חדר הרחצה הוא חלל קטן יחסית בבית, ולכן גם אם תתפרעו בבחירת הריצוף, לא מדובר בהוצאה גדולה במיוחד. פערי המחיר, יהיו גדולים בחלל גדול אך זניחים בחלל קטן. בנוסף, יש הרבה מאוד דברים שלא מצריכים השקעת תקציב גדולה, אלא פשוט מודעות לטעויות נפוצות והשקעה בתכנון. איפה רבים נופלים? בדקנו.

רוצים לא להשתעבד לניקיון? ערכו את 'מבחן השערה'

אתם נמצאים בחנות לאריחים ומתלבטים לגבי גוון האריח? אם העיצוב חשוב לכם, נסו לדמיין איך החלל יראה גם ביום שלא עשיתם בו ניקוי יסודי.
"כל שצריך לעשות הוא לתלוש שערה ולהניח אותה על האריח", ממליצה ברברה ברזין, מעצבת פנים ובעלת בי"ס ללימודי עיצוב פנים. "מהר מאוד תראו אם הוא בולט או לא. לרוב, אריחים חלקים במיוחד (לבן או שחור) מיד יבליטו את הלכלוך".
"לכן, ובייחוד כשמדובר בחלל הרחצה מוטב לבחור באריח 'מעונן', כלומר אריח עם דוגמה מעודנת, שהוא לא מאוד הומוגני".
לדברי ברזין, "בכך, תבטיחו שלא תהפכו להיות עבד של הרצפה. שערות שבולטות על הרצפה, מעניקות מראה מאוד לא סטרילי, ובחדר שכל כולו טהרה, יש לכך חשיבות גדולה אף יותר. לכן, גידים ועורקים, גם אם הם מאוד מעודנים, יטשטשו את הלכלוכים הקטנים והטבעיים שהם חלק משגרת הבית".
10 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות אלוני)

תכננו את האריחים מראש, כדי שלא יתקבל מראה של שאריות

מדוע פריסת ריצוף מקדימה חשובה? ריצוף הוא לא שטיח שקל להזיז אם מתחרטים לגבי מיקומו.
"יש חשיבות רבה למיקום שממנו מתחילים לרצף, כי יש לכך אלמנט אסתטי מאוד חשוב", מסבירה ברזין. "למשל, אם החדר הוא באורך של 2.05 מטר, זה מאוד משנה באיזה צד האריחים יהיו חתוכים. אחרת, המראה שמתקבל הוא של 'שארית'".
לדבריה, "לרוב, השארית ממוקמת מול האסלה, במיקום שהעין פוגשת הכי הרבה ביומיום. לכן, כדאי לתכנן את הנחת הריצוף דווקא מהמרכז ולא מאחד הקירות, כדי שגם אם יהיו אריחים חתוכים, לפחות הם יהיו לא פחות מרוחב של 10 ס"מ.
10 צפייה בגלריה
אחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ
אריחים מצוירים? בחרו בהם רק אם אתם אוהבים אותם, לא כי הם טרנד
(צילום: אורית ארנון)

10 צפייה בגלריה
(צילום: אלעד גונן, עיצוב: סיגל מלכה, באדיבות אלוני)

10 צפייה בגלריה
 ריצוף שמרגיש כמו שטיח
 ריצוף שמרגיש כמו שטיח
ריצוף שמרגיש כמו שטיח
(צילום: אורית ארנון)
"ברגע שהאריח חתוך ברוחב של 11 ס"מ ומעלה, הוא כבר לא נראה כמו שארית, והמראה יותר מעוצב ומרשים, ולא נראה כמו טעות תכנונית".
לכן, ההמלצה הגורפת היא שבכל נקודות הבהייה הבולטות לעין, חיתוך האריחים יהיו בגודל שמשדר סימטריה. ברזין: "אם אין ברירה ונשארים שטחים שמחייבים שארית, כדאי להסתיר אותם במקומות שלא רואים (מאחורי ארון הכיור, מאחורי הדלת וכן הלאה). כמו כן, כדאי מאוד שקו הריצוף של מרכז האסלה יהיה סימטרי, כי הוא מאוד בולט לעין".
10 צפייה בגלריה
אחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ
אחד הטרנדים הבולטים: רובה כהה לאריחים לבנים
(צילום: ארקדי ראסקין)

