בשיתוף עם אתר "המקצוענים"
האם כדאי להשקיע בעץ יוקרתי או שניתן להסתפק בעץ אורן? מהי התחזוקה הנדרשת, ומה יהפוך את הגדר ליציבה ובטיחותית לאורך זמן?
אלו הם רק חלק מהדברים שכדאי לבדוק לפני שמזמינים חומרים ומתקין. מה עוד כדאי לברר? לפניכם המדריך.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

האם צריך אישור לבניית היתר? תלוי ברשות המקומית

אמנם חוק התכנון והבנייה מאשר פטור מהיתר בנייה עבור עבודות בנייה קטנות, וגדר מעץ ביניהן, אך היישום של התיקון תלוי במדיניות של כל מועצה עירונית.
לכן, לפני שאתם מבצעים הזמנת עבודה, בדקו מול הרשות המקומית האם דרוש היתר בנייה. זכרו, שהאחריות להיתר היא שלכם, ולא של בעל המקצוע שמקים את הגדר בפועל.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהי התשתית הדרושה ומאיזה חומר כדאי שהעמודים יהיו בנויים?

אמנם מדובר בגדר מעץ, אך התשתית שלה אמורה להיות חזקה ויציבה. גם אם מדובר באדמה קשיחה מספיק, מוטב להשקיע בתשתית של יציקת בטון.
לגבי בחירת החומר ממנו עשויים העמודים, הרי שהדבר אמור להיות בהתאם לגובה הגדר, הרוחב שלה והמשקל הכולל שלה. ככל שמדובר בגדר מאסיבית יותר, כך סביר להניח שבעל המקצוע ימליץ לכם לבחור בעמודי ברזל, שנחשבים לחזקים יותר.
עמודי ברזל: את עמודי הברזל יש להבריג אל תשתית הבטון הקיימת, או לצקת אותם ישירות לבטון חדש. חשוב שהם יהיו עשויים מברזל מגלוון (שעבר הליך ציפוי שמונע ממנו להחליד).
כמו כן, כדאי לדאוג שעמודי הברזל יהיו צבועים בצורה איכותית, מה שיגרום לצבע לשרוד למשך שנים ארוכות תחת שמש חזקה וגשם.
אחרת, העמידות של הגדר תהיה נמוכה יותר, ועלות החידוש או ההחלפה יעלו לכם הרבה יותר כסף, מאשר השקעה בתשתית מראש.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עמודי עץ: הם אמנם פחות חזקים מעמודי ברזל, אך פעמים רבות, ובייחוד בגדר קטנה יחסית, הם לא רק יספקו תמיכה מספקת, אלא גם ישתלבו בצורה יפה והרמונית עם קורות העץ של הגדר.
גם אותם מוטב לצבוע בצורה מקצועית עם צבע עמיד יחסית, ולהקפיד לחדש את הצבע מדי שנתיים. אחרת, הם יתייבשו וייסדקו בשמש, או ירקבו בעונה הגשומה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה חשוב לדעת לגבי קיבוע הגדר בעזרת עמודים?

ישנן מספר אפשרויות נפוצות לקיבוע עמודי הגדר. השיטה הזולה ביותר, שלא נחשבת לעמידה במיוחד, היא נעיצת עמודי עץ לבטון טרי.
שיטה נוספת היא נעיצת תושבת מתכת עם קוץ בזנ"ט (יתד) ישירות אל תוך הקרקע. אם האדמה קשיחה במיוחד, זהו פתרון אפשרי.
גם שיטה זו זולה יחסית, אך היא פחות חזקה ולא מתאימה לכל סוגי הקרקע.
אם יש תשתית בטון קיימת, הרי שניתן להניח את עמודי העץ בתוך תושבת מתכת, ולחבר אותה ליציקה בטון או להבריג אותה לראש קיר בטון.
האפשרות היקרה יותר, היא להניח את עמודי העץ בתוך תושבת מתכת עם בזנ"ט (יתד), ולנעוץ אותה בתוך בטון טרי.
שיטה זו קלה מאוד לפילוס העמודים והגדר, נחשבת לחזקה ביותר, אך בהתאם, גם מחירה גבוה יותר משאר האפשרויות.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

זהירות: אל תפגעו בתשתיות מים, חשמל או תקשורת

לפני שמתקינים את הגדר, נועצים עמודים ויוצקים בטון, חשוב לבדוק היכן בחצר עוברים קווי תשתיות: מים, חשמל או תקשורת.
אחרת, אם תחפרו אל עומק הקרקע או תנעצו לתוכה עמודים ויתדות ברזל, אתם יכולים לגרום לנזק גדול שיעלה לכם הרבה מאוד כסף לתקן אותו. זה גם יכול לגרום לנזילות מים סמויות בעתיד, או לנזקים לתשתית החשמל שלכם.

