בשיתוף בנק הפועלים
בית קפה מהחווה ישר לצלחת, קטיף עצמי שיעניק לכם סל של ירקות טריים ואורגניים, ספא עם בריכה מחוממת, יחידות אירוח בוטיקיות ומתחם יוגה. אם הדמיון שלכם הפליג לארצות שמעבר לים, כנראה עדיין לא ביקרתם במתחם הנופש וילה ויטראז' ובבית הקפה פרישטיק בבית הלל שבצפון. יובל אולשנסקי (33), שהוריו איריס וגיל הקימו את המקום לפני 20 שנה, החליט לקחת את המושכות בעסק המשפחתי ולהקפיץ אותו לשלב הבא.
בזמן הקורונה, כשלא התאפשר לארח ביחידות הנופש, במשפחת אולשנסקי חיפשו איך לצאת מהקופסה. זה היה מה שהביא את יובל לפתוח במקום לפני כשנה בית קפה שמוקדש לאווירת המקום, עם גידולים מהחווה ומחקלאים מקומיים. בית הקפה הפך למשמעותי מאוד בעסק, והוא מושך אליו לקוחות סקרנים מהאזור ומכל רחבי הארץ. "מבית קפה קטן, שהיה לחדר האוכל של חדרי האירוח, הוא הפך להיות מאוד מרכזי במקום", אומר יובל ומסביר שהאתגר המשמעותי הוא לחבר בין מגוון המרחבים ואולי גם לפתוח מרכז מבקרים.
אחרי שנכנסו לנבחרת בתחרות העסקים הקטנים של "ידיעות אחרונות" ו־ynet, בשיתוף בנק הפועלים, הגיע שלב המנטורים, שבו נפגש יובל עם מומחים, קיבל מהם עצות להמשך הדרך, ויחד הם חשבו איך להעלות את העסק לשלב הבא. המנטורים שעבדו איתו הם עמית בחובר, משפיען רשת בתחום טיולים ונופש עם למעלה מ־300 אלף עוקבים באינסטגרם, ודובי מאור, מנהל סניף בנק הפועלים בקריית־שמונה.
2 צפייה בגלריה
דובי מאור ויובל אולשנסקי. "תמיכה בסביבה העסקית"
דובי מאור ויובל אולשנסקי. "תמיכה בסביבה העסקית"
דובי מאור ויובל אולשנסקי. "תמיכה בסביבה העסקית"
(צילום: אביהו שפירא)

