הנזק לעסקים במגזר העסקי לחודשים מרץ-אפריל 2020 עד כה, כתוצאה ממשבר הקורונה, נאמד בכ-43 מיליארד שקל. כך עולה מניתוח שערך אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר. על פי הנתונים, סך כל הפדיון ברוטו שאיבד המגזר העסקי בחודשים אלה לעומת התקופה המקבילה אשתקד נאמד בכ-240 מיליארד שקל, שממנו נוכו תשומות שנחסכו ועלויות שכר שנחסכו כתוצאה מהוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום (חל"ת). בתוך כך, מוביל קבוצת המחאה "אני שולמן" אמר באולפן ynet כי העצמאים עוברים תקופה לא פשוטה: "רוב בעלי העסקים במדינה לא קיבלו באמת מענק. המגזר הציבורי צריך להכניס את היד לכיס"
ערב החג שלח יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשר האוצר, משה כחלון, מכתב תחת הכותרת: "החזרת המשק לשגרה או שנהפוך למדינת מחתרת". במכתב נאמר עוד כי "אני מודע למאמצים הרבים להגיע לתוכנית להצלת המשק, אך לצערי הפתרונות שהוצגו עד כה רחוקים מלהוות גלגל הצלה. הקורונה הורגת לא רק את החולים, היא הורגת את העסקים, ובכל שבוע שעובר מתמוטט סקטור אחר. בשם כל הסקטורים שבמגזר העסקי, אנו קוראים לכם החזירו את המשק לשגרה".
2 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: EPA)
אמיתי הדגיש: "החזירו את המשק בהדרגה, בבטיחות ובהתאם לתמונת המצב - אך אנא השיבו את המובטלים לעבודות ואת הילדים למסגרות". עוד כתב: "המגזר העסקי מאבד מדי יום אלפי עסקים שייקברו תחת מגפת הקורונה ולא נוכל להצילם. עוד לא מאוחר מדי, את העסקים הגוססים נוכל להציל - את 100 אלף המובטלים הבאים נדע למנוע, אבל לא נוכל להציל גוויות. המשק מושבת מזה כחודש ללא מכונות הנשמה, ובעוד זמן קצר נמצא את עצמנו מול מצבת אבן קרה ועליה ייכתב - כאן קבורה כלכלת ישראל. הודיעו על חזרה לשגרה מיד אחרי חופשת הפסח במתווה הדרגתי בו תבחרו".

"המגזר הציבורי השמן צריך להכניס את היד לכיס"

בראיון לאולפן ynet אמר אביר קארה, מוביל קבוצת המחאה "אני שולמן", בין היתר כי "שכירים בעלי שליטה, שהם שכירים בחברה של עצמם, משלמים ביטוח לאומי בדיוק כמו כל אחד אחר, כמו כל שכיר אחר, ולכן הם צריכים להיות זכאים לאבטלה".
2 צפייה בגלריה
"אני שולמן"
"אני שולמן"
קבוצת המחאה "אני שולמן"
הוא הוסיף כי מגזר העצמאים "עובר תקופה מאוד לא פשוטה, ככל שאנו יכולים בתקופה הקרובה המשק יחזור לעבודה על פי התנאים שאנחנו נציב. לא נפר את ההנחיות, אנחנו פשוט לא נחזיר את המשק לעבודה ככל שאנחנו יכולים – אם זה קשור לגנים פרטיים, אם זה קשור לבעלי המסעדות – אנחנו נחזור לעבודה בתנאים שיאפשרו סביבה הוגנת שיכולה לחזק את בעלי העסקים. המסעדות סבלו לפני כן מחוק טיפים, מהיטל עובדים זרים לא הגיוני, חוק המע"מ, מחסור כוח אדם. נביא את הדברים לפתרון לשולחן, מעבר לזה שלא נאפשר שיהיה המשך החרגה של בעלי עסקים ממענקים. רוב בעלי העסקים במדינה לא קיבלו באמת מענק".
לדבריו, "המגזר הציבורי השמן צריך להכניס את היד לכיס ולא כמו שהם רגילים ששולמן משלם. ההרגל הזה ששולמן משלם צריך להסתיים. אנחנו נפעל לסיים את זה ושבעלי עסקים יוכלו לחזור לעבודה כשיש להם סביבה הוגנת, שהם יכולים להיות איתנים וחזקים ולא לעמוד כמו שבר כלי ולהתחנן באוצר שמישהו יטפל בהם. צריך לזכור שמי שמשלם את המיסים במדינת ישראל זה בעלי העסקים, 60% מהמועסקים במשק מועסקים בעסקים הקטנים והבינוניים והגיע הזמן שיתייחסו אלינו כראוי".