בשונה מדיווח על מכת יתושים בסביבת המגורים, המאפשרת לרשות המקומיות לטפל בצורה מקיפה יותר במפגע, לגבי דיווח על טרמיטים, המודעות עדיין נמוכה.
אמנם האחריות על הדברת יתושים וטרמיטים בסביבה הביתית חלה על בעלי הנכס, אך בהחלט ייתכן שהרשות המקומית תהיה חייבת לפעול במקביל.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
למשל, מכת יתושים בעקבות אגם הקרוב לבית, תחייב את הרשות המקומית לטפל בשורש הבעיה. כך גם לגבי טרמיטים, אם יתגלה שהם מגיעים משטחים ציבוריים, הרי שהפעולה תהיה מקיפה ויעילה יותר למיגור המטרד.
כמו כן, בייחוד במקרה של טרמיטים, אשר בישראל ישנם 10 זנים שונים שלהם, חשוב מאוד הזיהוי המדויק שלהם, לצורך הדברה יעילה שלהם. וכמובן, יש גם את העניין הסביבתי. הזן שהתגלה בפתח-תקווה, נחשב לטרמיט המזיק בעולם הן לסביבה והן לרכוש.
7 צפייה בגלריה
טרמיט פורומסני, נפוץ בפתח-תקווה
טרמיט פורומסני, נפוץ בפתח-תקווה
טרמיט פורומסני, נפוץ בפתח-תקווה
(צילום במעבדה: ד"ר לאור אורשן, מנהלת המעבדה האנטומולגית במשרד הבריאות)

"לא כדאי להסתפק רק בהזמנת מדביר"

"אזרחים אשר אינם אנשי מקצוע מתחום ההדברה, אינם יכולים לזהות האם מדובר בטרמיט פולש או מקומי, ולכן הדיווח מאפשר זיהוי ודאי ובמידת הנדרש זיהוי מעבדתי", מסבירה ד"ר גל זגרון, ראש אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה.
מדוע כדאי לאזרח שנתקל בטרמיטים בבית לדווח לרשויות ולא להסתפק בהזמנת מדביר?
"הטיפול בטרמיט פולש שונה מהטיפול כנגד טרמיט מקומי, לכן כדאי לדווח ולקבל זיהוי מדויק", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "כמו כן, הדיווחים מאפשרים לרשויות המקומיות ולמשרד לצמצם את התפשטות הטרמיטים הפולשים בעיקר בכל הנוגע לפינוי פסולת עץ נגוע".
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מדביר רגיל אינו מוסמך להדביר טרמיטים