את הטרנדים תשאירו לאלמנטים הקטנים שבחדר הרחצה

"ההמלצה שלי היא להימנע מטרנדים כשמדובר באריחים לחדר הרחצה", מדגישה ברזין. "לרוב, טרנדים הופכים להיות פאסה תוך מספר שנים בודדות. ואז, המראה מרגיש מהר מאוד לא מעודכן ומיושן. מוטב לבחור בחדר רחצה יוותר קלאסי ונייטרלי, שלא תתחרטו עליו כעבור תקופה קצרה".
לדבריה, "את הדרמה תוכלו להשאיר לאקססוריז שקל וזול יחסית להחליף. מה למשל? ברזים, מתלים למיניהם, ארונית קטנה לסידור חפצים מעוצבים, ספסל מעוצב – כל דבר שלא יעלה לכם בשבירת קירות ובמיני שיפוץ בעוד כמה שנים.
"הרבה יותר קל וזול להחליף למראה מרוקאית ולמגבות בשחור. עם תכנון נכון ונייטרלי, חדר הרחצה יכול להחזיק מעמד ולהיראות מצויין 30 שנה".
10 צפייה בגלריה
אחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ
שחקו עם הצבעים, אל תהיו משעממים
(צילום: אביב קורט)
מחפים את הקירות, הישארו באותן כפולות
"ראשית, לא חייבים לחפות את כל קירות חדר הרחצה, למעט בחלל המקלחון", מסבירה ברזין. "שנית, אם כבר מחליטים לחפות, כדאי מאוד שהאריחים יהיו באותם קווים.
"כלומר, אם אריחי הרצפה הם בגודל של 60 סמ"ר, כדאי שאריחי הקיר יהיו ברוחב זהה, או ברוחב של 30 סמ"ר, כדי שהקווים יהיו אחידים. אחרת, התכנון נראה כמו טעות".
לדבריה, "זה לא מעלה את המחיר, אלא פשוט מצריך מחשבה ותכנון מקדימים. הבליטה גדולה במיוחד כשגוון הרובה מורגש. למשל, אם הרובה כהה, והקו לא ממשיך בקו אחיד מהרצפה אל הקירות, התוצאה בהחלט נראית כמו טעות והתקנה רשלנית".
10 צפייה בגלריה
אחרי השיפוץ
אחרי השיפוץ
האריח שעושה את ההצגה בחדר הרחצה
(צילום: אביב קורט)

על חשיבות הפוגות

"יהיו בעלי מקצוע שינסו לשכנע אתכם שלא צריך פוגות (מרווחים בין האריחים)", מדגישים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "זו טעות גדולה, בייחוד בחדרים רטובים כמו חדר הרחצה".
לפוגות מספר תפקידים. "ראשית, מדינת ישראל יושבת על השבר הסורי-אפריקאי, ויש פה תזוזות קטנות של אדמה", מסכימה ברזין.
"לאורך זמן, בהיעדר פוגות, האריחים עולים זה על זה. שנית, תפקיד הפוגות הוא לאטום היטב את המרווחים שבין האריחים ולמנוע מצב של חדירת מים".
10 צפייה בגלריה
(צילום: גדי יוסף)

10 צפייה בגלריה
אריחים בהנחה לא שגרתית
אריחים בהנחה לא שגרתית
אריחים בהנחה לא שגרתית
(צילום: אורית ארנון)
"לכן, חשוב מאוד להקפיד על חידוש רובה, כשהיא מתבלה ומתפוררת", מוסיפים במוקד השירות. "בכך, תמנעו מצב של חדירת מים מתחת לריצוף ובעיות רטיבות לשכנים שמתגוררים מתחתיכם (שיחייבו אתכם לפצות אותם)".
שלישית, האריחים שמגיעים מהמפעל לעולם אינם שווים בגודלם. ברזין: "כלומר, גם אם רכשתם אריחים של 90 סמ"ר, יש סטיית תקן. אולי הסטייה היא של מילימטר, אבל כשמדובר בריצוף של חלל שלם, השגיאה מצטברת והפער מאוד בולט לעין".
"מסיבה זו, וגם מהסיבה שלא תמיד הגוון מגיע תואם, לא כדאי לרכוש אריחים לאותו חלל, של שתי חברות שונות. גם מטעמי סטיית תקן בגודל ובגוון", מוסיפים במוקד השירות.
עוד כתבות בנושא:
10 צפייה בגלריה
רובה בהירה תדגיש את הדוגמה
רובה בהירה תדגיש את הדוגמה
רובה בהירה תדגיש את הדוגמה
(צילום: אורית ארנון)

רובה בגוון האריח שעל הרצפה תיתן אשליה של גודל

ומה לגבי גוון הרובה? לרוב, חדרי הרחצה הם חללים קטנים יחסית.
"מומלץ שגוון הרובה יהיה בגוון האריח, בכדי לתת תחושה של משטח חלק וגדול יותר", מציעה ברזין. "ניתן למקם 'שטיח' מאבני פסיפס, מה שמגדיר את החלל שליד הכיור, למשל. ניתן לעשות זאת גם בתוך חלל המקלחון".
"שימו לב, שבייחוד כשמדובר בפסיפס חשיבות הרובה עולה שבעתיים", מדגישים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"זאת, משום שכמות הרובה בריצוף פסיפס היא גדולה. במקרה של בלאי, יהיה קשה מאוד, עד בלתי אפשרי לחדש אותה. שיטת היישום של אריחי פסיפס היא שונה, ולכן כדאי להתעקש על רובה אפוקסית, שנחשבת להרבה יותר עמידה לאורך זמן. זאת, למרות שבעלי מקצוע רבים לא אוהבים לעבוד איתה, כי היישום שלה לוקח הרבה יותר זמן. אל תתפשרו בהקשר הזה".