בפרוס שנת ה־75 לעצמאות מדינת ישראל, הנני מתכבדת להציג בפני קוראי המגזין החגיגי "פרס ישראלי" את העיריות, הרשויות המקומיות וחברות הנדל"ן המובילות, שהשיגו הישגים יוצאי דופן בשנה האחרונה ובכלל.
ישראל התברכה בלא פחות מ־80 ערים, מקריית שמונה בצפון ועד לאילת בדרום, ובד בבד ב־255 רשויות מקומיות ואזוריות, כשכל אחת ואחת מהן מהווה עולם ומלואו. הגידול הדמוגרפי הדרמטי אף גרם לכך שלא מעט ערים קטנות הולכות וגדלות בקצב מסחרר, ומושכות אליהן הן אוכלוסייה איכותית והן יזמים וקבלנים, הבונים במלוא המרץ שכונות חדישות למכביר ולצידן גם מוסדות ציבור ומתחמי תעסוקה.
בל נשכח, כי דווקא בתקופה מאתגרת זו, שבה עם ישראל מחולק בין תומכי קואליציה לתומכי אופוזיציה, מהוות הרשויות המקומיות סלע איתן של יציבות, והן אלה שבפועל מעניקות לכ־10 מיליון אזרחי המדינה את כל המאוויים הנדרשים, החל מחינוך ובריאות וכלה בדיור, תעסוקה וסביבת מגורים טובה ובטוחה.
2 צפייה בגלריה
שיר טורם הספרי
שיר טורם הספרי
שיר טורם הספרי
(צילום: מיכאל טופיול)
יתרה מכך: התחזיות המדברות על הכפלת תושבי המדינה ל־18 מיליון עד שנת 2050, כלומר בעוד פחות משלושה עשורים, הופכות את השלטון המקומי וכל אחת ואחת מהערים הצומחות וגדלות לאתגר משמעותי העומד בפני עצמו.
כבר היום זכינו ללא פחות מ־19 ערים שחצו את רף 100 אלף התושבים, ביניהן לא מעט ערי פריפריה שבעבר הלא רחוק זכו לכינוי הלא מחמיא "עיירות פיתוח" ואילו כעת הן ערים גדולות ומשגשגות. על־פי כל התחזיות מספרן של ערים אלה יוכפל במהלך שלושת העשורים הקרובים.
לכן לעמוד בראש רשות מקומית צומחת וגדלה זה, לטעמי, לא פחות חשוב מאשר לעמוד בראשות ממשלה, מהטעם הפשוט שכל עירייה וכל רשות מהווה מעין מדינה העומדת בפני עצמה, עם מחויבות 24/7 לכל אחת ואחד מהתושבים.
נכון, במהלך התקופה האחרונה אנו שומעים עוד ועוד על קשיים בענף הדיור, על כך שאין מספיק דירות, במיוחד לזוגות צעירים ומשפרי דיור, על כך שרמות המחירים עודן גבוהות ובמיוחד על כך שהמשכנתאות מתייקרות עקב העלאות הריבית.
ובכן, גם על נושאים חשובים מאין כמותם אלה נתייחס בהרחבה במגזין "פרס ישראלי", ונביא בפני הקוראים אפשרויות מגוונות ומעניינות להגשים את חלום הדירה, בסיוע פעיל הן של ראשי הרשויות המקומיות והן של חברות יזמיות שנבחרו לשם כך.
נזכיר גם, כי בשונה מהמערכת הפוליטית הארצית, שידעה במהלך השנים האחרונות אי יציבות והתאפיינה בממשלות מתחלפות, דווקא השלטון המקומי מצטיין ביציבות יחסית. קיימות לא מעט עיריות ורשויות, דוגמת עכו ויקנעם, שבהן זכו ראשי הערים למנדט מהתושבים למשך כמה וכמה קדנציות.
ככלות הכול, כאן אין "ימין" ו"שמאל" ואין "חילונים", "דתיים" ו־"חרדים", אלא מיליוני תושבים שמה שמעניין אותם בראש וראשונה הוא לאיזה חינוך יזכו ילדיהם, איזה טיפול רפואי יקבלו במרפאה המקומית, היכן יוכלו למצוא תעסוקה כלבבם שתפרנס את בני משפחתם בכבוד, היכן יוכלו לקנות, לבלות וליהנות מסביבת מגורים איכותית ובטוחה.
ומעבר לראשי הערים והרשויות, ועד לאחרון מענקי השירותים לתושבים בכל רשות ורשות, קיימת גם חשיבות משנה לגורמים שמסייעים לפתח את הרשויות, אותן חברות יזמיות וקבלניות שזכו מאיתנו, עורכי המגזין, לאמון, זאת בזכות האמון שזכו לו במהלך השנה האחרונה, ובכלל, הן ממקבלי ההחלטות ברשויות והן מהתושבים עצמם.
ועל כל אלה נברך את כולם בחג עצמאות 75 שמח.
75 בגימטריה זה ע"ה, ואכן הנני מאחלת לכל אחת ואחד מכם, קוראים יקרים, שבעזרת השם, נזכה שדווקא השלטון המקומי, ראשי הערים והרשויות וגם מיטב היזמים והחברות המובילות הם אלה שייצרו את האחדות, הצמיחה והשגשוג שכולנו כה משתוקקים להם בימים אלה. אמן ואמן!
בברכת חג שמח, עו"ד שיר טורם־הספרי,
ממתגת ערים ונדל"ן