האחריות להדברת הטרמיט בתוך המרחב הביתי הינה על האזרח. אולם, עולה השאלה האם יש צורך בהזמנת מדביר בעל רישיון מסוג מסוים לצורך הדברת טרמיטים בבית.
מהו סוג הרישיון הנדרש למדביר לצורך הדברת טרמיטים?
ד"ר זגרון: "ההדברה נדרשת להתבצע רק על ידי מדביר בעל רישיון מתקדם (מדביר במבנים ושטח פתוח או מדביר באיוד), ולא על ידי מדביר רגיל שמחזיק ברישיון הדברה בתוך דירות. כיום, קל מאוד לבקש את מספר רישיון המדביר, ולבדוק אותו בקלות באתר המשרד להגנת הסביבה. לרשימת המדבירים המורשים ובירור סוג הרישיון, לחצו כאן.
כיצד מטפלים בטרמיטים בבית, ומה ההבדל בין הדברה שלהם בתוך הבית לבין הדברה מחוץ לבית?
ד"ר זגרון: "הטיפול בטרמיטים משתנה באם מדובר בטרמיטי עץ או בטרמיטים שוכני קרקע וכן במידה ומדובר בטרמיט פולש.
"טרמיטי עץ לרוב מדבירים באמצעות איתור הקן בעץ והזרקת תכשיר הדברה ייעודי. עם זאת, שיטה זו בפעמים רבות אינה יעילה ולכן נדרשת השלכה של פריטי עץ או במידה ומדובר בפריט יקר הדברה באיוד הרחק משכונת מגורים".
באשר לטרמיטים שוכני קרקע, מקובל כיום בישראל להדביר באמצעות קידוחים והזרקת תכשיר ייעודי לקרקע. "ואולם, שיטה זו לא תועיל כנגד הטרמיט הפולש הפורמוסני", מסבירה ד"ר זגרון.
"לשם הדברתו נדרש טיפול ארוך טווח באמצעות תחנות האכלה בפיתיונות המכילים חומרי הדברה מעכבי גדילה".
7 צפייה בגלריה
צוות המשרד להגנת הסביבה, בבדיקה וחידוש תחנות בפתח-תקווה
צוות המשרד להגנת הסביבה, בבדיקה וחידוש תחנות בפתח-תקווה
צוות המשרד להגנת הסביבה, בבדיקה וחידוש תחנות בפתח-תקווה
(צילום: גל זגרון. )
של מי האחריות לטפל בטרמיטים במרחב הציבורי?
ד"ר זגרון: ""במידה ומדובר במינים מקומיים אין צורך להדביר טרמיטים במרחב הציבורי. טרמיטים אלו הינם חלק חשוב במערכת האקולוגית שלנו. אולם, במידה ומדובר בטרמיטים פולשים או בטרמיטים מקומיים הגורמים נזק לתשתיות או מהווים סיכון למוצרי עץ, במרחב הציבורי האחריות מוטלת על המחזיק בקרקע, אשר על פי רוב מדובר על הרשות המקומית".
מה ההבדל בין הטרמיט הפורמוסני שהתגלה בפתח-תקווה לבין הטרמיט הקריבי שהתגלה בהרצליה, מבחינת הנזק שהם גורמים?
ד"ר זגרון: "הטרמיט הפורמוסני והטרמיט הקריבי הם כל-כך שונים, עד כדי כך שאפשר להתייחס אליהם כאל סוגי מזיקים שונים".

הטרמיט המזיק בעולם: הפורמוסטני, אשר שוכן בקרקע

הטרמיט הפורמוסני נחשב לטרמיט המזיק בעולם מבחינת יכולת הפגיעה הכלכלית שלו. מדובר במין פולש תוקפני שמסכן את הסביבה בישראל, ועם זאת - אינו מזיק לבריאות האדם.
7 צפייה בגלריה
טרמיט פורמוסני
טרמיט פורמוסני
טרמיט פורמוסני
(צילום: ד"ר תומאס שוואנק, אוניברסיטת פלורידה )
לדברי ד"ר זגרון, "הטרמיט הפורמוסני הינו טרמיט שוכן קרקע, אולם הוא גם נבדל משאר שוכני הקרקע כי יכול לקנן גם בתוך עצים מתים וגם בתוך עצים חיים ולא רק בקרקע. בנוסף, יש לו יכולות ריבוי יוצאי דופן, הנזק שהוא גורם לעצים ולמוצרי עץ הינו אדיר ביחס לטרמיט הקריבי ולכל טרמיט אחר".

