה ומשמשת כיום כרכזת בגן חורש בתל אביב חווה את הדברים על בשרה. "בקרוב אתחיל את שנת העבודה הרביעית שלי בעמותה", היא מעידה. "התחלתי לעבוד בעמותה כמתמחה בפסיכולוגיה קלינית ולאחר שראיתי כי טוב סיימתי את שנת ההתמחות האחרונה תוך שאני עוברת להיות מטפלת מתמחה. עבדתי שלוש שנים בתור מטפלת ובשנה הבאה אתחיל לעבוד בתור רכזת בגן, תפקיד שהוא יותר ניהולי במהותו".
מה מצאת דווקא בתחום הטיפול באוטיזם?
"חיפשתי תפקיד מעניין שאוכל לשלב אותו עם ההתמחות אותה עשיתי בזמנו", אומרת כרמלי. "לא הייתה לי היכרות משמעותית מקדימה עם תחום האוטיזם אבל כבר בראיון הראשוני מאוד התרשמתי מהמראיינות ומהעמותה ואפשר להגיד שדי התאהבתי במקום. העמותה מאפשרת למטפלות לקבל הזדמנות ייחודית להעמיק בתחום האוטיזם ותוך כדי העבודה אנו נשלחות להמון השתלמויות וימי עיון והתמקצעות, כך שההכשרה פה היא מקיפה מאוד. בשונה ממקומות אחרים כאן יש ממש הקצאה של ימים במהלך השנה בהם כל מטפלת עושה השתלמות על פי בחירתה. ממש מעודדים אותנו לצאת, להתפתח וללמוד כל הזמן, וכמובן שהעבודה עם הילדים היא עבודה מרתקת בפני עצמה".
4 צפייה בגלריה
אוטיזם
אוטיזם
שיעור הילדים המאובחנים באוטיזם באוכלוסייה רק הולך וגדל.
(צילום: Shutterstock)
עד כמה כל היקף ההכשרות המקצועיות מעניק ערך מוסף גם לעבודה במגזר הפרטי?
"הוא נותן ערך מוסף עצום. יש למעלה מ-50 אירועי למידה בשנה בשנואים שונים בעמותה, וכול עובד יכול לבחור את ההכשרות המתאימות לצרכיו. כמו כן, צריך לזכור ששיעור הילדים המאובחנים באוטיזם באוכלוסייה רק הולך וגדל כך שיש לתחום הזה ביקוש מאוד גדול ואפשר גם לפתוח קליניקה פרטית. הניסיון וההכשרה המקיפים שמקבלים בעמותה מאוד משמעותיים בטיפול בקליניקה בילדים על הספקטרום".

מודל שפיתחה פסיכולוגית והפך לחלק ממערך הטיפול

מי שמנהלת את כל המערך הטיפולי בבתי הספר של העמותה, היא הפסיכולוגית נחמה פבר בן פזי. גם נחמה בדומה מאוד למאיה וגל מצאה בעמותה מקום הדואג לא רק לרווחת הילדים אלא גם לרווחתם של העובדים והמנהלים המועסקים בו. "התחלתי את עבודתי בעמותה לפני 28 שנה כמתמחה", היא מציינת. "בהמשך עבדתי בקשרים כאלה ואחרים עם העמותה תוך שאני מלמדת ומשתתפת בהדרכות".
"לפני 9 שנים הגעתי לעמותה עם מודל חדש אותו פיתחתי למערך טיפול בבתי הספר, בשונה מהמערך הטיפולי שהיה קיים עד אז אך ורק לגיל הרך", משתפת בן פזי. "התשובה הראשונה ששמעתי מהם לא הייתה נשקול את זה ונחזור אלייך, אלא נשמע לנו מעניין. בואי נראה איך מקדמים את זה. הישירות והפתיחות הזו לרעיונות שבאים מהעובדים תמיד אפיינה בעיניי את העמותה. כל מטפל או מטפלת שבאים עם שיטת עבודה חדשה או מודל חדש לטיפול מקבלים דלת פתוחה ליישום הרעיון".
בטח הגעת עם מודל בנוי היטב?
"ממש לא. הרעיון היה מופשט לגמרי באותו הזמן. הוא אמנם היה יישומי אחרת לא הייתי מציעה אותו אבל הוא לא יצא עדיין מהכח על הפועל. כיום תשע שנים אחרי אנו מטפלים ב-1400 ילדים בכל הארץ על בסיס המודל אותו פיתחתי וזו גאווה גדולה עבורי".
נחמה פבר בן פזינחמה פבר בן פזי, מנהלת המערך הטיפולי בבתי הספר של העמותהצילום: שירלי פוקס
"הטמעת המערך הטיפולי בבתי הספר הוא דוגמא טובה לחדשנות שמאפיינת את העמותה" מסבירה בן פזי. "מעבר לכך, הצורה בה אנו בונים השתלמויות ושיטות עבודות מבוססת על מפגש בין אנשי השטח לבין המנהלים וכל מטפלת שמגיעה אלינו יכולה להתקדם ולהתמקצע בטיפולים מיוחדים, הדרכות וניהול, וכל זאת מבלי להוריד את החשיבות הגדולה של העבודה עם הילדים. למעשה חשוב לנו מאוד שהקידום לא יבוא על חשבון הילדים אלא יתרחש תוך כדי העבודה עצמה".
האוטיזם הוא עולם שלם, עד כמה מתקדמים בהכשרות אך ורק בתחום זה?
"אנחנו בהחלט מכסים את כל הזוויות של האוטיזם שהוא עולם גדול ורחב היקף אבל יחד עם זאת אנחנו גם משתדלות מאוד שההכשרה שלנו תהיה רלוונטית לא רק לאוטיזם אלא גם לאספקטים אחרים כמו ידע התפתחותי והבנת תיאוריות למידה שרלוונטיות לכלל הילדים והמתבגרים. אפשר לומר שתמיד נדבר על ילדים ומתבגרים ,בכלל, ואז על ילדים ומתבגרים עם אוטיזם, בפרט".
4 צפייה בגלריה
אוטיזם
אוטיזם
הניסיון וההכשרה המקיפים שמקבלים משמעותיים בטיפול בקליניקה בילדים על הספקטרום.
(צילום: Shutterstock)
לאילו תפקידים אפשר להתפתח בתוך העמותה?
"אם ניקח לדוגמא קלינאית תקשורת הרי שלאחר מספר שנים היא יכולה להצטרף לקורס הדרכה שיש לנו בעמותה האורך כשנתיים. הקורס שלנו הוא הארוך והמקיף ביותר בארץ. משם היא יכולה להתקדם לתפקיד ריכוזי כמו רכזת סקטור, רכזת גן, מנהלת מערך של בתי ספר, מנהלת אזורית, ניהול תחום במטה המקצועי ועוד. יש לנו אופק רחב מאוד לקידום ואותן מטפלות הופכות גם לשותפות בכתיבת תוכניות ומודלים".
"מעבר לכך, מטפלת שאינה חפצה להתקדם ניהולית יכולה להתקדם רוחבית תוך התמחות בתחומים נוספים אותם לא למדה עד כה, כדי שההבנה שלה את הילד תהיה רחבה יותר והיא תוכל להבין את מסלול ההתפתחות שלו לאורך השנים בצורה הרחבה ביותר".
בשיתוף המרכז לטיפול וחקר באוטיזם