ביום חמישי האחרון התכנסה ועדת הכלכלה בכנסת לדון בנושא הפינויים בדיור הציבורי. 1,093 משפחות מוגדרות נכון להיום כ"פולשות" על ידי משרד הבינוי והשיכון ואמורות להיות מפונות מביתהם בתקופה הקרובה. לחלק גדול מהן - חלקן משפחות עם ילדים קטנים וקשישים - אין לאן ללכת והם עלולים למצוא עצמם ברחוב. בדיוק בגלל זה התנגדו כמעט כל חברי הכנסת בוועדה וקראו לעצור את הפינויים, אך המשרד התנגד בטענה שפועל על פי חוק.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר באבסורד - למרות הכרתו של משרד הבינוי והשיכון שהקריטריונים לזכאות מיושנים והחלטתו לבחון אותם מחדש, הוא ממשיך בתהליך של פינוי. נתונים חדשים של המשרד מראים עד כמה ההחלטה מנותקת: בין השנים 2020-2017 הוגשו כשלושים אלף בקשות לזכאות לדיור ציבורי. כ-8,000 מהן התקבלו, מתוכם כ-4,500, יותר מחצי, לא לפי הקריטריונים אלא בוועדת חריגים.
2 צפייה בגלריה
אווה עובדיה
אווה עובדיה
"רק מבקשת שיתנו לי לגדל את הילדים שלי בשקט". אווה עובדיה, העומדת בסכנת פינוי
"אפילו משרד השיכון עצמו מגדיר את הקריטריונים האלה כלא רלוונטיים", אמרה ריקי כהן בנלולו מפורום הדיור הציבורי. "אלו שמוגדרים 'פולשים' על ידי המשרד אלו אמהות חד-הוריות, משפחות מרובות ילדים, נכים וקשישים. אלו משפחות מאוד עניות.
"מעבר לכך שהמשרד מציג את אותן משפחות כעברייניות, הם גם פועלים כדי לחסל להם כל תקווה בעתיד. הם יוצרים להם חובות עתק של מאות אלפי שקלים רטרואקטיבית ובכך 'מצמידים להם אקדח לרקה' כדי שיצאו מהדיור הציבורי. ההתנהלות הזאת היא פשע נגד משפחות וילדים, ובכלל נגד כל חסרי קורת הגג".
אווה עובדיה, אמא לשלושה ילדים היא בין אלו שמשרד השיכון מגדיר "פולשים". "בעבר לא הייתי זכאית לדיור ציבורי למרות שמצבי הכלכלי לא אפשר לי לשכור דירה", היא מספרת. "כבר הגעתי למצב שגרתי עם ילד אחד ברחוב במשך שלושה חודשים ועדיין לא הייתי זכאית. בסופו של דבר סבתא שלי נתנה לי לגור פה. במשך שנים שילמתי לעמידר כל חודש על המגורים שלי פה, עד שבשנת 2016 התחילו בתהליך שמטרתו לפנות אותי. אמרו לי שאצא מהדירה ואחכה בתור.
"לפני ארבעה חודשים קבלתי צו פינוי רשמי מהדירה. אני אחרי אירוע מוחי, אני לא יכולה לעבוד ואין לי איך לשלם. חשבון הבנק שלי מעוקל ואני בפשיטת רגל. אני לא מוכנה לחזור לרחוב. אין לי מה להפסיד. אף אחד לא ימנע ממני לתת לילדים שלי קורת גג. הם לא צריכים לסבול כי הם נולדו למציאות הזאת.
"אנחנו חיים בדירה קטנה של שלושה חדרים - שני חדרים וסלון. הילדים ישנים בחדרים ואני בסלון. יש רטיבות בדירה, החלונות שבורים, אבל עדיין זה הבית היחיד שלנו ואני לא מבקשת בית אחר. אני רק מבקשת שיתנו לי לגדל את הילדים שלי בשקט".
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "תופעת הפלישות אל נכסי מדינה והקריטריונים המיושנים לקבלת זכאות לדיור ציבורי הינם שני נושאים נפרדים, בהם מטפל משרד הבינוי והשיכון. עדכון הקריטריונים לזכאות לדיור ציבורי הוא אחד מהאתגרים הגדולים והמורכבים ביותר אשר עומדים לפתחו של משרד הבינוי והשיכון בעת הקרובה ואנו פועלים בכל האמצעים לטפל גם בנושא קריטי זה, אשר לא עודכן שנים רבות.
"נציין כי בימים אלה עובדים במשרד על הקמת ועדה ציבורית בשיתוף כלל משרדי הממשלה הרלוונטיים שתבחן את נושא הקריטריונים לזכאות בדיור הציבורי. בשל בעייתיות הנושא, מקרים רבים מאושרים בוועדת חריגים ציבורית המאשרת למקרים קשים מאוד דיור ציבורי על אף שאינם עונים לקריטריונים הארכאיים.
"באשר לתופעת הפלישות, נדגיש כי זכאותם של הפולשים לסיוע בשכר דירה או דיור הציבורי נבדקת והם מקבלים סיוע במיצוי זכויותיהם וכמו כן, ניתנות מספר התראות בנוגע לתאריך הפינוי. המשרד לא מקל ראש במצוקה הקשה של הפולשים, אולם כרשות מינהלית משרד הבינוי והשיכון פועל אך ורק על פי החלטת בית המשפט ופסקי הדין החלוטים. חשוב לציין כי לכל דירה אשר מפונה יש משפחה שממתינה כחוק לקבלה וזוהי חובתו של המשרד לפעול למען שמירה על זכויות הממתינים בתור על פי זכאותם".