חולים שרכשו תרופה מצילת חיים יוכלו בקרוב להגיש בקשה להחזר מע"מ על התרופה לוועדה להחזר מסים עקיפים במשרד האוצר. זאת בתנאי שעלות התרופה עולה על 90 אלף שקל בשנה והם לא קיבלו כל החזר על התרופה מאף גורם אחר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הדבר יתאפשר לאחר שהוועדה הודיעה כי אישרה תוספת קריטריון חדש לסל הקריטריונים של הוועדה המאפשר החזר מע"מ על תרופות מצילות חיים. תקציב הוועדה עומד נכון להיום על כ-100 מיליון שקל והיא בוחנת החזרים בנושאים רבים נוספים. הבקשות להחזר המע"מ ייבחנו כאמור ויאושרו או לא יאושרו בהתאם לתקציב.
בכך נענתה הוועדה לבקשת שר האוצר בצלאל סמוטריץ, וזוהי למעשה סוג של פשרה עם השר דודי אמסלם, שעוד כשהיה ח"כ הגיש הצעה לפטור גורף ממע"מ לכל התרופות הנחשבות מצילות חיים, שחקיקתה תעצר כעת.

2 צפייה בגלריה
דוד אמסלם
דוד אמסלם
השר דודי אמסלם
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הדרג המקצועי באוצר התנגד למתן הפטור הגורף בשל העלות הכבדה, וכעת כאמור הפטור יינתן רק במקרים שיאושרו בכל מקרה לגופו, כשהערכה היא שהעלות תהיה מיליונים בודדים.
לפי הודעת האוצר, הקריטריון החדש מאפשר לקבל החזר מלא על מע"מ ששולם ברכישת תרופות מצילות חיים שאינן בסל התרופות או תוכניות השב"ן. הקריטריון יחול על כל תרופה שתוגדר מצילת חיים, הן תרופות אונקולוגיות והן תרופות מצילות חיים שניתנות לטיפול במחלות אחרות.
בנוסף, הקריטריון מאפשר החזר תשלום המע"מ על יבוא תרופות חמלה שניתנות ללא עלות על ידי חברות תרופות לחולים במחלות קשות במיוחד.
נכון להיום, רק במקרים מיוחדים ניתן פטור ממע"מ בעיקר ביבוא מוצרים, שאינם תרופות, עבור חולים במצב קשה במיוחד. למשל, מוצר שיעסיק ילדים חולי סרטן במצב קשה וציוד אחר שאיננו רפואי.
חשוב להדגיש כי גם כעת, החולה קודם ישלם את מלוא המחיר ורק לאחר שיתבע את ההחזר ידונו במשרד האוצר בבקשה על פי חוות הדעת בעניין מצבו הקשה של החולה.