פארקי מים חדשים, מתחם "גלמפינג", בית מלון וחללי עבודה משותפים - אלה רק חלק מפרויקטים חדשים שבמשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי מתכננים לקדם ביישובי הפריפריה. לממון ול-ynet נודע כי במשרד הממשלתי מתכוונים להשקיע תקציב בהיקף של כ-160 מיליון שקל לטובת קידום מיזמי נדל"ן, תיירות ותעסוקה ביישובים בדרום ובצפון הארץ.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
הרשויות בהן יקודמו הפרויקטים זכו לאחרונה בקול קורא שפרסם המשרד, במסגרתו כל רשות מקומית הגישה בקשה לגבי הפרויקט אותו היא מבקשת לקדם. הפרויקטים שאושרו מתמקדים, כאמור, בחיזוק תחומי התעסוקה, ההייטק, הנדל"ן המניב, הפנאי והתיירות.
3 צפייה בגלריה
פארק מים עפולה - מבט מלמעלה
פארק מים עפולה - מבט מלמעלה
פארק מים עפולה - מבט מלמעלה
(הדמיה: באדיבות עיריית עפולה)
במשרד מעריכים כי הפרויקטים ישמשו מנועי צמיחה כלכליים לרשויות, שעד היום לא קידמו מיזמים דומים בשל היעדר תקציב, ויניבו רווח שנתי מצטבר בסכום כולל של למעלה מ-23 מיליון שקל. התמיכה התקציבית מיועדת לפרויקטים שתקופת ביצועם לא תעלה על 36 חודשים, ותחילת ביצועם לא תעלה על 12 חודשים מיום מתן ההרשאה התקציבית.
במסגרת המהלך, תוקם, בין היתר, קריית ממשלה נוספת בקצרין בהשקעה של כ-9 מיליון שקל, אשר על פי הערכות תניב לרשות רווח שנתי בהיקף של כ-1.6 מיליון שקל. בטבריה יוקם מתחם "גלמפינג" בהשקעה של כ-9 מיליון שקל, אשר על פי הערכות יניב לעירייה רווח שנתי בהיקף של כ-1.9 מיליון שקל. כמו כן, מתחם התיירות המיושן בעיר הצפונית ישופץ בהשקעה של כ-4 מיליון שקל ויכלול פארק חבלים חדיש.
בעכו מתוכנן לקום מלון "חוף הארגמן" גם כן בהשקעה של כ-9 מיליון שקל, אשר יניב לעירייה רווח שנתי בהיקף מוערך של כ-3 מיליון שקל. בעמק הירדן ישופץ לאחר שנים רבות אמפי צמח בהשקעה של כ-4 מיליון שקל, שצפוי להניב למועצה האזורית רווח שנתי בהיקף של כ-400 אלף שקל. ביקנעם עילית יוקם מרכז חוויה בשם "פארק הרכס" בהשקעה של 4 מיליון שקל.
עוד בתוכנית: הקמת פארק מים בעפולה בהשקעה של כ-9 מיליון שקל, אשר צפוי להניב לעירייה רווח שנתי בהיקף של כ-5.7 מיליון שקל, ושיפוץ השוק העירוני שיהפוך ל"עיר הילדים" בהשקעה של כ-4 מיליון שקל; וכן הקמת פארק מים בהשקעה דומה בדימונה, שם הרווח השנתי המוערך נאמד בסכום של כ-7.8 מיליון שקל.
3 צפייה בגלריה
פארק מים עפולה
פארק מים עפולה
פארק מים עפולה
(הדמיה: באדיבות משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי)
ביישוב מג'ד אל כרום, שמצפון לכרמיאל, יוקם מרכז הייטק אזורי בהשקעה של כ-8.9 מיליון שקל, אשר על פי הערכות יניב לרשות רווח שנתי בהיקף של כ-900 אלף שקל. ביישוב חורה שמצפון לבאר שבע מתוכננת לקום משחקייה לגיל הרך בהשקעה של כ-1.4 מיליון שקל, אשר תוכל להניב לרשות רווח שנתי בהיקף של כ-122 אלף שקל.
במטה אשר שבגליל המערבי מתוכננות עמדות טעינה חדשות לכלי רכב בהשקעה של כ-5.4 מיליון שקל, אשר צפויות להניב לרשות רווח שנתי בהיקף של כ-1.6 מיליון שקל, וכן שיפוץ מבנה עירוני בהשקעה של כ-1.6 מיליון שקל. ביישוב מזרעה שליד נהריה מתוכננות עמדות טעינה כאלה בהשקעה של כ-1.2 מיליון שקל. על פי הערכות, הן צפויות להניב לרשות רווח שנתי בהיקף של כ-200 אלף שקל. ברהט שבדרום יוקמו עמדות טעינה חשמלית בהשקעה של כ-4 מיליון שקל.
עוד כוללת התוכנית הקמת חממה טכנולוגית בשדרות בהשקעה של כ-3.8 מיליון שקל; בניית מתחם חללי עבודה משותפים ביישוב ריינה שליד נצרת בהשקעה של כ-1.1 מיליון שקל; ותכנון שטח משרדים עסקיים בתוך המתחם העירוני של המועצה המקומית יפיע.
3 צפייה בגלריה
חממה טכנולוגית שדרות
חממה טכנולוגית שדרות
חממה טכנולוגית שדרות
(הדמיה: באדיבות משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי)
כמו כן, מתוכננת הקמת יציע מזרחי באצטדיון הכדורגל של המועצה המקומית באקה אל-גרבייה בהשקעה של כ-4 מיליון שקל; שיפוץ אצטדיון הכדורגל של המועצה המקומית בועיינה-נוג'יידאת שבגליל התחתון בהשקעה של כ-2 מיליון שקל; בניית קיר טיפוס אתגרי בהשקעה של כ-2 מיליון שקל במועצה המקומית זמר שליד חדרה; הקמת מתחם תיירות חדש בהשקעה של כמיליון שקל במועצה המקומית כפר קמא; ועוד.
שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף, מסר: "ככל שהרשויות יהיו איתנות יותר, כך החוסן החברתי והלאומי יגדל. כיום לרשויות בנגב ובגליל יש מעט מאוד מקורות הכנסה עצמיים. הפרויקטים הכלכליים יחזקו אותן ויסייעו בצמצום פערים ובמתן שוויון הזדמנויות לרשויות ולתושבים. החוסן הלאומי של הנגב והגליל נמדד בחיזוק האזרחים והרשויות המקומיות מבחינה כלכלית וחברתית כאחד. בימים אלה המשרד פועל לקידום פרויקטים מחוללי שינוי ומנועי צמיחה, לצד צמצום פערים וחיזוק אוכלוסיית הצעירים והוותיקים".