פחות מזיק לסביבה, אך מתפשט במהירות מיישוב ליישוב: הקריבי

הטרמיט הקריבי הוא מין פולש ומהווה סכנה לסביבה. ואולם הוא פחות מזיק לסביבה מאשר הטרמיט הפורמוסני, שכן אינו מייצר קיני ענק באדמה ואינו תוקף עצים חיים.
מנגד, הטרמיט הקריבי הינו טרמיט עץ. ד"ר זגרון: "הוא תוקף ומקנן רק בתוך מוצרי עץ יבשים, אינו תוקף עצים חיים ואינו מקנן באדמה. כמו כן, הוא אינו מייצר קיני ענק, אלא מייצר קינים קטנים.
7 צפייה בגלריה
טרמיט קריבי
טרמיט קריבי
טרמיט קריבי
(צילום: ד"ר לאור אורשן, המעבדה האנטומוליגית במשרד הבריאות)
"הבעייתיות עימו היא שהוא מסתדר בקינים קטנים ולכן יכול לעבור בקלות ממקום למקום, אפילו בתוך מסגרת של תמונה. בנוסף, הוא מסתדר היטב בעצים יבשים ולכן יכול לשרוד בסביבה, בניגוד לטרמיט הפורמוסני הנזקק ללחות כדי לשרוד ולשגשג".
מהו הפתרון להדברתם והאם יש השתתפות של הרשויות במיגור התפשטותם?
"כמשרד להגנת הסביבה, כל מין פולש מדאיג אותנו כי כל מין פולש מהווה נזק לסביבה המקומית, בכך שהוא מפר את האיזון האקולוגי", אומרת ד"ר זגרון.
"לטרמיט הקריבי יש פתרון יחסית פשוט: להשמיד את המוצרים הנגועים. זאת, יש לעשות בסיוע הרשות המקומית כדי שהשלכת הפריטים הנגועים לא תהפוך לאופן הפצתו מחדש".
לדבריה, "בנוגע לטרמיט הפורמוסני המשרד מסייע לעיריית פתח-תקווה וליישובים הסמוכים בפעולות רבות הואיל ומדבור על טרמיט המתפשט בסביבה, באדמה, בעצים חיים ובעצים מתים".

כיצד ניתן לדווח לרשויות?

ראשית, כדאי לפנות אל המוקד העירוני בטלפון מספר 109. בנוסף, חשוב לצלם מקרוב את הטרמיט, את סימני הנזקים שנגרמו ולשמור את הדגימות, בכדי שנציגים של המשרד להגנת הסביבה יוכלו לאסוף את הדגימה החשודה, במידת הצורך.
ניתן לשלוח את התמונות ולדווח באמצעות דואר אלקטרוני, לכתובת:
PestControl@sviva.gov.il
7 צפייה בגלריה
צוות המשרד להגנת הסביבה בבדיקה וחידוש תחנות בפתח-תקווה
צוות המשרד להגנת הסביבה בבדיקה וחידוש תחנות בפתח-תקווה
צוות המשרד להגנת הסביבה בבדיקה וחידוש תחנות בפתח-תקווה
(צילום: גל זגרון )
מתי זוהו סוגים אלו בישראל?
"הטרמיט הקריבי זוהה בוודאות בהרצליה לפני כשבועיים", מציינת ד"ר זגרון. "ואולם, הוא עובר בקלות ממקום למקום ויתכן שהיו לו מספר חדירות שונות לישראל כי שורד היטב כאמור במוצרים קטנים ויבשים.
"ישנו דיווח בספרות המקצועית משנת 2020 על זיהוי של הטרמיט הקריבי בדירה בתל אביב על ידי תומר לו, העוסק בהדברה ובשיתוף חוקרים מפלורידה, אולם דיווח זה לא אומת על ידי המשרד להגנת הסביבה. לכן, המשרד לא יכל לפעול בנושא עד שלא קיבל דגימה מבתי תושבים בהרצליה וביצע זיהוי מעבדתי לטרמיט הקיריבי.
לדבריה, "טרמיט הפרומוסני כבר מבוסס היטב בשכונות רבות רחבי פתח תקווה, כך למדנו בעקבות מבצעי ניטור מעוף הכלולות, כמו כן בישובים הסמוכים כגון נחלים, נופך, וגבעת השלושה".
בכתבה הבאה נרחיב על אמצעי הזיהוי, שיטות להדברת טרמיטים ועל הטיפול המקדים שחשוב לעשות כבר בשלבי הבנייה, בכדי שלא ייפגעו תשתיות הבית.
פורסם לראשונה: 17:02, 29.07.21