מסרים ברורים

אחת הסוגיות שעומדות בפני העסק היא איך מעבירים את המסר של חיבור לטבע וחוויה אורגנית החוצה, מהבחינה השיווקית. "קיבלתי עליכם המלצות מדהימות. אבל ההפתעה הכי טובה היא שכשהגעתי למקום, זה יותר יפה ממה שתיארו לי, מושקע ברמות־על", פירגן בחובר, "המטרה היא להביא לפה כמה שיותר אנשים שייהנו מהחוויה. אני אוהב ווייז או גוגל מפות, צריך להסביר לאנשים איפה אתם. למעשה, נסענו על הכביש לקריית־שמונה, פנינו עשר דקות ימינה ואנחנו פה. בנוסף תמיד שווה להוסיף את האטרקציות ליד, כמו החרמון המושלג מעלינו".
המלצות נוספות של עמית הן לכתוב במדויק את המחירים ללילה כדי שלקוחות שמזמינים באתר יידעו למה הם מגיעים, את עלות הקטיף, את שעות הפתיחה ולהוסיף לינק לווטסאפ להזמנות. "הנגישו לנו את המקום 360 מעלות ורק צריך להגיע, זה נורא פשוט. אנחנו מורידים את החסמים הקטנים, את השאלות הקטנות ואז אנשים יותר מגיעים".
2 צפייה בגלריה
 אולשנסקי עם עמית בחובר. "להבין את קהלי היעד"
 אולשנסקי עם עמית בחובר. "להבין את קהלי היעד"
אולשנסקי עם עמית בחובר. "להבין את קהלי היעד"
(צילום: אביהו שפירא)
בהמשך לאתגר השיווקי, יובל סיפר כי את הסושיאל של העסק הוא מנהל בעצמו. בחובר: "אני ממליץ להיעזר במשפיענים. זה שובר מחסום כי אתה קצת אוהב את האדם שאתה עוקב אחריו וסומך עליו. זה מקרב יותר מאתר אינטרנט, שמראה רק תמונות וזמינות לחדרים. בנוסף לעשות וידיאו של הכל, 20־14 שניות עם כל הפרטים, וידיאו לאורך שאפשר לשלוח גם בווטסאפ. זה רץ ועובר בין אנשים וזה השגריר שלך לעסק". בנוגע לניהול עצמאי של הרשתות החברתיות ממליץ בחובר את הבסיס לעשות לבד, ורק לאחר שהדברים עומדים להכניס מישהו.
אתגר מרכזי שניצב בפני יובל הוא שני השמות השונים: וילה ויטראז' ופרישטיק שנמצאים בעצם תחת עסק אחד, במתחם אחד. האם לחבר ביניהם? האם לשמור על ההפרדה?
יובל: "כרגע אנחנו מנהלים שני מותגים נפרדים מבחינת השיווק. יש לנו את פרישטיק, שזה בית הקפה והקטיף העצמי, וויטראז', שזה הריזורט, והם מנוהלים בנפרד. אחת הדילמות שלי היא אם לחבר ביניהם, ואני תוהה אולי כדאי כן להשאיר את זה בנפרד, כי אלו קהלי יעד שונים".
עמית: "תמיד צריך לבדוק מי האנשים שמגיעים לפה, מי מגיע ליחידות הנופש ומי מגיע לבית הקפה – ולנסות לחזק את זה. להבין את קהלי היעד ולהחליט לפי זה. החיזוק הוא דרך הסושיאל".
בית הקפה, שהפך להיות מוקד משיכה למקומיים וסטודנטים, הקפיץ את הההכנסות. הלקוחות החוזרים תורמים ליציבות שהעסק. דובי מאור: "כל מה שאנחנו רואים פה זה גידול שלכם או של חקלאים מקומיים. כך אתם בעצם תומכים בסביבה העסקית, שזה נושא מאוד חשוב בעיניי, מדובר בעוגן מצוין. בנוסף אם בעבר הייתם עובדים רק בסופי שבוע, עכשיו אתם עובדים כל השבוע. תעסוקה מלאה זה חשוב מאוד ומאפשר לך בתחום הפיננסי לנהל תזרים שהוא חיובי".

ההשקעות שבדרך

יובל, דור שני שממשיך את העסק, מספר שאחד האתגרים הוא להבין איך מתפתחים בצורה נכונה – משמרים את הקיים ומתפתחים בתבונה. בנוסף הוא מציין שישמח לקבל כלים לגבי התנהלות כלכלית נכונה. מאור: "הקמת מרכז מבקרים זו השקעה לא מבוטלת והכי חשוב, בטח בעת הזו, לבנות את זה נכון. חלק אני ממליץ שיהיה מהון עצמי שלכם, וחלק יהיה מימון זר שתוכלו להחזיר בצורה חכמה שלא תכביד על הפעילות השוטפת של העסק. התפיסה שלכם כדור שני בעסק, היא אחרת ומהירה, אבל בעסקים צריך לעשות את הדברים בצורה יסודית". העצה הנוספת של מאור היא לשים לב להוצאות הקבועות. "ההוצאה אומנם קבועה, אבל צריך לבחון אותה כל הזמן. לראות אם אפשר לשפר ולהתייעל. צריך להיות מנהל מחושב ולדעת בכל זמן נתון מה קורה".

בשיתוף בנק הפועלים