איך לבחור את סוג העץ לגדר שלכם?

הפתרון הנפוץ ביותר לשימוש בארץ הוא אורן. הסיבה: הוא זול יחסית בהשוואה לשאר סוגי העץ, ולמרות שהוא אינו עמיד כמו עצים אחרים, הרי שהוא מתאים למטרה שלו: הסתרה מפני עוברי אורח ויצירת פרטיות.
אם תקפידו על עץ מחוטא נגד מזיקים (שמגיע בגוון ירקרק), תצבעו אותו מלכתחילה בצבע עמיד לתנאי חוץ ותקפידו לחדש אותו מדי שנתיים, הרי שהוא ישרוד למשך שנים ארוכות.
אם הגדר לא מאוד ארוכה, ואם אתם לא בתקציב מוגבל, תוכלו להשקיע בעץ מסוגנן יותר, שנחשב גם עמיד הרבה יותר לתנאי חוץ, ואשר משתמשים בו הרבה לבניית דקים.
הוא נטול סדקים ו"עיניים" ומשדר מראה יוקרתי יותר. אבל כאמור, מחירו בהתאם. שימו לב, שכיום קיים מגוון גדול של לוחות עץ שנמכרים מפירוק.
לעתים, שווה להשקיע בלוחות עץ משומשים ואיכותיים, מאשר לרכוש לוחות עץ חדשים וזולים יותר.
הפתרון הסינתטי: אמנם ללוחות עץ סינתטיים מראה מלאכותי יותר בהשוואה של לוחות עץ טבעי, אך מדובר בפתרון עמיד יותר, שלא יצריך מכם תחזוקה ולא ידהה.
לוחות אלו עשויים מתערובת של שבבי עץ וחומר פלסטי. לרוב, גם משקלו יהיה נמוך יותר, ויאפשר לכם לחסוך גם בעלות הקמת התשתית.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

עיצוב, פרקטיות ומחיר: הפרטים הקטנים שכדאי לזכור לסגור

חיפוי חד-צדדי או דו-צדדי? שימו לב שהעמודים התומכים בולטים יחסית, ולכן אם אתם מעוניינים ליהנות ממראה מוקפד משני הצדדים, כדאי לבחור בחיפוי דו-צדדי. ואולם, אם ממילא אתם מתכננים לשתול צמחיה בסמוך לגדר, לא בטוח ששווה להשקיע גם בחיפוי פנימי של הגדר.
מה המרווח שכדאי להשאיר בין לוחות העץ: אם אתם מתקינים לוחות סינתטיים, הרי שאין צורך בהשארת מרווחים מיוחדים בין הלוחות, למעט אם אתם מעוניינים במראה טבעי יחסית.
לעומת זאת, אם לוחות העץ הם טבעיים, זכרו שעץ מתפשט בקיץ החם ומתכווץ בחורף הקר. לכן, יש להשאיר מרווחים שיאפשרו ללוחות להתפשט מבלי שיתנגשו זה בזה.
ממש כמו בהתקנת פרקטים, המרווחים אמורים להיות מחושבים מראש. ועדיין, אל תשאירו מרווחים גדולים מדי אם אתם רוצים שהגדר עדיין תאפשר הסתרה שלכם מפני שכנים ועוברי אורח.

כמה זה אמור לעלות?

המחיר מושפע בעיקר מהחומר ממנו עשויות לוחות הגדר. כאמור, גדר מעץ אורן נחשבת לפתרון הזול ביותר. בסכום של החל מ-200 שקל למ"ר, תוכלו להקים את הגדר שלכם.
עץ איפאה יתחיל בסכום של 350 שקל למ"ר (ויכול להגיע גם ל-600 שקל למ"ר, עבור איפאה 'טבקו' שנחשב ליוקרתי יותר מאיפאה 'קומרו).
גדר סינתטי אמנם תעלה יותר מעץ אורן, אך לא בהרבה פחות מעץ איפאה. כאמור, היתרון שלה הוא בהיעדר התחזוקה. המחיר הוא בין 400 שקל למ"ר, ועד כ-600 שקל למ"ר.
פורסם לראשונה: 16:14, 02.07.23